Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-12-21, 20:26
  #25
Medlem
SKetchers avatar
Haha. Kände att jag måste hoppa in i den här två år gamla bajskastningen med några synpunkter.

Citat:
Ursprungligen postat av Hadtodoit
[...]
Ge mej en anledning till att du använder scss istället för SASS? Oja för att det är det som finns i ditt framework. Det är vad du är van med osv. Du tycker om att sitta och spendera halva dagar på att klura ut vart du glömt att lägga in brackets osv. Du saknar helt verklighets förankring och har inget bättre att komma med?[...]
Du är helt stekt i skallen det är tydligt. Jag tror inte ens du bemästrar scss för att vara ärlig, att du ska försöka dej på att bedöma mig som frontend eller vad du ni försöker att komma med. Haha du är precis den anledningen till att jag började jobba för mej själv när du fortfarande sög på mammas tutte. Jag behöver inte arbeta med folk som bara flyter med strömmen. [...]

Jag finner det här fascinerande för jag ser inte poängen med dessa argument om att sass m.m. skulle vara så vitalt. Min upplevelse är att det är väldigt sällan faktiskt ny funktionalitet läggs till gentemot vanlig css. I många fall mest syntax sugar.
I mina ögon är det bättre att lägga energi på att verkligen bemästra CSS innan man sätter sig i raketrullstolen.

Citat:
Ursprungligen postat av Blippster
[..]
Jag har aldrig, professionellt, utvecklat för Wordpress. Min åsikt om Wordpress-utveckling (den lilla erfarenhet jag har av det) är för övrigt att det är ett helvete. Varför du tror att jag gillar Wordpress vet jag inte.
[..]
Måste slänga in en pik här då du har fel. Wordpress är bäst på en sak. Kontroll för kundanvändaren, finns inget annat alternativ som kommer i närheten om du inte ska sätta dig och göra egna adminpaneler.
Kund behöver snabb hemsida för någonting? Släng upp en wordpress och du har funktionell backend för kunden direkt.
Citera
2020-12-21, 21:44
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Min upplevelse är att det är väldigt sällan faktiskt ny funktionalitet läggs till gentemot vanlig css. I många fall mest syntax sugar.
I mina ögon är det bättre att lägga energi på att verkligen bemästra CSS innan man sätter sig i raketrullstolen.
SASS är en preprocessor, det är väl nästan synonymt med "socker". Det är omöjligt att lägga till ny funktionalitet.
Men att ha tillgång till variabler, mixins, iterationer, importer, nästling osv gör livet enklare. Det blir mer lättläst, strukturerat och dynamiskt. Enligt mig och många andra.
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Måste slänga in en pik här då du har fel. Wordpress är bäst på en sak. Kontroll för kundanvändaren, finns inget annat alternativ som kommer i närheten om du inte ska sätta dig och göra egna adminpaneler.
Kund behöver snabb hemsida för någonting? Släng upp en wordpress och du har funktionell backend för kunden direkt.
Det du skriver är sant för många CMS:er, inte unikt för Wordpress.
Men jag pratade om att utveckla i Wordpress, och enbart utifrån min personliga åsikt. Så jag kan (per definition) inte ha fel
Men det var och är bara min åsikt, inget ont sagt om Wordpress som sådant eller folk som tycker att det är ett lämpligt verktyg för ett eventuellt problem.

Jag vet att Wordpress har vuxit hos vänners bolag där EpiServer tidigare dominerade totalt, just därför att kunderna vill pressa ner kostnaden. Så visst är det bra att det finns alternativ, och att företag kan erbjuda sina kunder dessa. Men jag kommer aldrig att jobba med det så länge jag kan undvika det.
Citera
2020-12-22, 00:25
  #27
Medlem
Vad jag förstår vill du starta en egen hemsida där kunder kan gå in och hyra lägenheter, hyra bilar mm., likt Airbnb och Uber, som du nämnde.

För att inte bli begränsad, om du någon gång i framtiden bestämmer dig för att bygga ut användningsområde, byta bana, och framför allt, för att du själv (företaget) kommer underhålla sidan och inte kräver att kunder, så som redaktörer ska kunna ändra och ställa in saker på hemsidan, hade jag personligen avrått dig att använda WordPress, eller något annat CMS, för den delen.

I ditt fall hade jag försökt lära mig grundläggande webbutveckling:
  • Välj ett ramverk för front-end-delen, så som React, Angular eller Vue. Ett ramverk är i princip hela delen där du sätter ihop vad kunden kan se.
  • Lär dig ett queryspråk som graphQL eller SQL, som du använder till databas, för att hantera information, så som konton till upplåtare och kunder till dessa.
  • Använd versionshantering, som git, för att ha bra struktur av utvecklingen av hemsidan eller appen.
  • Sedan finns många saker som är nyttiga att känna till och utöva när det kommer till mjukvaruutveckling, så som utvecklingsmetod/ramverk, arkitektur och allmänt upplägg av utvecklingen.
Citera
2020-12-22, 03:13
  #28
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blippster
SASS är en preprocessor, det är väl nästan synonymt med "socker". Det är omöjligt att lägga till ny funktionalitet.
Men att ha tillgång till variabler, mixins, iterationer, importer, nästling osv gör livet enklare. Det blir mer lättläst, strukturerat och dynamiskt. Enligt mig och många andra.

Det du skriver är sant för många CMS:er, inte unikt för Wordpress.
Men jag pratade om att utveckla i Wordpress, och enbart utifrån min personliga åsikt. Så jag kan (per definition) inte ha fel
Men det var och är bara min åsikt, inget ont sagt om Wordpress som sådant eller folk som tycker att det är ett lämpligt verktyg för ett eventuellt problem.

Jag vet att Wordpress har vuxit hos vänners bolag där EpiServer tidigare dominerade totalt, just därför att kunderna vill pressa ner kostnaden. Så visst är det bra att det finns alternativ, och att företag kan erbjuda sina kunder dessa. Men jag kommer aldrig att jobba med det så länge jag kan undvika det.
Jepp. Men det var ett svar till det Hadtodoit skrev och hans missriktade betoning på hur fruktansvärt vitalt det var.

Mmm. Jag skulle aldrig frivilligt välja Wordpress men det står sig starkare än andra alternativ, främst för att det finns så många alternativ när det gäller utveckling också. Egen-hostat och öppen kod. Man kan helt frångå hela proceduren, slänga wordpress-API:n i papperskorgen och bara köra ren PHP. Jag gillade att köra helt blanka teman och egna plugins som fukka runt med admin-panelen helt.
Om man har tid att sätta upp det ordentligt så är utvecklingen helt okej också.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback