Citat:
Ursprungligen postat av
lifeinplastic
Det jag dock framförallt undrar - ni som kan - är varför en sån här händelse inte räknas som terrorbrott, och benämns som terrorbrott i media?
För det första är det väl helt enkelt ännu för tidigt. Man vet inte riktigt vad som hänt. Så man vill nog invänta lite mer information.
För det andra menar jag personligen att man på svenska bör upprätthålla distinktionen mellan "terrordåd" och "attentat". Ett "attentat" är ett våldsdåd riktat mot ett
specifikt mål. Som mord av en politiker eller sprängdåd mot en ambassad eller liknande. "Terrordåd" har däremot som karaktärsdrag att vara urskillningslösa, och alltså inte vara riktade mot något specifikt mål. Som bomber i folksamlingar, Drottninggatan, etc.
Nazisterna i Tyskland före 33 använde sig ofta av politiska attentat, men egentligen aldrig av regelrätt terror.
Fast jag får medge att den här distinktionen inte alltid görs, och att den väl heller inte alltid är lätt att upprätthålla. Pentagon och WTC var ju på ett sätt också rätt specifika mål.
Så svaret på TS fråga är nog att det ännu är för tidigt, men att sannolikheten nog trots allt är hög att termen kommer brukas när mer kommer fram. Kanske i politiska syften, beroende på vem den skyldige nu visar sig vara (dvs: är det islamister kommer Avpixlat använda termen ihärdigt, och är det NMR så blir det Expressen och Aftonhoran som slår upp det stort).