2017-12-09, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
här håller jag för en gångs skull inte med dig.
Du skrev
Vetenskap och teknik följer ofta st logiska lagar, men samhällsbyggnad, nä.

Politiken strävar åt olika håll, varje parti följer kanske sin egen logik, så de använder ju inte samma.
Brott o straff. flera partier jobbar varje valkampanj med öka straffen.
Det är ju logiskt om man tror att man vinner väljare men vetenskapen ger inget stöd för att ökade straff är bra.
Det logiska borde ju vara att få fast missdådarna och lagföra innan man gapar om högre straff.
Narkotikapolitiken i sverige är helt byggd på känslor, (knark är bajs)

Logiken, som var, med att hålla kvinnor från arbetsmarknaden, vems logik var det?

ahh pollen, du misstolkar det jag skrev bara, eller snarare, jag som formulerade det hela slarvigt.
jag påstår inte att våra samhällen varit logiska, bara att vi de senaste hundra åren övervärderat logik framför känslor (andra tider har faktiskt varit tvärtom. På 1700 talet var det mest fina en man kunde vara, var känslosam).

Vore på tiden vi värderade dessa som lika essentiella för vad det är att vara människa, och lika essentiella saker att ta vara på i ett samhälle.

Logiken kan ex. vara att vi ska arbeta 10h per dag, för detta ger ekonomisk klirr i alla våra kassor, men om detta inte ger människan känslan av lycka och tillfredställelse i sina livet, så vad är då poängen?

Men jag tror många börjar fatta dessa saker mer och mer.
Citera
2017-12-09, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Hon var varken först eller relevant för dagens datorer, så Ada får nog mest betraktas som en fis med hallondoft, för datorvärlden idag.

Ungefär någonting sådant
Citera
2017-12-09, 22:24
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Hur är det att tävla på lika vilkor när chefen ser en som mindre kompetent p.g.a. ens kön?

Oj.
Hur skulle det vara om du fick honom/henne att inse att du inte är mindre kompetent p.g.a. ditt kön? Är man tillräckligt kompetent brukar man kunna lyckas med det.

Och tänk om det inte är ditt kön som gör att chefen ser dig som mindre kompetent... Tänk om det är något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Så varför går du på intervju överhuvudtaget?

Varför tror du arbetsgivarna ens håller intervjuer?

Vad tror du? För att få ett jobb jag anser mig kompetent nog för att hantera.

Vad tror du? För att hitta en passande person att anställa. Den som rbetsgivaren anser passar bäst för tjänsten.

Citat:
Det är klart att du måste ha kompetensen som efterfrågas. Har någon här påstått något annat?

Du verkar dock tycka att den person som passar bäst för tjänsten i vissa fall ska stå tillbaka så att en annan person som inte passar lika bra, ska ges möjlighet att ta den. Jag tror inte att du skulle uppskatta att det hände dig. Jag tror inte heller att du skulle uppskatta det om du hade dina gamla föräldrar på ett vårdboende där man nekat de duktiga vårbiträdena/avelningscheferna/verksamhetscheferna tjänster och istället kvoterat in personer som inte var lika lämpade.
Citera
2017-12-09, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
Oj.
Hur skulle det vara om du fick honom/henne att inse att du inte är mindre kompetent p.g.a. ditt kön? Är man tillräckligt kompetent brukar man kunna lyckas med det.

Och tänk om det inte är ditt kön som gör att chefen ser dig som mindre kompetent... Tänk om det är något annat.

Vad tror du? För att få ett jobb jag anser mig kompetent nog för att hantera.

Vad tror du? För att hitta en passande person att anställa. Den som rbetsgivaren anser passar bäst för tjänsten.

Du verkar dock tycka att den person som passar bäst för tjänsten i vissa fall ska stå tillbaka så att en annan person som inte passar lika bra, ska ges möjlighet att ta den. Jag tror inte att du skulle uppskatta att det hände dig. Jag tror inte heller att du skulle uppskatta det om du hade dina gamla föräldrar på ett vårdboende där man nekat de duktiga vårbiträdena/avelningscheferna/verksamhetscheferna tjänster och istället kvoterat in personer som inte var lika lämpade.

Jag ska avslöja en liten hemlighet för dig, många arbetsgivare går på magkänslan när de anställer.
"Kompetensen" du talar om handlar mer om utstrålningen och hur bra personkemin matchar chefens.

Där jag är nu har en kille kvoteras in, d.v.s. han har provjobbat och fått anställning utifrån sitt kön och det har inte varit några problem.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2017-12-09 kl. 22:50.
Citera
2017-12-09, 23:16
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Jag ska avslöja en liten hemlighet för dig, många arbetsgivare går på magkänslan när de anställer.
"Kompetensen" du talar om handlar mer om utstrålningen och hur bra personkemin matchar chefens.

