Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-04, 21:32
  #1
Medlem
HarrySockets avatar
Tjenare.

Jag har tränat fram och tillbaka i 2 års tid ungefär.
Sen lite mer än ett år tillbaka har jag varit på ett gym som har X-Force* maskiner.
Jag har använt dessa som vanliga maskiner. 3st 8-12 sett på varje maskin till den muskelgruppen, 5 gånger i veckan sen kompletterat med fria vikter.

Idag kom den som jobbade där och sa att jag gjorde helt fel. Att jag alltså bara ska göra ett sett per maskin och inte 5 gånger i veckan.
Hon frågade mig om jag verkligen ville vara på gymmet 5 gånger i veckan och jag svarade ja.

Någon som har erfarenhet eller vetskap om detta X-Force?
Intressant koncept med "framtidens träning", absolut. Men jag vill spendera 5 dagar i veckan på gymmet, finslipa varje muskeldel med olika övningar.

X-force känns väldigt simpelt, ingen variation och för den som bara vill träna en gång i veckan.


Kan man göra som mig och använda det och komplettera med fria vikter eller är det risk för överbelastning tro?
Vad tror ni är mer effektivt? Vanlig träning, X-force eller båda delarna?


* X-Force maskinerna har en unik konstruktion, genom att luta viktmagasinet 45 grader i den positiva rörelsen vilket ger 40% tyngre negativ belastning.
Citera
2017-12-04, 23:27
  #2
Medlem
Tebos avatar
TV-shopskänsla över det hela. De kommer med ett gäng luddiga påståenden utan någon som helst belägg på varför eller hur det skulle funka. Att det dessutom skulle räcka med 30 minuters träning var 7-14e dag är rent skitsnack. Enda anledning till att de säger så är för att folk ska betala dyra årskort men ändå inte vara på plats och slita på anläggningen.
Citera
2017-12-04, 23:35
  #3
Medlem
Run3s avatar
Är det detta du pratar om? http://x-force.se/index.php/movie

Låter som ett konstigt upplägg av dig att fokusera på dessa maskiner och komplettera med fria vikter. Jag hade gjort det omvända och fokuserat på de välbeprövade basövningarna.

Att det skulle räcka med 1 set per vecka skulle jag vilja se någon studie på innan jag tror på det. Musklerna behöver inte så lång tid att återhämta sig, och muskelproteinsyntesen är långt ifrån höjd så lång tid efter träningspasset. Låter som bluff.
Citera
2017-12-04, 23:41
  #4
Medlem
HarrySockets avatar
När jag har använt maskinerna som "vanliga" maskiner så har dem känts väldigt effektiva och bra.
Men absolut inte så bra att jag bara ska köra ett set i veckan. Efter 3st 8-12 sett så känns det bra.

Men känns mer som att jag borde låta dem vara och bara köra "vanligt" gymmande.

Allt är väldigt luddigt med X-force tycker jag och hoppades att nån har nån kunskap om det.
Citera
2017-12-05, 12:50
  #5
Medlem
Soxis avatar
Vilken jävla idiot. Varför går personalen runt och kränker folk? Är på gymmet sju dagar i veckan typ. Om man ifrågasätter en besökare sådär -->bör<-- understruket, man inte jobba med människor.

Min åsikt om "X-force" är att ja, det funkar bättre än vanliga maskiner men det är ingen mirakelkur. Det maskinen gör är att simulera en negativ fas. Ta en hantel, sänk den jättelångsamt alternativt ha någon som håller emot när du sänker den. Det stressar muskeln mer än vanligt. Du kan lika gärna göra sådär med vanliga vikter.

1 set var 7:e eller 14:e dag eller vad de påstår är skitsnack som sagt. Du kan göra 10-set 6 dagar i veckan på de där utan att bli allvarligt övertränad, men det beror på såklart.

Aja, byt gym och skriv en krönika. Skulle jag gjort.
Citera
2017-12-05, 13:13
  #6
Medlem
Vilket pajas gym. Segt att de även har personal som kan lite om träning. Grunderna borde ju vara obligatoriska, men det säger bara vad det är för typ av gym.
Citera
2017-12-05, 13:53
  #7
Medlem
Arne Perssons avatar
Nautilusreligionen tillämpas inte helt oväntat även här... Halleluja!!!😂😂😂
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback