Flashback bygger pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2021-09-29, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gusteng
Såg en tråd på Familjeliv där många föräldrar tycker det är ok att barnen inte duschar.

Blev äcklad o förvånad tror aldrig jag tänkte tanken att inte duscha när jag gick i skolan.

Jag blir lite chockad faktiskt. Trodde faktiskt man duschade fortfarande. Varför gör man inte det?

För att inte snacka om lumpen. Jag har simmat spritt språngande naken över ett bredare vattendrag med packningen flytande framför mig. (30-kilos ryggsäck i en stor sopsäck) Roliga var att lokalbefolkningen stod på en bro bredvid och tittade på.

Jag har även bastat naken med kvinnor i alperna. Är fullt normalt där.

När blev vi så pryda i Sverige?
Citera
2021-09-30, 19:55
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag blir lite chockad faktiskt. Trodde faktiskt man duschade fortfarande. Varför gör man inte det?

För att inte snacka om lumpen. Jag har simmat spritt språngande naken över ett bredare vattendrag med packningen flytande framför mig. (30-kilos ryggsäck i en stor sopsäck) Roliga var att lokalbefolkningen stod på en bro bredvid och tittade på.

Jag har även bastat naken med kvinnor i alperna. Är fullt normalt där.

När blev vi så pryda i Sverige?

Covid-19 har stoppat all aktivitet i omklädningsrummen för barn. Alla skickas hem direkt efter avslutat pass och alla ska vara ombytta innan. Det gäller i alla fall för ungarnas olika aktiviteter undantaget simning.

Får se om det ändras inom kort.
Citera
2021-09-30, 20:02
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
Hittade detta idag när jag läste nyheterna.
Är ju påväg åt rätt håll för dom som har problem med att duscha efter idrotten..

https://www.lararen.se/praktisk-estetiska-amnen/larmiljo/slopat-ombyte-gav-hogre-narvaro-och-minskat-stok?fbclid=IwAR0QY9bTEig47DUGibt3Fcv9-koPz2KDOUSKCs_aE_ GHcYxCbW1S0WZ5C5I

Att klä om och duscha efter idrotten kan vara jobbigt för många elever. Forskning visar att en stor del av all skolfrånvaro börjar på idrotten. Därför ska dusch och ombyte vara frivilligt, anser idrottsläraren Alexander Skytte, som arbetar på en skola som nu har valt den linjen.

Ett vanligt argument mot det, konstaterar han, är att ”elever måste lära sig att visa sig nakna för andra människor”.

Alexander brukar tala om ”trepunktstvätt”.

– Det som riskerar att börja lukta är blöta och svettiga kläder. Då kan det räcka med att tvätta sig under armhålorna, i skrevet och byta till nya strumpor, eller att ta med sig torra kläder och byta om på en toalett.

Att duscha i skolan är en kvarleva från tiden då det inte alltid fanns möjlighet att rengöra sig i hemmet, konstaterar han.

– Här ligger Sverige efter. I England och Kanada duschar man inte efter idrotten. Egentligen behöver man inte duscha så ofta.

Citat:
Ursprungligen postat av extendedhuman
Hoppas att detta blir rikstäckande. För många är omklädningsrum + duschrum avskräckande. Det är inte naturligt, tycker jag, att visa sig naken för kreti och pleti. De som har komplex, vilket är många, bör ta emot det här med öppna armar

Untermensch
Citera
2021-09-30, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Untermensch
Men va fan, ungarna kan duscha hemma istället.
Citera
2021-10-04, 22:32
Medlem
Chinatowns avatar
Jag tror det är nyttigt att duscha naken i ung ålder och även puberteten. Ja, flickor får mens och killar kanske inte "växer" i samma takt, men det är även viktigt att vänja sig med nakenhet.

Har man klasskompisar som är så kassa att de mobbar en för något födelsemärke, att man sent fått könshår eller något flummigt gäng har kukmätartävling så är det nog bättre att utstå det ett tag än att nästan bli rädd att visa sig naken för en partner längre fram.

Kan ha fel, men tror barn möter porr tidigt i åren nu och har man inget att jämföra sig med utöver porr lär många få komplex långt större än för någon dum kommentar i en skoldusch. Det kanske sitter kvar, men med åren inser man att vissa personer är omogna och/eller översittare. Att i princip aldrig visat sig naken för någon innan man ska få till det för första gången kan gå hur som helst.

Duscha efter gympan säger jag. Är man i något extrem fall där man blir grovt mobbad kanske det är bättre at duscha hemma. Annars tycker jag man ska göra det man ska. Inte bara av hygieniska skäl, men att vänja sig med nakenhet till en viss grad.
Citera
2021-10-08, 23:56
Medlem
Resplendents avatar
Så vidrigt med dessa som inte duschar efteråt och sen har påföljande lektioner. Trivs man inte med sin kropp är det bara att vänta tills alla andra har gått.
Citera
2021-10-09, 00:30
Medlem
Gick ut nian för några år sedan och idrottslektionerna var alltid i slutet av dagen så man bara drog hem och dushade.

Upp till sexan var det inte så, då hade vi alltid lektion efter idrott.

Jag tycker personligen det är väldigt bra att lägga idrotten som sista lektion.
Att avsluta dagen på ett roligt sätt liksom.
Minns det förekom en del skvaller och mobbing av killar som var feta eller hade liten kuk, så på så sätt tycker jag också det är bra att man inte beöver dusha med andra.

Alla är inte bekväm med att visa sig naken och tycker inte man ska tvinga fram sånt heller när man är ung.
Citera
2021-10-09, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinatown
Jag tror det är nyttigt att duscha naken i ung ålder och även puberteten. Ja, flickor får mens och killar kanske inte "växer" i samma takt, men det är även viktigt att vänja sig med nakenhet.

Har man klasskompisar som är så kassa att de mobbar en för något födelsemärke, att man sent fått könshår eller något flummigt gäng har kukmätartävling så är det nog bättre att utstå det ett tag än att nästan bli rädd att visa sig naken för en partner längre fram.

Kan ha fel, men tror barn möter porr tidigt i åren nu och har man inget att jämföra sig med utöver porr lär många få komplex långt större än för någon dum kommentar i en skoldusch. Det kanske sitter kvar, men med åren inser man att vissa personer är omogna och/eller översittare. Att i princip aldrig visat sig naken för någon innan man ska få till det för första gången kan gå hur som helst.

Duscha efter gympan säger jag. Är man i något extrem fall där man blir grovt mobbad kanske det är bättre at duscha hemma. Annars tycker jag man ska göra det man ska. Inte bara av hygieniska skäl, men att vänja sig med nakenhet till en viss grad.

Jag ser inte hur det att visa sig naken (och jämföra sig med, ev. bli retad av) andra flickor i samma ålder skulle hjälpa när det är dags att visa sig naken för en pojke/kille/man? Ok, är heteronormativ nu så triggerwarning möjligen men det är ju så det är för de flesta.

Tror det gör större skillnad i så fall att vara på en vanlig badstrand och verkligen få se att kroppar kan se ut på alla möjliga sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av etan1112
Gick ut nian för några år sedan och idrottslektionerna var alltid i slutet av dagen så man bara drog hem och dushade.

Upp till sexan var det inte så, då hade vi alltid lektion efter idrott.

Jag tycker personligen det är väldigt bra att lägga idrotten som sista lektion.
Att avsluta dagen på ett roligt sätt liksom.
Minns det förekom en del skvaller och mobbing av killar som var feta eller hade liten kuk, så på så sätt tycker jag också det är bra att man inte beöver dusha med andra.

Alla är inte bekväm med att visa sig naken och tycker inte man ska tvinga fram sånt heller när man är ung.
Det är nog tyvärr ofta så att det inte går att lösa schemat så att alla på en normalstor högstadie- eller gymnasieskola har idrott sist på dagen.

Har inte varit i ett omklädningsrum (förutom på gymmet) på många år och ser inte hur enskilda bås för omklädning och dusch skulle få plats i de omklädningsrum jag minns från skoltiden. Men förhoppningsvis tänker de på det när de bygger nya skolor nuförtiden.
Senast redigerad av Rritt 2021-10-09 kl. 06:10.
Citera
2021-10-09, 07:58
Medlem
Där jag gick i skolan hade invandrarbarnen runktävlingar så det gällde att duscha fort som fan efter gympan och vara snabb så man slapp se eländet. Urinerade gjorde de med i duschen.

Jäkligt udda då invandrare ofta duschar i kalsonger på andra ställen.
Citera
2021-10-10, 03:20
Medlem
Chinatowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Jag ser inte hur det att visa sig naken (och jämföra sig med, ev. bli retad av) andra flickor i samma ålder skulle hjälpa när det är dags att visa sig naken för en pojke/kille/man? Ok, är heteronormativ nu så triggerwarning möjligen men det är ju så det är för de flesta.

Tror det gör större skillnad i så fall att vara på en vanlig badstrand och verkligen få se att kroppar kan se ut på alla möjliga sätt.

Att folk mobbar och trakasserar klasskompisar i duschen tycker jag nästan är lägsta versionen av mobbning. Tror tyvärr det förekommer både bland flickor och pojkar. Idioter finns det alltid.

Grejen jag syftar på kontra stranden är just att se folk nakna. Jag tror många unga idag, värre än förr, har komplex för sina kroppar. Men vem jämför man sig med egentligen? Om jag skäms för hur jag ser ut naken, alltså helt naken, trots att jag ser helt normal ut. Varför skäms jag? Antagligen för att jag jämför mig själv med oresonabla mål. Får jag se att andra kan vara smygfeta, ha mindre bröst/snopp, något stort ärr, hudproblem eller annat så ser jag att världen är som den är. Inte det överdrivna som i porr eller perfekta som i filmer/serier.

Att se folk halvnakna på stranden är givetvis också viktigt. Det kanske är olika från person till person, men har man svårt att visa sig naken för vissa personer kan det vara svårt även för en partner. Behöver givetvis inte alltid vara så, men tror det är en klar fördel att lätt kunna visa sig naken i romantiska/sexuella sammanhang kontra att helst vilja slippa det.
Citera
2025-11-07, 08:42
Medlem
Ringhals3s avatar
Inslag om detta nu på SVT, väldigt vanligt att det inte duschas efter gymnastiken, det är en minoritet som duschar numera.

Alla duschade efter gymnastiken när jag gick i skolan.

Däremot unsrar man ju varför det ska duschas, man byter ju kläder och det räcker gott och väl att duscha en gång om dagen och det kan man göra hemma.

Det är inte så att en person som blir svettig börjar stinka svett samma dag om vederbörande använder en normal deodorant.

Duschhetsen saknar i princip helt medicinskt stöd.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in