• 1
  • 2
2017-12-08, 19:44
Medlem
Hej, jag vet inte om detta är rätt del att posta frågan i, mod får gärna flytta om så inte är fallet.

Jag skulle ta ut pengar i morse, allt gick som vanligt. När bankomaten sa åt mig att ta mitt kort och vänta på sedlarna hände dock nåt jävligt skumt. Inga pengar kom, maskinen gick tillbaka till startskärmen efter ett kort meddelande om att transaktionen måste avbrytas.

Så jag försökte igen, med en mindre summa (utifall maskinen var tom tänkte jag). Då visade det sig att hela summan dragits från mitt konto. Jag dubbelkollade med internetbanken för att försäkra mig om det.

Jag ringde banken som står för bankomaten och fick lite hjälp. De sa först att uttaget hade varit lyckat, men jag förklarade och de sa att pengarna "bara skulle hållas", men att jag för säkerhets skull skulle kontakta min kortutgivare (Swedbank).

Så, jag försökte och försökte igen att nå fram till Swedbank, men fick bara prata med robotar som bad om bankID och sen försökte pracka på mig extra tjänster för telefonhjälp med helt irrelevanta ärenden.
Till slut hittade jag ett nummer till nån (mänsklig, hör och häpna) receptionist, men då visade det sig förstås att hela växeln är stängd från eftermiddagen tills på måndag. Vad är det för jävla skitbank som knappt har en hjälptelefon?

Så nu undrar jag om någon har liknande erfarenhet och vet vad jag kan göra. Och om jag ens kan räkna med att få tillbaka mina pengar.

Det rör sig inte om nån liten struntsumma heller.
Citera
2017-12-08, 19:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Förmodligen kommer pengarna återbetalas automatiskt inom en vecka, händer ibland att bankomater kukar ur så du är inte den förste.
Citera
2017-12-08, 19:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filling

Så nu undrar jag om någon har liknande erfarenhet och vet vad jag kan göra. Och om jag ens kan räkna med att få tillbaka mina pengar.

Bara vänta.

Så här funkar det.

Så fort ett utag påbörjas så reserveras beloppet. Redan innan sedlarna börjat röra sig i maskinen. Om något tekniskt fel inträffar och sedlarna blir kvar i maskinen så ligger reservationen kvar till dess att tekniker inspekterat maskinen och hittat pengarna. Då returneras de till kunden.

Set kan junockså vara så att någon manipulerat maskinen för att den skall fånga pengarna och därefter försöker vittja den.

Men i så fall kommer tömningen att finnas på bild, även om personen är maskerad.

Så, kontakta din bank och anmäl det inträffade. Se därefter till att skaffa BankID så kan du prata med swedbanks kundtjänst även på helger. Men det är helt rätt att de bortsett från spärrtjönster inte släpper fram ej identifierade samtal till kundtjänst utöver kontorstid.
Citera
2017-12-08, 20:02
Medlem
Hmm... det verkar vara fler som råkat ut för det just nu:

https://www.expressen.se/dinapengar/...onor-fran-mig/
Citera
2017-12-08, 21:16
Medlem
m1kaels avatar
Lite nyfiken; varför använder du papper och metall år 2017?

Finns ju bättre och smidigare betalningsmedel numera
Citera
2017-12-08, 21:33
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Hej, jag vet inte om detta är rätt del att posta frågan i, mod får gärna flytta om så inte är fallet.

Jag skulle ta ut pengar i morse, allt gick som vanligt. När bankomaten sa åt mig att ta mitt kort och vänta på sedlarna hände dock nåt jävligt skumt. Inga pengar kom, maskinen gick tillbaka till startskärmen efter ett kort meddelande om att transaktionen måste avbrytas.

Så jag försökte igen, med en mindre summa (utifall maskinen var tom tänkte jag). Då visade det sig att hela summan dragits från mitt konto. Jag dubbelkollade med internetbanken för att försäkra mig om det.

