2017-12-17, 18:00
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

ja? vad tror du jag menar?

1900 talet anses av de flesta vara den mest våldsamma perioden i människans historia i form av antal dödade och nej det kan vi nog tacka vapenindustrin för.
Samlar & Jägarkulturerna i dåtid och de ytterligt fåtal som finns kvar dag kan jag lova dig inte ens är i närheten av den masslakt som 1900 talet uppvisade.

Har din alzheimer nått korttidsminnet också må tro?

Du skrev för någon timme sedan:

Citat:
Räknar du antal mördade, slaktade etc per invånarantal kan jag lova dig att inga samhällen står ut så totalt som 1900 talets.

Vill du nu, efter att du bevisats fel återigen, istället räkna total antal mord i en Värld med flera miljarder invånare mot en förhistorisk Värld med några miljoner nu plötsligt?
Citera
2017-12-17, 18:40
Medlem
Citat:
var inte det du hävdade....( du är expert på att hela tiden försöka svänga i vad du påstår)

du skrev: "vi idag vet att primitiva samhällen är de våldsammaste som finns"
inte samma som att vara våldsamma eller "extremt våldsamma" ok?
så bestäm dig nu för vad du vill lägga fram för påstående i denna sak och HÅLL dig sen till detta.

Att primitiva samhällen är de våldsammaste som finns och att de är extremt våldsamma är knappast två påståenden som är oförenliga med varandra. Snarare så är just extrem våldsamhet en förutsättning för att kvalificera som den mest våldsamma typen av samhälle som ryms inom mänskligheten.

Citat:
ja? vad tror du jag menar?

1900 talet anses av de flesta vara den mest våldsamma perioden i människans historia i form av antal dödade och nej det kan vi nog tacka vapenindustrin för.
Samlar & Jägarkulturerna i dåtid och de ytterligt fåtal som finns kvar dag kan jag lova dig inte ens är i närheten av den masslakt som 1900 talet uppvisade.

Visa någon seriös källa på att 1900-talet är den våldsammaste perioden i människans historia i relation till folkmängden (vilket var ditt påstående).

Och jo, det enorma dödandet under 1900-talet stod i första hand marxister för. I andra hand nazister och japaner. Inte vapenindustrin. USA i egenskap av världens i särklass främsta industrination kunde frammana en krigsindustri som vida översteg den tyska krigsindustrin och ännu mer så den japanska. Men nu var det ju så att amerikanerna dödade betydligt mindre än vad tyskar och japaner gjorde i 1900-talets storkrig, sitt militärindustriella överläge till trots.
Citera
2017-12-17, 18:51
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2000-talet
Och jo, det enorma dödandet under 1900-talet stod i första hand marxister för. I andra hand nazister och japaner. Inte vapenindustrin. USA i egenskap av världens i särklass främsta industrination kunde frammana en krigsindustri som vida översteg den tyska krigsindustrin och ännu mer så den japanska. Men nu var det ju så att amerikanerna dödade betydligt mindre än vad tyskar och japaner gjorde i 1900-talets storkrig, sitt militärindustriella överläge till trots.

USAs vapenindustri kan tvärtom ha fungerat som avskräckande Leviathan som minskade antalet startade erövringskrig under 1900-talets andra hälft.

Marxismen dödade mycket riktigt något fler än de som dog i båda världskrigen, dessa var främst egna invånare och oftast helt utan vapen, mest genom att svälta ihjäl folk eller skicka de till slavläger där de slavarbetade till döds.
Citera
2017-12-17, 18:56
Medlem
[quote=2000-talet|62641287]
Citat:
Att primitiva samhällen är de våldsammaste som finns och att de är extremt våldsamma är knappast två påståenden som är oförenliga med varandra. Snarare så är just extrem våldsamhet en förutsättning för att kvalificera som den mest våldsamma typen av samhälle som ryms inom mänskligheten.

jag skrev inte att de var "oförenliga" jag skrev att det inte var detsamma.

Citat:
Visa någon seriös källa på att 1900-talet är den våldsammaste perioden i människans historia i relation till folkmängden (vilket var ditt påstående).

vis någn seriös källa på att det inte skulle vara det....

eller på ditt första påståendet nämligen att: primitiva samhällen (vad nu det skulle vara) är det mest våldsamma någonsin.

Citat:
marxister? alltså inte "primitiva" ? Hur ska du ha det?
Citera
2017-12-17, 19:35
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:

eller på ditt första påståendet nämligen att: primitiva samhällen (vad nu det skulle vara) är det mest våldsamma någonsin.

Det är svårt att förstå vad du menar, för det blir mer och mer rumphugget det du säger, men här får du höra vad jag tydligen inte är ensam om kommer hända:
https://youtu.be/EQaM0xBaERg
Citera
2017-12-17, 19:52
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

Haha, jag upphör aldrig överraskas hur du medvetet söker vilseledda konversationer bort från presenterad fakta, vi har redan presenterad en massa grafer som visar att primitiva samhällen har flest mord per capita, ska du nu låtsas vara blind också?

