2017-12-09, 21:13
Medlem
Följer ett recept, i det står det: 2,5 dl kycklingbuljong. Kyckling buljon är fast, en tärning. Kan någon utveckla vad som menas? Köpte ett packet buljongtärning med instruktionen: "Lös upp 1 buljongtärning i 5dl kokande vatten".

Kan någon utveckla?
Citera
2017-12-09, 21:15
Medlem
Halv tärning och 2.5dl vatten.

200 IQ-fråga.
Citera
Medlem
Då använder du hälften. 1 tärning till 5 dl vatten. En halv tärning till 2,5 dl vatten. Då har du 2,5 dl kycklingbuljong. Har du inte haft hemkunskap?
Citera
Medlem
Mackan52s avatar
En tärning skapar en 5 dl buljong, således en halv tärning skapar 2.5 dl buljong.

Du kanske borde lära dig steka ägg först
Citera
2017-12-09, 21:16
Medlem
BewilderedHulders avatar
Släng i en halv buljongtärning och 2,5 dl vatten.
Citera
2017-12-09, 21:20
Medlem
Har haft hemkunskap för 20 år sedan. Man glömmer om man inte tillämpar kunslaperna.
Citera
2017-12-09, 21:25
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrafninn
Har haft hemkunskap för 20 år sedan. Man glömmer om man inte tillämpar kunslaperna.
Glömt lågstadiematten också? 5 dl / 2 = 2,5 dl.
Citera
2017-12-09, 22:43
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hrafninn
Följer ett recept, i det står det: 2,5 dl kycklingbuljong. Kyckling buljon är fast, en tärning. Kan någon utveckla vad som menas? Köpte ett packet buljongtärning med instruktionen: "Lös upp 1 buljongtärning i 5dl kokande vatten".

Kan någon utveckla?
Ett tips: Vill du ha smak på buljongen, följ inte anvisningarna, ta en hel tärning till 2,5 dl. Jag tycker personligen att det är nåt som gäller för de flesta kryddningar, för när man ska göra gröt, potatismos, blanda en varma koppen osv, ska det bli bra måste man ta 50-100% mer än vad recepten anger.
Citera
2017-12-09, 22:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Ett tips: Vill du ha smak på buljongen, följ inte anvisningarna, ta en hel tärning till 2,5 dl. Jag tycker personligen att det är nåt som gäller för de flesta kryddningar, för när man ska göra gröt, potatismos, blanda en varma koppen osv, ska det bli bra måste man ta 50-100% mer än vad recepten anger.
Min tanke med, jag tar mer än vad anvisningarna säger, för mer smak.
Och för salt tycker jag inte heller det blir.
Citera
2017-12-10, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dickens
Lyssna inte på trollen ovanför. Står det 2.5 dl buljong skall du alltså smula ner så många buljongtärningar det behövs för att det ska bli 2.5 dl buljong totalt. Vem har sagt något om vätska?

Utan vätska blir det ingen buljong.
Det ska man väl inte behöva förklara?
Du tro väl inte att någon som har postat i den här tråden?
Zepofan, Klyban och DePaul är ju toppostare i matforumet, och grymt kunniga.
Citera
2017-12-10, 12:59
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dickens
Lyssna inte på trollen ovanför. Står det 2.5 dl buljong skall du alltså smula ner så många buljongtärningar det behövs för att det ska bli 2.5 dl buljong totalt. Vem har sagt något om vätska?

Säger receptet buljong så skall det vara med vätska annars blir rätten för torr..
Står det däremot "Buljong tärning" så smular man ner en tärning förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in