2018-05-02, 05:54
Medlem
Pallestroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Borde inte Jonas Olsson ha minst 2 gula och ett rött kort i varje jävla match, han gör ju inget annat än att filma och ge fula efterslängar?

Jo absolut. Klart fulast i allsvenskan!
2018-05-02, 10:34
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wad
Du får tänka på att det är en blogg du läser och inte en akademisk text

Poängen är väl att AIK och Örebro är främsta utmanare till Hammarby om guldet, med Sundsvall som "dark horse". Malmö, Norrköping, Djurgården och övriga lag är enligt artikelförfattaren för långt bakom för att utmana.

Serieledarna - "Dark horse" är ju nästen en lite seriefinal i helgen. Inte dåligt med 24 omgångar kvar, är bloggaren seriös i sin analys?
2018-05-02, 11:10
Medlem
Wads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Serieledarna - "Dark horse" är ju nästen en lite seriefinal i helgen. Inte dåligt med 24 omgångar kvar, är bloggaren seriös i sin analys?
Det är han nog, han har ju ändå använts sig av statistik för att backa upp sina påståenden.
Gällande helgens match mellan Bajen och Sundsvall tror jag nog vi alla kan vara överens om att vinnaren tillslut kommer knipa guldet. Mot tre enkla poäng och ett säkrat SM-guld!

2018-05-02, 11:36
Medlem
Keldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Grattis till medaljen Hammarby (?!):

https://www.fotbollskanalen.se/bloggar/statistik/2018/05/01/15-ars-statistik-som-grund-hammarby-blir-mastare-eller-tvaa-i-arets-allsvenskan/

Hur man än vrider och vänder på det så talar det mesta – från statistikböckerna – att Hammarby kommer bli mästare eller tvåa i år.

50% av gångerna Hammarby lett tabellen efter omgång sex så har de ju kommit sexa
2018-05-02, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Det är det här resonemanget hos folk som talar för Bajen guld. Bajen spelar ruskigt bra fotboll och även om man bara kom upp i 80% i derbyt så var dif, en medalj kandidat, aldrig riktigt nära.

Ni oinsatta kommer köra ”Bajens spel hänger på Hamad, som lämnar i sommar” utan att ha någon koll alls på det som Junior, Tankovic, Paulsen och Wiland bjuder på. På bänken har vi ett ruskigt sparkapital i Svendsen.

Nej, att avfärda Bajen för enkelt, visar bara på okunskap.
Jag avfärdar ju inte Bajen. Tvärt om.
Men mycket talar för aik. Exempelvis ett stabilt försvarsspel, kör över mellanlagen och har endast spelat lika mot andra bra lag som exempelvis örebro och malmö borta dessutom.

Med malmö och norrköping borträknade så har aik i princip bara Bajen som konkurrent.

Hammarby har spelat lika övertygande om inte mer än aik, fast främst offensivt. Men aik har en stabliare grund som ett topplag än Hammarby därav vilar oddsen i favör för aik. Det känns också så aiks tur då man legat konstant top 5 senaste åren, mer stabilt än alla lag i allsvenskan.

Men jag hoppas och tror Hammarby tar hen det!
2018-05-02, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby

Känns som att folk avfärdar oss lite väl enkelt med argument som att vi är "loserbajen" men vi har visat vid fler tillfällen i år att årets trupp besitter en helt annan vinnarmentalitet.

Kommer bli en sjukt spännande säsong!
Sätt till vår trupp och förutsättningar både ekonomiskt och publik så ska Hammarby vara topp-4 lag. Under topp-5 är en underprestation och besvikelse.
2018-05-02, 12:19
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentnissen
Sätt till vår trupp och förutsättningar både ekonomiskt och publik så ska Hammarby vara topp-4 lag. Under topp-5 är en underprestation och besvikelse.

Nybajarmentalitet. Jag minns när bajen handlade om samba, ölpriset på söderkällaren, brass under läktaren på söderstadion och hur man fick soc att räcka månaden ut. Nu handlar det om prestation och resultat. Nån form av hetsbajare fostrade i svallvågorna av 01. Resten av svenska fotbollshistorien har bajen mest varit en källa för lyteskomik.
2018-05-02, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Nybajarmentalitet. Jag minns när bajen handlade om samba, ölpriset på söderkällaren, brass under läktaren på söderstadion och hur man fick soc att räcka månaden ut. Nu handlar det om prestation och resultat. Nån form av hetsbajare fostrade i svallvågorna av 01. Resten av svenska fotbollshistorien har bajen mest varit en källa för lyteskomik.
Helt riktigt! Jag minns 01 och det storhetsvansinne som odlades i mig när jag sprang runt på söder med en Bajenflagga. Redan då drömde jag om stormaktsbajen och utbyggnad av söderstadion. Men nu är vi är - brassen må vara kvar men vi har helt nya mäjligheter nu.
2018-05-02, 12:37
Moderator
easy_dans avatar
Citat:

Vet inte varför det i alla tider har varit så viktigt för vissa att odla myten om bajen, samba och förmåga till självironi är inte samma sak som kravlöshet.

Lyteskomiken är väl snarare klubbar som år efter år målar upp sig som störst men aldrig vinner, typ gnaget. Med kampanjer som "kom och ta oss" och "inte aik" skäller man högt men tomt.
2018-05-02, 13:48
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Vet inte varför det i alla tider har varit så viktigt för vissa att odla myten om bajen, samba och förmåga till självironi är inte samma sak som kravlöshet.

Lyteskomiken är väl snarare klubbar som år efter år målar upp sig som störst men aldrig vinner, typ gnaget. Med kampanjer som "kom och ta oss" och "inte aik" skäller man högt men tomt.

Du kanske missat att hybris är vår grej sen gammalt.
2018-05-02, 15:06
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Du kanske missat att hybris är vår grej sen gammalt.

Åh fan, har ni hybris?

Intressant match imorgon i Malmö, lätt att sätta krisstämpel på förlorande laget. Tre av fyra lag som spelade semi i cupen har inlett svagt i allsvenskan, någon som har koll på hur det sett ut tidigare år?
2018-05-02, 15:29
Medlem
Balonzos avatar
Jag minns 2013. HIF går riktigt starkt på våren och 12 omgångar in är de 9 poäng före MFF. 18 omgångar senare hade Malmö hämtat in 23 poäng.

HIF gick från ett snitt på 2,4 poäng/match de 12 första omgångarna till 1,1 de 18 sista. Guldet tog Malmö.

För övrigt samma sportchef i HIF då som i dagens tabell-etta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in