Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-01-25, 23:26
  #37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Wolfram vore kanske en utmärkt metall att tillverka prober av, vore det inte onödigt kostsamt, smältpunkt över 5000°C
De vanligaste proberna är ju av platina så i jämförelse med det är väl volfram snorbilligt. Dock är det ju bara yttersta lilla spetsen som är av platina då medan kablarna kan vara av vad tusan som helst men ska det tåla riktigt hög temperatur så måste ju åtminstone yttersta biten av kablarna som befinner sig i värmen också vara av volfram så det går väl åt lite mer volfram till en sådan givare än det går åt platina till en vanlig givare.

Rent fysiskt ser volfram ut att ha fint samband mellan temperatur och resistivitet: http://physics.usask.ca/~bzulkosk/La...esistivity.pdf
Med tanke på hur dåligt med träffar det blir på "tungsten temperature sensor" så misstänker jag att det är någon egenskap som ändå gör den mindre lämplig till detta men jag vet inte vad.
Citera
2018-01-25, 23:34
  #38
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
De vanligaste proberna är ju av platina så i jämförelse med det är väl volfram snorbilligt. Dock är det ju bara yttersta lilla spetsen som är av platina då medan kablarna kan vara av vad tusan som helst men ska det tåla riktigt hög temperatur så måste ju åtminstone yttersta biten av kablarna som befinner sig i värmen också vara av volfram så det går väl åt lite mer volfram till en sådan givare än det går åt platina till en vanlig givare.

Rent fysiskt ser volfram ut att ha fint samband mellan temperatur och resistivitet: http://physics.usask.ca/~bzulkosk/La...esistivity.pdf
Med tanke på hur dåligt med träffar det blir på "tungsten temperature sensor" så misstänker jag att det är någon egenskap som ändå gör den mindre lämplig till detta men jag vet inte vad.
Det är som jag tror, själva elementet som inte tål hettan. Skyddsröret av Wolfram tål betydigt mer. Det kan också vara så att Wolfram löser upp sig sakta men säkert. Förvisso blir TIG-svets-elektroder försmutsade om man råkar doppa dem i stålets smälta, och man måste slipa ned dem lite. Därför använder man ofta pyrometri för att bestämma höga temperaturer. Ha det, som nordmännen siger.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-25 kl. 23:38.
Citera
2018-01-26, 06:53
  #39
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Rymdfarten har två andra bra exempel på hur man hanterar temperaturer långt över alla materials smältpunkt:
I en raketdysa leder man det kalla bränslet i kanaler i dysans vägg, så bränslet värms upp och dysan kyls ner.
I en värmesköld för återinträde i atmosfären låter man materialet vid ytan förångas för att föra bort värmeenergin. Denna tekniken har använts (vet inte om den nu används) i raketdysor också.
Bra att du nämner den saken. Inte bara kyler bränslet i kanalerna i dysan, utan man låter bränsle utan oxidationsmedel träffa dysans innervägg. Det kallas svettkylning or/eller "sweat-cooling" Speciella munstycken eller hål i dysans innervägg står för den saken.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-26 kl. 06:58.
Citera
2018-01-26, 07:31
  #40
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
De vanligaste proberna är ju av platina så i jämförelse med det är väl volfram snorbilligt. Dock är det ju bara yttersta lilla spetsen som är av platina då medan kablarna kan vara av vad tusan som helst men ska det tåla riktigt hög temperatur så måste ju åtminstone yttersta biten av kablarna som befinner sig i värmen också vara av volfram så det går väl åt lite mer volfram till en sådan givare än det går åt platina till en vanlig givare.

Rent fysiskt ser volfram ut att ha fint samband mellan temperatur och resistivitet: http://physics.usask.ca/~bzulkosk/La...esistivity.pdf
Med tanke på hur dåligt med träffar det blir på "tungsten temperature sensor" så misstänker jag att det är någon egenskap som ändå gör den mindre lämplig till detta men jag vet inte vad.
Det är extremt svårt att bearbeta wolfram, så det kan också vara en faktor.
Citera
2018-01-26, 09:32
  #41
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det är som jag tror,
Det var en kul men lite motsägelsefull formulering. Det är som jag tror... Det är ju bara på ett sätt, om man tror det som det verkligen är så vet man ju och inte bara tror och är det inte som man tror så är det inte så.

Är man osäker på hur tingen är kan man skriva "om det är som jag tror att..." eller "jag tror att".
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
själva elementet som inte tål hettan. Skyddsröret av Wolfram tål betydigt mer. Det kan också vara så att Wolfram löser upp sig sakta men säkert. Förvisso blir TIG-svets-elektroder försmutsade om man råkar doppa dem i stålets smälta, och man måste slipa ned dem lite. Därför använder man ofta pyrometri för att bestämma höga temperaturer. Ha det, som nordmännen siger.
Tänkte du bara att skyddsröret skulle vara av volfram och inte sensorn? Men de blir ju lika varma även om skyddsröret dessutom kan utsättas för mekanisk och kemisk påverkan som förvärrar läget. I vilket fall som helst får såklart inte sensorn smälta så jag tänkte att den skulle vara av volfram i så fall.

Skyddsrör kan få vara av keramik, det blir lite längre svarstid vid temperaturändring då keramiken leder värme sämre än metaller men det gör ofta inte så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det är extremt svårt att bearbeta wolfram, så det kan också vara en faktor.
Man har ju lyckats göra supertunna volframtrådar till glödlampor i miljarder till låg kostnad i över 100 år.
Citera
2018-01-26, 09:41
  #42
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det var en kul men lite motsägelsefull formulering. Det är som jag tror... Det är ju bara på ett sätt, om man tror det som det verkligen är så vet man ju och inte bara tror och är det inte som man tror så är det inte så.

Är man osäker på hur tingen är kan man skriva "om det är som jag tror att..." eller "jag tror att".
Tänkte du bara att skyddsröret skulle vara av volfram och inte sensorn? Men de blir ju lika varma även om skyddsröret dessutom kan utsättas för mekanisk och kemisk påverkan som förvärrar läget. I vilket fall som helst får såklart inte sensorn smälta så jag tänkte att den skulle vara av volfram i så fall.

Skyddsrör kan få vara av keramik, det blir lite längre svarstid vid temperaturändring då keramiken leder värme sämre än metaller men det gör ofta inte så mycket.

Man har ju lyckats göra supertunna volframtrådar till glödlampor i miljarder till låg kostnad i över 100 år.
De har inte hål i mitten, men du har en poäng. Man kan nog göra rör såväl som trådar. Jag tror platinan icke löses upp, därför.

Jämför med en lödspets av ren koppar. Den löses upp sakta men säkert. Därför är t.ex. Wellers lödspetsar i alla fall på ytan av en annan metall eller legering.

Jag skriver lite motsägelsefulla saker ibland för jag är inte lagskrivare, men det brukar framgå vad jag menar efter lite meningsväxlingar Jag ser också när folk skriver fel med syftningar eller stavfel, men jag bryr mig sällan eller aldrig. Jag försöker tolka vad som menas.

När jag skriver "tror", det är för att jag tror mig veta att dåren tror att han vet allt, men det kloke är full av tvivel.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2018-01-26 kl. 09:48.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback