2012-03-01, 20:34
Medlem
Drar upp en gammal tråd.

Vilka är det som anses vara stilbildande för kängan som går att skådas nedan?

http://image.made-in-china.com/2f0j0...s-70-1030-.jpg

Ni vet, när man tänker på jeans så tänker man på Levis, när man tänker på läsk så tänker man på Coca-Cola och när man tänker på bärs så är det Budweiser (nåja ), men vilket märke anses vara starkast anknytet till dem så kallade "ranger boots"? Känns inte som Docs, för de ser ju allmänt mycket "snällare" ut med en mer allmänt accepterad "look". När man ser denna känga så är det ju främst nazism och rå punk som många knyter an till.
Citera
2012-03-01, 22:11
Medlem
giroufs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenkvarts
Drar upp en gammal tråd.

Vilka är det som anses vara stilbildande för kängan som går att skådas nedan?

http://image.made-in-china.com/2f0j0...s-70-1030-.jpg

Ni vet, när man tänker på jeans så tänker man på Levis, när man tänker på läsk så tänker man på Coca-Cola och när man tänker på bärs så är det Budweiser (nåja ), men vilket märke anses vara starkast anknytet till dem så kallade "ranger boots"? Känns inte som Docs, för de ser ju allmänt mycket "snällare" ut med en mer allmänt accepterad "look". När man ser denna känga så är det ju främst nazism och rå punk som många knyter an till.

Underground eller get a grip
Citera
2012-03-02, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girouf
Underground eller get a grip

Sökt på Google efter "get a grip", men jag hittar ingen information om tillverkaren eller märket i sig. Det är nog Underground som får anses stilbildande inom den nisch av kängor som bilden jag hänvisat till faller in i. Hur ser det ut för märket Invader?
Citera
2012-03-02, 00:44
Medlem
Kan det vara http://www.dmusastore.com/p-3474-10-...-toe-boot.aspx som var först med den modellen, eller är Dr. Martens variant av kängan blott en kopia av Undergrounds?
Citera
2012-05-04, 17:24
Medlem
Jag letar efter ett par nya kängor och har fastnat för ett par Dr Martens 939 i mörkbrunt läder som uppfyller mina behov.

Dock är jag skeptisk till om de har en gelänk eller inte och ifall detta är nödvändigt?
Vad jag förstår ökar gelänken stabiliteten i sulan och ger ett bättre stöd åt foten och är därför väldigt viktigt om man är ute efter ett par kvalitetsskor som man skall använda en längre tid.

Jag kan tänka mig att detta ändå går att lösa utan gelänk med en hårdare eller specialutformad gummisula.
Någon som vet? Är gelänk på kängorna en nödvändighet?
Citera
2012-05-05, 16:51
Medlem
Rippless avatar
Jag har ett par Dr Martens 1460 Noir, den billiga varianten (inte Made in England). Jag är väldigt nöjd över dessa då de passar till mycket om är mycket sköna. Dock så rekommenderar de flesta att lägga till ett antal hundralappar och ta Made in England-modellen. Då får du räkna med ett halvår innan de blir riktigt perfekta men kvaliteten ska vara betydligt bättre. Än så länge kan jag inte klaga på mina skors kvalitet, så om du känner att du vill ha Doc's, köp! De finns på Spartoo.se för 1000 spänn, perfekt pris för vad man får!
Citera
2012-05-05, 18:34
Medlem
Tack Ripples för din input. Vet ej om de jag skall köpa är made in england eller inte. Vet inte ens om de har gelänk men på ett par andra jag kikade på verkade det inte vara någon gelänk.
Det är vad som oroar mig mest just nu.

Frågar igen, någon som vet om gelänk är nödvändigt?
Citera
2012-05-05, 19:57
Medlem
Elvensteeds avatar
Underground är snygga, men jag håller med om att de har dåliga sulor (jag går på nednötta skruvar nu och det känns sådär, vet inte om det är onödigt dyrt att försöka få dem omklackade dock?).

