2017-12-04, 21:41
Medlem
Som titeln lyder. Om man glömt göra avdrag i sin deklaration så har man 5 år på sig att begära omprövning för detta? Har nu gjort detta för inkomstår 2016 och undrar lite hur hela processen går till. de får min blanket och skall sedan ta beslut, om det går igenom vad händer då?

Hoppas jag lagt detta under rätt kategori nu annars ber jag om ursäkt!
Citera
2017-12-05, 11:35
Medlem
Fopolls avatar
Vad fick du fram för info när du googlade något i stil med ändra taxering i efterhand?
Och vad sa Skatteupplysningen när du ringde ett kort samtal till dem?
Citera
2017-12-19, 14:07
Medlem
När du skickat in dina nya uppgifter startas ett omprövningsärende.
Handläggaren i ärendet gör en avvägning om dina nya uppgifter ska godtas rakt av, om så betalas den nedsatta skatten ut direkt.
Om handläggaren istället väljer att granska ditt ärende närmare får du ett brev/meddelande i eventuell säker brevlåda (t.ex. Min myndighetspost) med en specifikation av vilka uppgifter handläggaren vill ha. När du skickat in ditt svar granskas detta. Om ditt underlag godtas betalas den nedsatta skatten ut. Om inte får du ett övervägande om att inte medge avdraget eller att medge det delvis. Du har sedan tid att komma med synpunkter. Om du inte har några synpunkter på övervägandet beslutas det som stod i övervägandet. Om beslutet leder till nedsatt skatt betalas pengarna ut.

Handläggningstiden är cirka 2-6 veckor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in