Där jag är nu har en kille kvoteras in, d.v.s. han har provjobbat och fått anställning utifrån sitt kön och det har inte varit några problem.
Falsifiera ditt inlägg?
Citera
2017-12-10, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heropsychodreamer
1992 vann en kvinna OS guld i skytte när hon tävlade mot män. Men handlar det om saker som styrka är män klart överlägsna statistiskt det tror jag inte någon säger emot.

En kvinna vann skytte ett år. Det bevisar inte att kvinnor som grupp är likvärdiga män som grupp i skytte. Om det var sant skulle vi inte behöva dela på män och kvinnor från första början dessutom skulle det vara 50/50 män/kvinnor som vunnit genom åren.
Citera
2017-12-10, 04:30
Medlem
kanelkakas avatar
Citat:

I mitt andra inlägg i tråden där jag förtydligade begreppet kompetens som "a sufficiency of means for the necessities and conveniences of life" (Merriam Webster online dictionary) görs det mycket tydligt att kompetens består av att inneha tillräkliga och adekvata medel som möjliggör ett gott/lyckat leverne. Adekvata medel innefattar utstrålning, EQ, IQ, meriter, kontakter, kunskaper = kompetens. Så nej, någon hemlighet är det knappast att utstrålning och kemi spelar in när lämplighet avgörs.

Men vad bra att du känner en inkvoterad kille och att "det inte har blivit några problem"! (... *speechlesss* ...)
Om detta är det bevis du kommer med för att låta påskina att 1: kvotering är bra, och 2: kvotering funkar bra...blir jag helt mållös.

Fy fan.
Senast redigerad av kanelkaka 2017-12-10 kl. 04:44.
Citera
2017-12-10, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kanelkaka
I mitt andra inlägg i tråden där jag förtydligade begreppet kompetens som "a sufficiency of means for the necessities and conveniences of life" (Merriam Webster online dictionary) görs det mycket tydligt att kompetens består av att inneha tillräkliga och adekvata medel som möjliggör ett gott/lyckat leverne. Adekvata medel innefattar utstrålning, EQ, IQ, meriter, kontakter, kunskaper = kompetens. Så nej, någon hemlighet är det knappast att utstrålning och kemi spelar in när lämplighet avgörs.

Men vad bra att du känner en inkvoterad kille och att "det inte har blivit några problem"! (... *speechlesss* ...)
Om detta är det bevis du kommer med för att låta påskina att 1: kvotering är bra, och 2: kvotering funkar bra...blir jag helt mållös.

Fy fan.

Du verkar ha svårt att få in att personerna som inkvoteras måste ha kompetensen som efterfrågas.

Det är klart att du är emot inkvotering när du har en felaktig bild av vad det innebär.
Citera
2017-12-10, 13:35
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Här lite länkar till dig kring hur man idag anser att logik och känslor samverkar...

(finns böcker i ämnet också)

https://www.dagensanalys.se/2015/06/for-att-tanka-rationellt-maste-du-vara-emotione
https://www.motivation.se/innehall/kloka-beslut-kraver-bade-fornuft-och-kansla/
http://illvet.se/manniskan/kanslorna-ar-logiska

Det är inte två helt skilda saker i våra hjärnor, det är två skilda saker i hur vi människor har valt att betrakta dessa två fenomen och vi valt att de senaste hundra åren värdera dem.
Men det är inte det viktiga eller korrekta.

nej din nöt....läs fetningen....är du helt obegåvad språkligt?
(Trust me jag är kvinna jag är överlägsen dig språkligt bara tugga i dig att du läser fel.
)
"The study found that parts of the frontal lobe, responsible for problem-solving and decision-making, AND the limbic cortex, responsible for regulating emotions, were larger in women[source: Hoag]."

den första satsen gäller för båda efterföljande efter som du har ett AND emellan....
get it?

ja men matte är ju inte ALL logisk förmåga...
hur många ggr måste jag upprepa detta?

är som att försöka ta reda på vilken roll blod har i djur, notera att blod existerar i kaniner och därefter konstatera att kaniner är de mest "blödiga"
exakt samma dumma nivå...

högre score i matematik mäter inte logik, det kan förklaras av en rad andra saker...ex. träning, vana, kunskap etc. "Score" i logik mäter logik.

Logik används i en massa saker. Språkbehandling ex.

Men ditt antifeminist fån....
significaly slå upp det...tack..så kanske du lär dig ett nytt ord.

¨Men lille gubben försöker du hävda att psykopati inte har något med känslolivet att göra?
få se nu...vi slår upp psykopati åt lille gubben...
"generell beteckning på en störd personlighet ifråga om känsloliv"

wikipedia...

Jag har inte skrivit någonstans att kvinnor har bättre logisk förmåga, och det tror jag inte heller.
jag har motsagt din enfaldiga upprepande av gammalt mögligt ovetenskapligt känslodynga kring kvinnors sämre logik, med argument, länkade bevis, och fakta som motsäger det du påstår.

Logik är alldeles för viktig egenskap för människan att evolutionen skulle göra den egenskapen sämre hos halva mänskligheten, vad skulle vi vinna evolutionärt på det?
Du kan ju börja redan där.

Betänk själv hur upp åt väggarna du själv bevisligen resonerar i många frågor...inte speciellt bright, om du frågar mig.
Du ska vara tacksam att jag inte beskyller alla män för bristande logik, förnuft och okunskap
baserat på alla idioter, inkl dig, på detta forum.

Vänstervriden flumlitteratur. Känslor och logik kan ju t.o.m härledas till olika delar av hjärnan. För att inte tala om att de tar sig olika uttryck.

Korkade feministkossa. Det är den ventrikala delen av frontalloben som är större hos kvinnor. Det kvittar hur många texter du läser upp och ned och bak och fram. Det är ett faktum.

Jo, matte är ett test av logisk förmåga. Och män får högre score. Sorry stumpan, detta går inte att snacka bort.

Så nedanstående var alltså över din kompetensnivå att förstå? Varför kan du inte bara medge att du hade fel om amygdalan?

”not significantly larger in either sex.”

Psykopati är ingen neurotisk åkomma. Det finns ingen lärobok som säger annat. Det finns således gott stöd för påståendet att ”kvinnor är neurotiska”. Vilket också yttrar sig i kvinnors lägre stresstålighet som jag tidigare redovisade studier på.

Du är förvirrad i din argumentation. Det finns ingen röd tråd och ingen struktur alls i dina inlägg. Man kan säga att du argumenterar som en hund skiter. Rakt ut i luften. Ytterst kvinnligt således.
Citera
2017-12-10, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Vänstervriden flumlitteratur. Känslor och logik kan ju t.o.m härledas till olika delar av hjärnan. För att inte tala om att de tar sig olika uttryck.

Korkade feministkossa. Det är den ventrikala delen av frontalloben som är större hos kvinnor. Det kvittar hur många texter du läser upp och ned och bak och fram. Det är ett faktum.

Jo, matte är ett test av logisk förmåga. Och män får högre score. Sorry stumpan, detta går inte att snacka bort.

Så nedanstående var alltså över din kompetensnivå att förstå? Varför kan du inte bara medge att du hade fel om amygdalan?

”not significantly larger in either sex.”

Psykopati är ingen neurotisk åkomma. Det finns ingen lärobok som säger annat. Det finns således gott stöd för påståendet att ”kvinnor är neurotiska”. Vilket också yttrar sig i kvinnors lägre stresstålighet som jag tidigare redovisade studier på.

Du är förvirrad i din argumentation. Det finns ingen röd tråd och ingen struktur alls i dina inlägg. Man kan säga att du argumenterar som en hund skiter. Rakt ut i luften. Ytterst kvinnligt således.

Och logik och känslor kan ju i sig också härledas till flera olika platser i hjärnan...så vad säger det?

Här har du en tillräckligt enkelt framställnign av funna rätt små skillnaderna i män och kvinnors hjärnområden.
och jag upprepar samma innehåll från den förra texten, från denna text, så kanske du kan ta in faktan?

Considered the “CEO of the brain,” the PFC makes decisions and inhibits rash behavior. It’s where we process anger, fear, and aggression. It’s larger in women and matures a full two years before men, usually by the early 20s. Because women have larger prefrontal cortexes, they may be less easy to make angry, Brizendine says.

Frontal Cortex
Responsible for much of our decision making ability, it is fatter and more complex in women. Some neuroscientists believe that women are hard-wired to be better decision-makers and problem-solvers.
http://neurorelay.com/2012/10/07/female-brain-versus-male-brain/

Allright?
Du kan alltså helt och hållet lägga ner tramset om att kvinnor skulle vara mer känslostryda än män, det man funnit då man forskat på dessa saker visar snarare motsatsen.
Verkligheten visar också motsatsen, är män som begår överilade, orationella dumheter mest styrt av känslor, INTE kvinnor.
Kvinnor tar mer sällan dumma risker. Däremot har vi en större förmåga uttrycka känslor och tyda dem, men! detta är inte att styras av känslor...

Så lägg ner.

IQ är ett bättre test av logisk förmåga och nej ingen skillnad mellan män och kvinnor där.
Citera
2017-12-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allwaysmisbehavin
Ja med tanke på att 99 procent av oss mellan 25-50 jobbar heltid och oftast äger vårt boende, samt har en del cash på banken (om man nu inte redbullat och rökt bort dom) så tror jag att vi skulle stå oss rätt så pretty bra mot en liten svettig analfabet från mellanöstern..

vad tror du?

Men ...så är det inte alls
99% av människor mellan 25-50 äger inte alls sina bostäder
Inte heller har 99% arbete och arbetar heltid

Men vi kom iallafall fram till samma slutsats. Det kommer att funka fint.
Citera
2017-12-10, 15:52
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du kan alltså helt och hållet lägga ner tramset om att kvinnor skulle vara mer känslostryda än män, det man funnit då man forskat på dessa saker visar snarare motsatsen.
Vill du förklara PMS för oss, medan du ändå håller på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in