Är det någon som vet hur det är med Demonia? Jag gillar utseendet på dem, men Demonia är ju inte så kända för just kängor.
Citera
2012-05-07, 23:48
Medlem
Efter att ha spenderat ett par dagar på google fick jag uppfattningen att Dr Martens var kvalitetskängor.
Ett par, tre besök i diverse affärer och ett par steg, klämmanden och böjanden på Dr Martens kängorna övertygade mig om motsatsen. Sladdriga, billiga, tråkiga kängor som helt saknar stabilitet i sulan.
Hade absolut kunnat tänka mig att köpa ett par för runt 500-lappen och använda i ett år eller två max. Dock är 1500kr lite väl överpris för ett par skor som inte är av hög kvalitet.

Av ren slump sprang jag förbi en liten affär på östra larmgatan, upp mot grönsakstorget i Göteborg där ett par bruna kängor fångade min blick.
Efter en snabb titt på prislappen som läste 2699kr ställde jag snabbt tillbaka dem och skrattade lite för mig själv.
Jag frågade killen bakom disken om han hade ett par standard, bruna kängor liknande de på hyllan fast inte så fancy. Självklart inte, det är mitt i maj och inte säsong för kängor.

Hur som helst så snörade jag motvilligt på mig skorna och blev förälskad. Dessa skor kändes som om jag kunde använda dem i 15 år. Varför inte då lägga ner 2700kr på kvalitet och använda länge, länge. Istället för att lägga ner 1500kr på ett par mjäkiga, sladdriga dr martens som kanske håller ett par säsonger.

Sagt och gjort. Köpte mig ett par bruna "Red Wing Iron Ranger Boots".
För övrigt samma sorts skor som MacGyver använder i första säsongen.(or so I'm told)

Kan ju rekommendera alla som skall köpa kängor att snöra på sig ett par ordentliga och känna skillnaden.
Nöjd och fattig.
Citera
2012-09-10, 14:25
Medlem
Boddahs avatar
Är Getta Grip inget att ha längre? Minns att dom var extremt populära på 90 talet. Jag har tänkt köpa ett par kängor nästa månad och jag vill ju ha ett par som ser ut som Getta Grip. Finns det något annat märke i bättre kvalite som ser ut som dom?

Så här ska dom se ut: http://www.tradera.com/auction/ShowI...49413813_1.jpg
Senast redigerad av Boddah 2012-09-10 kl. 14:32.
Citera
2012-09-10, 23:25
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EroSennin
Efter att ha spenderat ett par dagar på google fick jag uppfattningen att Dr Martens var kvalitetskängor.
Ett par, tre besök i diverse affärer och ett par steg, klämmanden och böjanden på Dr Martens kängorna övertygade mig om motsatsen. Sladdriga, billiga, tråkiga kängor som helt saknar stabilitet i sulan.

Dr Martens sysslade med bra kvalitet förr, men nu glider de bara på märket och säljer skit som går sönder direkt.

Vill man ha vettiga kängor så är mitt förslag att man tittar på de som är skapade för polisiära och militära ändamål och inte bland "punkmärken" som Dr Martens eller liknande som försöker vända sig till subkulturer av olika slag.

Har själv två par kängor från 5.11 Tactical (ena paret är lite tyngre men vattentäta, det andra paret är inte vattentäta men lite lättare och luftigare). Har behandlat dem RIKTIGT hårt och grymt och de har inte ens uppvisat tecken på slitage än.
Citera
2012-09-12, 18:31
Medlem
The-Johans avatar
Någon som vet om det går att köpa Duck Boots i Sverige? En modell som ser ut ungefär såhär:
http://www.llbean.com/llb/shop/31179...oductId=197756

Vill så gärna ha ett par men orkar inte med extra kostnaderna som det blir om man beställer ifrån USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in