2017-12-10, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
Anställ en eller flera arbetslösa.
Förse dessa med uppdaterade klasslistor och kommunens mobiltelefon.
Gör stickprov.
Duger inte uppenbar avvisning så ring 11414.
Problemet löst.
Den/de som klarar av detta får en fot in på arbetsmarknaden och får snabbt första tjing när det behövs "runtomkringtjänster" på skolor.

Enklare att ringa polisen och peka ut vilka det är. Rumäner, bulgarer och muslimer....krinella tycker inte om att ha ed polisen att göra. Sparka rektorn och alla ansvariga som inte ser sitt ansvar att hålla koll på kostnader och säkerhet.
Citera
2017-12-10, 10:43
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filthyfrank
Enklare att ringa polisen och peka ut vilka det är. Rumäner, bulgarer och muslimer....krinella tycker inte om att ha ed polisen att göra. Sparka rektorn och alla ansvariga som inte ser sitt ansvar att hålla koll på kostnader och säkerhet.

11414 = Polisen.
Rektor och lärare skall hålla på med pedagogik och inte gå lunchvakter.
Citera
2017-12-10, 10:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Det här är inte direkt ett nytt problem i Sverige, det var samma sak när jag gick på gymnasiet och det krävdes speciella kort för att få ut en tallrik.
Jag reagerade på decennier, dvs årtionden. Jag gick i gymnasium och högstadiet på 80 talet. Då existerade inte problemet.
Citera
2017-12-10, 11:14
Medlem
LA8PVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag reagerade på decennier, dvs årtionden. Jag gick i gymnasium och högstadiet på 80 talet. Då existerade inte problemet.

Inte på 70- eller 60-talet heller.
Då fanns det bastanta "matmammor" som fixade maten från grunden. Och god mat dessutom. Okända matgäster göre sig inte besvär.
Inte nåt jävla "distributionskök" som idag där man inte lagar nån mat. Möjligtvis värmer upp den.
Men det skulle sparas och sparas.
"Matmammorna" blev "ekonomibiträden". Kommunens upphandling vann den som kunde leverera billigaste (läs: oätliga) maten. Sen att ingen ville äta den blev en sekundär fråga.
Nån kommuntjänsteman kunde slå sig för bröstet efter att ha "lyckats" med en upphandling. Och tror sig ha sparat pengar. De enda lyckliga var väl de grisfarmare som kunde få resterna att ge till sina grisar.

I stället går eleverna till Pressbyrån/ICA/Coop eller närmaste hamburgerhak/pizzeria för att skolmaten stundtals är vedervärdig. Fri skollunch in someones a**.
Eller äter ingen lunch alls. Vilket tyvärr är väldigt vanligt.

Vilken överraskning.
Senast redigerad av LA8PV 2017-12-10 kl. 11:38.
Citera
2017-12-10, 12:49
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonian
Kanske ungdomar som gått ut gymnasiet och inser att det är dyrt att flytta hemifrån men bor nära skolan.

På den skolan jag gick krävdes det ett ID kort för att få ut en tallrik.

Det lät som en bra lösning på problemet. Din skola hade liknande problem?
Citera
2017-12-10, 14:44
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babianpungen
Precis som när jag och mina kompisar var i 25 årsåldern och besökte badhus för att grupptafsa på tjejer från 12 år och uppåt. Ibland neråt i åldern också.
Du skriver bra för att vara ensamkommande. Någon batikhäxan som undervisat dig?
Citera
2017-12-10, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamtime
Inte om det rör sig om Indier!
Finns väl inga Indier i Sverige? Möjligen Pakistanier, men det tar "fläskköttet" hand om.
Citera
2017-12-10, 15:31
Medlem
Ett något udda beteende eftersom den gängse uppfattningen av de flesta är att skolmaten anses vara både äcklig och oaptitlig. Men smaken är ju som baken brukar man ju säga, delad ...
Citera
2017-12-10, 16:02
Medlem
Varför Uddevalla av alla ställen? Rör det sig om blattar så borde detta väl förekomma i ännu större utsträckning i värre infekterade städer som grannstaden Trollhättan för att inte nämna Malmö, Södertälje?

Rör det sig om zigenare så tror jag att det gäller "svenska" zigenare som hoppat av grundskolan och inte EU-tiggare. De smutsiga 40-åriga tiggarna skulle väl fan inte ha gått undan med detta i ett halvår? Eller?
Citera
2017-12-10, 16:07
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Min fråga är, vilka är dessa typer? Är det barn, "barn" (dvs. "barn"-inom parantes-varianten) eller vuxna? Skolluncher brukar ju inte direkt servera delikatesser så det lär väl inte vara småhungriga skolelever från andra skolor som inte fått tillräckligt mycket serverat hos sin egen skola?

https://www.aftonbladet.se/senasteny...cle26904729.ab
I min äldre sons skola får vi föräldrar äta såväl frukost (utan föranmälan) och lunch (med föranmälan eller någon form av intyg från klassansvarig) med honom avgiftsfritt. Klassföräldrar och föräldraråd behöver dock ej anmäla sig innan eller ha intyg.

Jag har dessvärre inte kunnat äta med honom en endaste gång hitintills och enligt föräldrarådet är det väldigt få föräldrar som gör det. Så är det på många fler skolor har jag förstått. Om det finns ett liknande upplägg i denna skola så räcker det med att en vuxen obehörig får reda på detta för att sedan fler ska följa efter. Alla barn vill inte sitta med föräldrarna och föräldrar som har legitima ärenden kan vara svåra att skilja från gratisätare som lärt sig att kodorden är "föräldrarådet" eller "klassförälder".
Citera
2017-12-10, 16:11
Medlem
MajDickhurtzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Frågan är vilken gymnasieskola det är? Det finns ju flera stycken. Östrabo?

Jag vet att på en av gymnasieskolorna hade de problem med detta på sent 90-tal, de införde då fingeravtrycksläsare. Eleven sticker in fingret mot fingeravtrycksläsaren, och lyser det grönt får man sin mat. Undrar om det systemet är i drift än? (Och i sammanhanget, praktiskt för polisen att redan ha fingeravtryck...)

Korrekt. Det är på Östrabo.
Citera
2017-12-10, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
I min äldre sons skola får vi föräldrar äta såväl frukost (utan föranmälan) och lunch (med föranmälan eller någon form av intyg från klassansvarig) med honom avgiftsfritt. Klassföräldrar och föräldraråd behöver dock ej anmäla sig innan eller ha intyg.

Jag har dessvärre inte kunnat äta med honom en endaste gång hitintills och enligt föräldrarådet är det väldigt få föräldrar som gör det. Så är det på många fler skolor har jag förstått. Om det finns ett liknande upplägg i denna skola så räcker det med att en vuxen obehörig får reda på detta för att sedan fler ska följa efter. Alla barn vill inte sitta med föräldrarna och föräldrar som har legitima ärenden kan vara svåra att skilja från gratisätare som lärt sig att kodorden är "föräldrarådet" eller "klassförälder".
Jag tror knappast att den skolan du talar om är en gymnasieklass, som i deetta falet. Föräldrar brukar i regel inte närvara vid sina gymnasiebarn i skolan. Men oavsett vad så borde ju klasslärarna känna igen vem som är förälder och vem som inte är det. Kommer det fram helt främmande människor som som ingen vet vem det är så borde man ju bli en aning misstänksam så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in