• 1
  • 2
2017-12-09, 23:20
Medlem
Enligt uppgifter har 20 maskerade män kastat molotov cocktails mot en synagoga. I synagogan pågick en fest anordnad av judiska ungdomar.

Varför anses inte detta utgöra terrorbrott?

Attacken syftar ju helt klart till att "injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp". Rätt allvarlig händelse faktiskt, men jag tycker personligen inte att polisen verkar ta det på något större allvar... Varför?

Länk: http://www.gp.se/nyheter/göteborg/br...borg-1.4910031
Citera
2017-12-09, 23:30
Medlem
Expressen i sin artikel om händelsen:

"I höstas ansökte nazistiska Nordiska motståndsrörelsen, NMR, om att få demonstrera utanför synagogan under firandet av den judiska högtiden Jom Kippur. Nazisterna nekades dock till det och deras rutt förkortades."

https://www.expressen.se/gt/brinnand...era-patruller/

Spontant så känns utspelet från i torsdag i Malmö om att judar skall skjutas som en mer trolig koppling än NMR.. Men jag är ingen journalistiker så antar att Expressen vet mer om detta än lilla jag.
Citera
2017-12-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic

För att det är bara anmälningsbenägenheten som har ökat, svenskar har i alla tider kastat brandbomber mot synagogor.

På ett seriöst plan tror jag nog att polisen tar det på allvar, men de vill kanske inte att det skall synas utåt. Möjligen för att inte oroa föräldrar i onödan (branden verkar ju vara släckt, och ingen verkar ha skadats), möjligen för att inte ge GM någon indikation om att de kommer att lägga mycket energi på att lösa fallet.

Min personliga teori är att, om polisen får fatt i någon gärningsman, så kommer denne/de att vara MENAiter. Min teori är dock baserad på vad mina tarmar presterade senast jag hade diarré, så ta den inte på för stort allvar...
Citera
2017-12-09, 23:41
Medlem
Det är nog en lågoddsare att detta har samband med Trumps senaste utspel om Jerusalem. Det jag dock framförallt undrar - ni som kan - är varför en sån här händelse inte räknas som terrorbrott, och benämns som terrorbrott i media? Det finns ju ingen tvekan - och det gäller faktiskt oavsett vem som utfört brottet - att detta riktats just mot en specifik befolkningsgrupp.
Citera
2017-12-10, 01:23
Medlem
Lasermopsens avatar
Citat:
Det är nog en lågoddsare att detta har samband med Trumps senaste utspel om Jerusalem. Det jag dock framförallt undrar - ni som kan - är varför en sån här händelse inte räknas som terrorbrott, och benämns som terrorbrott i media? Det finns ju ingen tvekan - och det gäller faktiskt oavsett vem som utfört brottet - att detta riktats just mot en specifik befolkningsgrupp.
Det kan den otroligt intelligenta Rashid Musa, från omdebatterade Sveriges Unga Muslimer, svara på;
http://www.dagensarena.se/opinion/un...a-terrorister/

Nu vill jag se ett fördömande från herr Musa om brandattacken mot synagogan...
Citera
2017-12-10, 01:34
Moderator
blomvattnares avatar
OT raderat.

Frågeställningen i denna tråd är alltså varför inte detta klassas som terrorbrott.

/Mod
Citera
2017-12-10, 01:50
Citat:
Det jag dock framförallt undrar - ni som kan - är varför en sån här händelse inte räknas som terrorbrott, och benämns som terrorbrott i media?

För det första är det väl helt enkelt ännu för tidigt. Man vet inte riktigt vad som hänt. Så man vill nog invänta lite mer information.

För det andra menar jag personligen att man på svenska bör upprätthålla distinktionen mellan "terrordåd" och "attentat". Ett "attentat" är ett våldsdåd riktat mot ett specifikt mål. Som mord av en politiker eller sprängdåd mot en ambassad eller liknande. "Terrordåd" har däremot som karaktärsdrag att vara urskillningslösa, och alltså inte vara riktade mot något specifikt mål. Som bomber i folksamlingar, Drottninggatan, etc.

Nazisterna i Tyskland före 33 använde sig ofta av politiska attentat, men egentligen aldrig av regelrätt terror.

Fast jag får medge att den här distinktionen inte alltid görs, och att den väl heller inte alltid är lätt att upprätthålla. Pentagon och WTC var ju på ett sätt också rätt specifika mål.

Så svaret på TS fråga är nog att det ännu är för tidigt, men att sannolikheten nog trots allt är hög att termen kommer brukas när mer kommer fram. Kanske i politiska syften, beroende på vem den skyldige nu visar sig vara (dvs: är det islamister kommer Avpixlat använda termen ihärdigt, och är det NMR så blir det Expressen och Aftonhoran som slår upp det stort).
Citera
2017-12-10, 04:27
Medlem
Streckkods avatar
Det var muslimer och i Sverige kan muslimer per definition inte
begå terrorbrott.

Inte ens om de skulle köra lastbil över folk på en gågata...
Den händelsen är idag helt bortglömd.

Muslim = religiös immunitet, dvs: oskyldig.
Citera
2017-12-10, 08:28
Medlem
Citat:
Enligt uppgifter har 20 maskerade män kastat molotov cocktails mot en synagoga. I synagogan pågick en fest anordnad av judiska ungdomar.

Attacken syftar ju helt klart till att "injaga allvarlig fruktan hos en befolkning eller befolkningsgrupp". Rätt allvarlig händelse faktiskt, men jag tycker personligen inte att polisen verkar ta det på något större allvar... Varför?

Länk: http://www.gp.se/nyheter/göteborg/br...borg-1.4910031
För att i stort sett samtliga partier har mängder med muslimer i toppen.
Citera
2017-12-10, 10:43
Medlem
Hörde från polare som är väktare (och även var först på plats) att en telefon påträffades, varpå den ringde och något "arabiskt" nanm dök upp på display..

Var även lite tumult utanför Stora ingången till NOrdstan endast 5-10 minuter innan detta skedde.
Citera
2017-12-10, 22:39
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ja han är inte dum Trumpen, han vet hur man får muslimerna att visa sina rätta ansikten.

Allt annat är bara lismande fasader de visar upp.
Citera
2017-12-13, 22:20
Medlem
Snowsmiles avatar
Häktning idag, ingen som fått tag i häktningsprotokoll?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in