Jag ringde banken som står för bankomaten och fick lite hjälp. De sa först att uttaget hade varit lyckat, men jag förklarade och de sa att pengarna "bara skulle hållas", men att jag för säkerhets skull skulle kontakta min kortutgivare (Swedbank).

Så, jag försökte och försökte igen att nå fram till Swedbank, men fick bara prata med robotar som bad om bankID och sen försökte pracka på mig extra tjänster för telefonhjälp med helt irrelevanta ärenden.
Till slut hittade jag ett nummer till nån (mänsklig, hör och häpna) receptionist, men då visade det sig förstås att hela växeln är stängd från eftermiddagen tills på måndag. Vad är det för jävla skitbank som knappt har en hjälptelefon?

Självklart rör det sig om en struntsumma, man kan inte ta ut stora belopp i en bankomat.
Ingen här kan hjälpa dig, kontakta din bank.
Citera
2017-12-08, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Självklart rör det sig om en struntsumma, man kan inte ta ut stora belopp i en bankomat.

Du kanske tycker 5000-10000:- är en struntsumma, inte TS. Hänger du med?
Citera
2017-12-08, 23:01
Medlem
solis789s avatar
Sånt här händer regelbundet med bankomater och är inget avvikande för banker att hantera. Kontakta din bank och du har ärendet löst inom några dagar.
Citera
2017-12-08, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Bara vänta.

Så här funkar det.

Så fort ett utag påbörjas så reserveras beloppet. Redan innan sedlarna börjat röra sig i maskinen. Om något tekniskt fel inträffar och sedlarna blir kvar i maskinen så ligger reservationen kvar till dess att tekniker inspekterat maskinen och hittat pengarna. Då returneras de till kunden.

Set kan junockså vara så att någon manipulerat maskinen för att den skall fånga pengarna och därefter försöker vittja den.

Men i så fall kommer tömningen att finnas på bild, även om personen är maskerad.

Så, kontakta din bank och anmäl det inträffade. Se därefter till att skaffa BankID så kan du prata med swedbanks kundtjänst även på helger. Men det är helt rätt att de bortsett från spärrtjönster inte släpper fram ej identifierade samtal till kundtjänst utöver kontorstid.

Tack för hjälpsamt svar.

Jag tror inte det rör sig om en riggad maskin, då min fru och ett par andra personer tog ut pengar precis innan jag försökte.

Jag har redan bankID, men förstår ändå inte hur man får pacman-operatören att koppla mig till någon som faktiskt hjälper till. Får försöka igen imorgon.

Anledningen till att jag blivit orolig är att det hela inträffade utomlands.
Citera
2017-12-08, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m1kael
Lite nyfiken; varför använder du papper och metall år 2017?

Finns ju bättre och smidigare betalningsmedel numera

Finns ett antal anledningar. Dels för att jag delar på kostnader, dels för banköverföringar kan ta tid, dels för att jag inte vill ha ett kontantlöst samhälle. Dels för att mycket av mina digitala pengar för närvarande är låsta i kryptovalutor.
Citera
2017-12-08, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren

Hmmm... tja, om man gillar att hålla stora mängder likvida medel i veka konton hos banker som ger värdelösa räntor kanske det kan verka som en struntsumma.

Sån är inte jag, och jag behövde en bunt sedlar för en stor och viktig transaktion med ett utländskt företag.
Citera
2017-12-08, 23:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Tack för hjälpsamt svar.

Jag tror inte det rör sig om en riggad maskin, då min fru och ett par andra personer tog ut pengar precis innan jag försökte.

Jag har redan bankID, men förstår ändå inte hur man får pacman-operatören att koppla mig till någon som faktiskt hjälper till. Får försöka igen imorgon.

Anledningen till att jag blivit orolig är att det hela inträffade utomlands.

Ah, utomlands. Det borde funka likadant, men jag pratade utifrån svenska maskiner och rutiner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in