Citat:
Ursprungligen postat av
easy_dan
Haha, du är ju rolig. Vad minns du egentligen av 00-talet? För inte fan var det tomma läktare (Över 10 000 i snitt förutom några av åren i superettan) eller dåligt tryck på läktarna. Skrevs ju spaltmeter om stämningen och trycket på söderstadion, men du verkar ju kolla på tabellen och dra dina slutsatser efter att dom som leder måste vara bättre på läktaren.
Sa jag att det var tomt på läktaren? Nej utan det har du hittat på. Vad jag sa var att Djurgården hade en storhetsperiod på läktaren under 00-talet och att bajen då inte var på samma nivå. Då var Djurgården och AIK Stockholms mest uppmärksammade lag, och då blev det mer folk och mer drag på läktaren. Varför jag säger så är för att jag speciellt minns derbyt 2002 mellan de riktiga tvillingklubbarna (Djirgårn och Bajen). Höstderbyt om jag inte missminner mig. Södra var fullsatt, norra var folktom. Djurgården vann publikmatchen enligt alla medier och stämningen på bajens läktare var usel.
Det var början på Djurgårdens storhetstid och fram till runt 2007-2008 hade Djurgården en publik storhetsperiod. Det kan du väl inte förneka? Men ändå var gnaget publiklaget nummer ett och var det fram till 2014-2015 då bajen tog över den rollen.
Både bajen och djurgården har gått upp och ner publikmässigt sedan fotbollen återuppväcktes i slutet av 90-talet. Och med det sagt så beror det väldigt ofta på hur bra det går för laget. Om det inte vore så kan du ju hävda att draget på bajens matcher var lika bra 2009 som i år.
Edit: Jag har känslan av att bajare har sånt enormt hävdelsebehov eftersom att ni var outsiders i Stockholm fram till 2015. Jag tror att ni fortfarande har kvar ett mindervärdeskomplex och att ni därför vill hävda er så enormt mycket mot speciellt djurgården eftersom att det varit dom som generellt sett varit era konkurrenter om åtminstone andraplatsen i Stockholm när det gäller publik.