Citat:
Ursprungligen postat av
happilappi
Första felet du gör är att du skriver "skatt 30%". Du är inte påläst om ISK/KF märker jag, där skatten är minimal.
Mja. Nu lär iof Maggans tid vara över, men hon höjer ju ISK-skatten varje år känns det som. (
http://placerapengar.nu/hojd-skatt-pa-isk-och-kf-igen/) Nu 2018 ser det ut att bli statslåneränta + 1%. Just nu är det fördelaktigt. Men håller det 30 år framåt? Vi behöver bara blicka tillbaka 2 år för att se en statslåneränta över 1%. (
https://www.vismaspcs.se/visma-suppo...slaneranta.htm)
Om vi är generösa och sätter snittet på 1%, vilket ändå är väldigt rimligt, så hamnar du på en 2%.
107 per år á 2% = 2.14
7*0,3 = 2.1
Med tanke på hur ISK beskattas blir det väl ungefär jämt. Men ner från 1% har du inte mycket, men upp har du en jävla risk. Så på 30 år om du vill säkra en investering, är depå det sunda alternativet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Tycker största felet du gör TS är att du ska köpa en lägenhet i "innerstan" för tre miljoner. Är det någon slags skolåda du ska bo i? Har du 20 mille på kontot får du ju för fan bo med värdighet vad är poängen annars?
Yup. Det lär ge högst värdeökning, men problemet är ju att det inte går att kapitalisera på det under tiden. Så det går lite mot frågeställningen. Men jag håller helt med, vilket jag kommer till i nästa.
Citat:
Ursprungligen postat av
MrSimpleton
Tack för ett bra svar. En krasch kommer väl komma nu "sooner rather than later"? Om du hade kapitalet hade du väntat till en kommande krasch eller börjat investera redan nu.
Mjo, den skulle väl kommit förra året rent cykelmässigt. Men man vet aldrig. Jag tyckte Bitcoin var dyrt på 3000, men tji fick jag.
Hade det varit jag hade jag inte stoppat in pengarna i en fond och levt på en knegarlön. Livet är till för att levas. Jag hade spritt 9 miljoner i 3 olika risk-klasser. Då har du 20 000 i minst 35 år om inget går helt riktigt snett.
Resterande går till att starta ett bolag, investera i uppstartsbolag, köpa en klubb, eller något annat kul. Med 40 000:- i månaden kan du inte göra mycket mer än sitta hemma o lira wow, och dricka finöl på krogen varje helg. Inga pengar i världen kommer att bota din ensamhet då.