2017-12-07, 12:24
Medlem
Företaget jag jobbar på kommer att get mig en bonus på 100000 kr.

På skatteverket ser jag att det är 23% skatt på den. Kan man dela upp bonusen i två månader så att man får 50k per månad och så skattar jag 10%? Det borde väl vara laglig.

De behöver inte vara två månader i rad. Det kan vara nu och så Januari nästa år.

https://www.skatteverket.se/privat/s...800014872.html
Citera
2017-12-07, 12:30
Medlem
23% ?

Den kommer väl falla in på din vanliga inkomst, så att du skattar minst ~33% på den, troligast runt 50% skulle jag säga. Sen kommer den jämkas ut vid deklaration beroende på din normala inkomst.
Citera
2017-12-07, 13:26
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumperk
23% ?

Den kommer väl falla in på din vanliga inkomst, så att du skattar minst ~33% på den, troligast runt 50% skulle jag säga. Sen kommer den jämkas ut vid deklaration beroende på din normala inkomst.

Läste du ens länken?
Citera
2017-12-07, 13:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzc1

På skatteverket ser jag att det är 23% skatt på den. Kan man dela upp bonusen i två månader så att man får 50k per månad och så skattar jag 10%? Det borde väl vara laglig.

De behöver inte vara två månader i rad. Det kan vara nu och så Januari nästa år.

Är det bonus som anställd kommer det att skattas som inkomst av tjänst och läggs alltså ovanpå din vanliga lön för hela inkomståret. Så skattesatsen beror helt på var i landet du bor och hur mycket du tjänat totalt under 2017. Det hjälper alltså inte att dela upp bonusen, såvida utbetalningsmånaderna tillhör olika år. Gör du som du undrar, hälften nu och andra hälften i januari så går decemberutbetalningen på 2017 och januariutbetalningen på 2018. OM det är värt att göra så (om det ens går med tanke på företagets redovisning) beror på hur nära nu ligger någon av brytgränserna för statlig inkomstskatt.
Citera
2017-12-07, 13:30
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Läste du ens länken?

Den preliminära skattesatsen är ju egentligen mindre intressant. Visst, det är vad som dras vid själva utbetalningen men engångsbeloppen läggs ju sedan på den totala inkomsten av tjänst.

Eftersom TS anger 23 % tolkar jag det som att TS i vanlig lön tjänar 131700 kr och då är det ju meningslöst att dela upp engångsbeloppet för det kommer inte att minska skatten i slutändan.

(Beloppsintervallerna i skatteverkets länk är INTE storleken på engångsbeloppet utan storleken på den normala tjänsteinkomsten)
Citera
2017-12-07, 16:49
Medlem
Citat:

Hur mycket du skattar beror på hur hög din årsinkomst varit samma år, så förväntar du dig lägre årsinomst nästa år är det ju värt att flytta bonusutbetalningen till efter årsskiftet, annars spelar det ingen roll
Citera
2017-12-07, 18:35
Medlem
Citat:

Som andra har skrivit så är det inte storleken på bonusen du ska gå efter när du kollar tabellen på SKV, utan din normala inkomst.

T.ex. om du normalt tjänar 500.000 SEK per år, så kommer arbetsgivaren dra 53 % skatt på din bonus, oavsett hur stor den är.

Om du har möjlighet att dela upp bonusen på två år så kan det löna sig, men endast om bonusen gör att du går upp över en brytgräns som du annars inte hade gått över.

T.ex om du tjänar 400.000 SEK utan bonus, hade du fått betala kommunal skatt på 38.900 SEK, samt kommunal skatt + statlig skatt på 61.000 SEK, om du tar hela bonusen nu. Om du delar upp bonusen så att du får ut 50.000 SEK i år och 50.000 SEK nästa år får du betala kommunal skatt på 77.800 SEK, samt kommunal skatt + statlig skatt på 22.200 SEK.

Dock undrar jag, finns det inte en "risk" att du får bonus även nästa år?
Citera
2017-12-08, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Läste du ens länken?

Nej

Behövdes inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto