Citat:
Ursprungligen postat av
pelegrin
OK. Jag tog uppgifterna från Wikipedias artikel om Rumänien. Men vid närmare eftertanke så stämmer det säkert att det är mer än 3% zigenare i landet.
Jag har varit flera gånger i Rumänien och upplevde verkligen inte det som ett "zigenarland". Tvärtom är rumänerna generellt ett vänligt, ärligt och civiliserat folk. Jag rekommenderar verkligen resor dit. Glöm alla fördomar.
Det beror på samplingsbias att många (likt den inskränkta bondpöjken jag citerade) i Sverige tror att Rumänien är ett zigenarland. Man förknippar Rumänien med tiggarna som sitter utanför ICA.
Den mörka kommunisttiden och problemen på 90-talet med barnhemsbarnen och andra skandaler har förstås också gjort sitt för att solka ner landets rykte. Landet har även fortfarande en hel del problem med korrupta politiker och viss fattigdom. Men rumänerna är ett stolt folk som spelat en central roll i den europeiska civilisationens historia.
Ziggisarna är inget man direkt märker av i landet. Man ser dem ibland, men de håller sig på sin kant. Letar man aktivt så kan man hitta zigenarbyar där det ser förjävligt ut, och ibland ser man en och annan rååm åkandes häst och vagn på landsbygden och en och annan skum zigenartyp i städerna. Dock störs man betydligt mer av dem i de västeuropeiska länderna. Rumäniens brottstatistik ligger också lägre än många väst- och nordeuropeiska länder.