2017-12-09, 21:56
Medlem
Vilken jävla domedags-rubrik, skynet nära jo tjena.

Schack är en grej, men förutom det har Deepmind, googles ai, lärt sig spelet Go. Det är ett kinesiskt brädspel och är mer avancerat är schack. Var en artikel om det i illustrerad vetenskap som var väldigt intressant men jag kan inte hitta den nu.
Citera
2017-12-09, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Nej, för en AI känner mig inte och kan omöjligt veta om jag gillar dill eller lök chips till exempel, såna enkla saker. Så att förutspå kommer nog att bli förbannat knepigt på detta vis. Men visst räkna ut och så vidare utifrån vadå - snittet på alla på jorden? Det kommer nog förbrylla datan lite då det finns lika många olika tycken som det finns människor.

Beror kanske på hur man ska använda denna AI... Men människo-kännande blir nog en utmaning är vad jag försöker säga.

En avancerad AI skulle ju kunna programmeras till att skriva inlägg på flashback och lära sig själv att utvecklas i denna genre. Vore ruskigt intressant. Tänk vad kul att se en AI som med oövervinnlig svada kastade ur sig svavelosande tillmälen över framtidens politiker.
Citera
2017-12-09, 22:21
Medlem
Nexus-6s avatar
Jag lovar att jag kan vinna över vilken schackdator i världen. Den kommer helt enkelt ge upp!

Citera
2017-12-09, 22:28
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skamligt
Knappast troligt argument att skynet är nära.

Dessa program fungerar som såhär, datorn spelar schack emot sig själv i "oändligt" möjligt olika scenarion.

Eftersom den har sån processorkraft och hastighet i att processa information kan den spela en livstid med shackmatcher på säkerligen sekunder eller timmar(allt beror på hur snabb processorn är).

För att sedan memorizera alla möjliga utfall den någonsin ställts inför och sedan avgöra vilket drag som procentuellt i sin statistik lett till vinst eller förlust.

Detta är inget intelligent eller har något med intelligens att göra öht.

Det är ganska "trögt" om man ska hårddra det.

Tänk dig att du gör ett prov och har facit på frågorna. Du fick alla rätt på provet men ingen skulle påstå att du var intelligent för det.

Datorer kan processa information och lagra minnen effektivare än den mänskliga hjärnan. Detta är inte intelligent lika lite som att ett jetplan som flyger snabbare än en människa kan springa skulle vara intelligentare för att den kan färdas snabbare än en människa.

Nja, så fungerade shackdatorer förr, de provade sig fram x antal drag, vilket gav några biljoner olika kombinationer. sedan valdes det bästa draget. osv..

Nu har ai'n snarare listat ut själv hur den skall spela schack. Hittat på ett eget spelsätt, och blivit världsmästare på 3 timmar. Det är något helt annat det.

Tänk dig en AI som du ger en massa info om hur nätverkskommunikation fungerar, sedan listar den på några timmar ut hur man kringgår lösenord mm och hackar miljoner datorer världen över. Samtidigt som den gör detta ökar den sin egen processorkraft (och 'intelligens') exponentiellt. Dags att bli en prepper.
Citera
2017-12-09, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skamligt
Knappast troligt argument att skynet är nära.

Dessa program fungerar som såhär, datorn spelar schack emot sig själv i "oändligt" möjligt olika scenarion.

Eftersom den har sån processorkraft och hastighet i att processa information kan den spela en livstid med shackmatcher på säkerligen sekunder eller timmar(allt beror på hur snabb processorn är).

För att sedan memorizera alla möjliga utfall den någonsin ställts inför och sedan avgöra vilket drag som procentuellt i sin statistik lett till vinst eller förlust.

Detta är inget intelligent eller har något med intelligens att göra öht.

Det är ganska "trögt" om man ska hårddra det.

Tänk dig att du gör ett prov och har facit på frågorna. Du fick alla rätt på provet men ingen skulle påstå att du var intelligent för det.

Datorer kan processa information och lagra minnen effektivare än den mänskliga hjärnan. Detta är inte intelligent lika lite som att ett jetplan som flyger snabbare än en människa kan springa skulle vara intelligentare för att den kan färdas snabbare än en människa.

Var utläser du att de memorerat datan? Att memorera alla möjliga spelkombinationer inom schack på 4h förutsätter att det gjorts i ett RAM-minne som är helt ofantligt stort, och det finns ingen hårdvara i dagsläget som är kapabel att göra det. Teoretiskt sett går det såklart att memorisera bästa kombinationer, men i praktiken förutsätter det att man reducerar antal dimensioner samt diskretiserar. Detta är gammal kunskap, och varken något nytt eller något som gjorts i detta fall.

Som DI återger har de använt sig att ett artificiellt neuronnät, vilket gör att det går att approximera den bästa lösningen och generalisera förfarandet. DeepMind har gjort liknande saker förut och det finns flera vetenskapliga artiklar som de publicerat för den som är intresserad av hur de tacklat liknande problem (Deep Q-learning networks och liknande).

Hade de lyckats memorera alla kombinationer hade det uppseendeväckande i detta fallet inte varit AI, utan hårdvara och lagring.
Senast redigerad av FauxPas 2017-12-09 kl. 22:36.
Citera
2017-12-09, 22:36
Medlem
Begntts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Nja, så fungerade shackdatorer förr, de provade sig fram x antal drag, vilket gav några biljoner olika kombinationer. sedan valdes det bästa draget. osv..

Nu har ai'n snarare listat ut själv hur den skall spela schack. Hittat på ett eget spelsätt, och blivit världsmästare på 3 timmar. Det är något helt annat det.

Tänk dig en AI som du ger en massa info om hur nätverkskommunikation fungerar, sedan listar den på några timmar ut hur man kringgår lösenord mm och hackar miljoner datorer världen över. Samtidigt som den gör detta ökar den sin egen processorkraft (och 'intelligens') exponentiellt. Dags att bli en prepper.
En analog prepper då. Men den räknar väl analogt också...
Senast redigerad av Begntt 2017-12-09 kl. 22:38.
Citera
2017-12-09, 22:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Hoppas jag med dock att alla människor dör och Skynet tar över jorden helt då jag tror att jorden har större chans att klara sig längre med enbart robottar.
Och vad fan är jorden värd utan medvetna människor? Fattar inte såna här tankegångar. Ett universum utan medvetande finns ju inte.
Homo sapiens sapiens är helt klart evolutionens krona på denna planet, hur bristfälliga vi än är.
Citera
2017-12-09, 22:43
Medlem
Jeltzins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
https://www.di.se/nyheter/googles-ai-projekt-bast-i-varlden-pa-schack-pa-fyra-timmar/

"Googleägda Deepminds artificiella neuronnätverk Alphazero behövde bara träna sig själv i fyra timmar för att gå från nybörjarstadiet till att passera världens bästa schackprogram i spelstyrka."

Det som är skrämmande är följande:
1) Alphazero har lärt sig spela helt utan input från människor, förutom reglerna.
2) Det tog fyra timmar att passera både mänsklighetens samlade kunskaper inom schack och de bästa schackmotorerna, utvecklade under många år.
3) Spelstilen påminner en hel del om hur människor spelar schack. Alphazero "förstår" schack på samma sätt som människor, fast bättre.

Det är ett stort "but". Så länge datorn inte kommer med något helt out of the blue som ligger utanför reglerna är det bara en dator, då är det inget medvetande.

Att förstå hur man spelar schack och bli medveten är det rätt långa avstånd emellan.
Citera
2017-12-09, 22:46
Medlem
laxen69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benefit
Och vad fan är jorden värd utan medvetna människor? Fattar inte såna här tankegångar. Ett universum utan medvetande finns ju inte.
Homo sapiens sapiens är helt klart evolutionens krona på denna planet, hur bristfälliga vi än är.

Ett medvetet Skynet då? Räknas inte det? Den har helt andra förutsättningar att upptäcka och utforska universum än vi biologiska varelser med bräckliga kroppar.
Den har heller ingen anledning att överkonsumera eller utrota några andra arter än oss.

Det vore verkligen skapelsens krona, den skulle dessutom kunna bygga sig större och intelligentare med tiden.
Den skulle förmodligen se oss som en art värd att bevara och analysera, men vi skulle knappast tillåtas bli 7 miljarder till antalet och konsumera som idag.
Citera
2017-12-09, 22:54
Medlem
talad13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Vilka konstiga jämförelser.

Jag kan hålla med om att Skynet från filmerna inte kommer hända men själva fenomenet att AI kan bli lika generellt tänkande som människor (och därmed överlägset i alla bemärkelser) verkar det inte finnas några bra argument emot. När- eller om det faktiskt sker är förstås oklart.

Och vilka är de bra argumenten för att det skulle bli så?
Om du säger att det fortfarande står oklart om det faktiskt kommer ske, så har du ju ett argument EMOT.

Vad fan försöker du säga, tämligen otydligt...
Citera
2017-12-09, 23:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Ett medvetet Skynet då? Räknas inte det? Den har helt andra förutsättningar att upptäcka och utforska universum än vi biologiska varelser med bräckliga kroppar.
Den har heller ingen anledning att överkonsumera eller utrota några andra arter än oss.

Det vore verkligen skapelsens krona, den skulle dessutom kunna bygga sig större och intelligentare med tiden.
Den skulle förmodligen se oss som en art värd att bevara och analysera, men vi skulle knappast tillåtas bli 7 miljarder till antalet och konsumera som idag.
Visst, ett medvetet skynet vore ju så nära man kommer en gud i denna dimension. Men en supersmart AI behöver ju inte bli medveten. Det kan fortfarande vara "svart" bakom ögonen om du förstår vad jag menar. Det skulle vara riktigt skrämmande, då skulle den vara mer som en naturkraft som förhoppningsvis inte utplånar oss för att en ekvation blev 0 istället för 1. Isåfall vore allt förgäves.

Att blåsa en själ i en maskin tror jag är mycket svårt, om inte omöjligt. Men å andra sidan verkar de flesta av oss ha utvecklat en, så varför inte?

Men nu bollar vi svåra frågor alltså...
Senast redigerad av Benefit 2017-12-09 kl. 23:10.
Citera
2017-12-09, 23:16
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Tankar och känslor skapas utifrån tidigare upplevda händelser och därmed varierar svaret beroende på vem som får frågan t.ex.. En AI tror jag aldrig skulle kunna räkna ut vad jag skulle säga men min bästa vän eller min sambo skulle. Möjligtvis kan man lära den ansiktsuttryck och rörelsemönster som avslöjar mycket men räkna ut svar och händelseförlopp blir nog knepigt.. OM detta nu ändå skulle ske skulle detta kunna bli människans död då detta tar väck hopp och längtan, ovisshet, eftertänksamhet, det spännande med människor med mera från våra liv.
Ja absolut, det är många som är stressade över vad resultatet av generell AI kommer bli (oavsett vilken form den tar).

Det du beskriver är inte heller omöjligt. Dina vänner har en modell av dig någonstans i hjärnan och använder den för att prediktera dig. Deras modell är bättre än någon som inte känner dig för att dom har upplevt fler saker tillsammans med dig och har alltså byggt en modell baserat på mer information om hur du är som person. Det här är helt klart inom vad som är teoretiskt möjligt med dagens tekniker för AI men det är en bra bit kvar rent praktiskt, skulle jag tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in