Citat:
Ursprungligen postat av
zzc1
Företaget jag jobbar på kommer att get mig en bonus på 100000 kr.
På skatteverket ser jag att det är 23% skatt på den. Kan man dela upp bonusen i två månader så att man får 50k per månad och så skattar jag 10%? Det borde väl vara laglig.
De behöver inte vara två månader i rad. Det kan vara nu och så Januari nästa år.
https://www.skatteverket.se/privat/s...800014872.html
Som andra har skrivit så är det inte storleken på bonusen du ska gå efter när du kollar tabellen på SKV, utan din normala inkomst.
T.ex. om du normalt tjänar 500.000 SEK per år, så kommer arbetsgivaren dra 53 % skatt på din bonus, oavsett hur stor den är.
Om du har möjlighet att dela upp bonusen på två år så kan det löna sig, men endast om bonusen gör att du går upp över en brytgräns som du annars inte hade gått över.
T.ex om du tjänar 400.000 SEK utan bonus, hade du fått betala kommunal skatt på 38.900 SEK, samt kommunal skatt + statlig skatt på 61.000 SEK, om du tar hela bonusen nu. Om du delar upp bonusen så att du får ut 50.000 SEK i år och 50.000 SEK nästa år får du betala kommunal skatt på 77.800 SEK, samt kommunal skatt + statlig skatt på 22.200 SEK.
Dock undrar jag, finns det inte en "risk" att du får bonus även nästa år?