Jag skulle ifrågasätta ifall du vet vad "per capita" betyder ifall du inte hade uttryckt "i förhållande till invånarantal" för någon timme sedan.
Citera
2017-12-18, 00:49
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
nä visst, jag kan ju citera vidare från denna studie:

"But one peculiar type of dinosaur made it through the apocalypse and survives today: birds "

betyder ju inte alls: att fåglar betraktas som dinosaurier eller att de överlevt till nutid...

ohhhh noooo!

näää jäklar vad just jag är ju "för dum och okunnig för att förstå det du länkar till."

jag vägrar diskutera med sånna tragiska idioter som dig så jag avslutar här.

Grattis. Du lyckades använda citatfunktionen på Flashback. Men hur i helvete lyckas du stup i kvarten klanta dig med den detaljen?

Du får väl fortsätta att klamra dig fast vid dina halmstrån om dinosaurier i ”fringe” studier. Att en totalt dumpippad feministsopa som du inte klarar av att bemöta ett evolutionärt perspektiv på feminismen är förståeligt. Men om du har den minsta självinsikt när du sitter där i din hipsterbubbla och flummar med lådvinen så borde du reflektera lite över det jag skrivit. Historiens hjul går aldrig bakåt men det är bara dit och till ”loser” företeelser du söker dig. Minns vad jag säger nu. Feminismen kommer att dödförklaras inom 10 år.
Citera
2017-12-18, 01:31
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps
En kvinna vann skytte ett år. Det bevisar inte att kvinnor som grupp är likvärdiga män som grupp i skytte. Om det var sant skulle vi inte behöva dela på män och kvinnor från första början dessutom skulle det vara 50/50 män/kvinnor som vunnit genom åren.

Var har jag sagt att kvinnor är likvärdiga män i skytte?
Citera
2017-12-18, 13:53
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

är inga fantasier...utan vad en majoritet av antropologer anser.
vidare ren logik, små grupper på max ca 30 pers, i extrem beroendeställning till varandra för överlevnad upprättar inte hierarkier av sorten "patariarkat".
Vidare är man inget "stenåldersfolk" när man inte lever under stenåldern.
'

Jag förstår nu att fru merapi återigen, vana trogen, flytt masslakten i diskussionen med svansen mellan benen.

I vilket fall så vill jag ge konkreta exempel på vad dina "icke-patriarkat" och "icke-hierarkier" ger upphov till, då du verkar vara resistent mot statistik, låt oss höra lite gulliga historier om vad ewoks håller på med.

https://www.nytimes.com/2016/03/14/world/asia/india-jarawas-child-murder.html

Män i Jarawa stammen som mördar rasblandade bebisar...

https://en.wikipedia.org/wiki/Sambia_people

Pojkar växer upp med att dricka spermier från äldre män för att själva "bli män".

Låt oss betrakta förtid, då du vill ta bort från ekvationen alla som lever som i stenåldern idag...låt oss betrakta vad arkeologiska fynd har att säga om folk som verkligen levde i stenåldern:

Vi har fynd som visar folkmord (ok, inte i miljoner, men hur fan ska stammar organiserade i 30-tal med flinta och spjut mörda miljontals när de bara kommer i kontakt med stammar på 30-tal människor?):

https://www.theguardian.com/science/2016/jan/20/stone-age-massacre-offers-earliest-evidence-human-warfare-kenya

Citat:
“The Nataruk massacre may have resulted from an attempt to seize resources – territory, women, children, food stored in pots – whose value was similar to those of later food-producing agricultural societies among whom violent attacks on settlements became part of life,” said Lahr.

Kanske att de var egalitära i hur de delade på kvinnor, mat och vapen efter masslakten är bevis på att de var ok i dina ögon? Men å andra sidan var till och med nazister ganska så egalitära trots allt inom stammen.

Nåja, läs siffror på alla arkeologiska fynd av hunter gatherers/horticultural samhällen och så ser du att alla empiriska bevis pekar mot en absolut vattentätt historia om människans ursprungliga våldsamma natur:

https://ourworldindata.org/ethnographic-and-archaeological-evidence-on-violent-deaths/

Tacka vet jag att patriarkatet kunnat övervinna naturen och hålla människans mer våldsamma impulser under schack.
Citera
2017-12-23, 10:41
Medlem
Gloriosos avatar
Citat:
Dummer...kvinnor HAR kämpat sig till dessa rättigheter.
och kvinnor har hela mänsklighetens överlevnad att "hota" män med.

Att de har kämpat betyder inte att det var orsaken till ”förbättringarna”.
Det är kvinnor själva som vill ha barn och skulle de inte vilja kommer de att tvingas till det.

Har du gått klart grundskolan? Du verkar inte insatt i hur världen fungerar.
Citera
2017-12-26, 01:40
Medlem
Feminist som utövar våld på fel person
https://www.youtube.com/watch?v=SUh5ETNP80M

konsekvens när feminister går för långt, reaktionen kommer gå hela kedjan upp i systemet
Citera
2017-12-26, 08:26
Medlem
Hexen666s avatar
Varför romantiserar du stenåldern Merapi? Verkligheten var knappast familjen hedenhös. Vårat s.k "patriarkala" samhälle är det absolut bästa människan har frambringat. Så var glad för det istället för att låta dig hjärntvättas av feministiska vanföreställningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in