Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-03, 15:06
  #1
Medlem
Dum fråga kan tyckas, men jag undrar om det finns nån funktion av att låta locket ligga kvar, respektive koka utan. Förutom de uppenbara grejerna som att undvika stänk, finns det andra tumregler?
Jag fattar ju att t.ex ris kokas med locket på, men varför? P.g.a ångan?
Citera
2017-12-03, 15:15
  #2
Medlem
Ducadreams avatar
Nu tänker jag bara rent logiskt.

1. Går snabbare att laga mat med lock.

2. Man använder mindre energi när man lagar mat med lock än om man inte gör det.
Citera
2017-12-03, 15:30
  #3
Medlem
Mycket bra fråga.

Jag skulle gissa att det har med ångan att göra. När du kokar ris så är ju inte riset täckt med vatten på slutet.
Citera
2017-12-03, 15:35
  #4
Medlem
PTHJs avatar
När locket är ordentligt påskruvat ökar trycket så då går tillagningen fortare.
Citera
2017-12-03, 15:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
När locket är ordentligt påskruvat ökar trycket så då går tillagningen fortare.
I en tryckkokare ja. Har svårt att tro att det gäller vanliga lock.

Det som gör att tillagningen går fortare är att kokpunkten för vattnet stiger med trycket. Du kan alltså koka i högre temperatur än hundra grader.
Citera
2017-12-03, 16:36
  #6
Medlem
Entekopps avatar
Det beror på vad du ska laga helt enkelt.

Utan lock om du ska koka något som går snabbt att tillaga alternativt om du ska stormkoka med mycket vatten i kastrullen för då är det stor risk att det kokar över.

Med lock om du ska göra långkok på lägre värme.

T.ex Pasta och nudlar kokar du utan lock för det ska i regel stormkokas på hög värme.

Ris och potatis kokas med lock på lägre värme.

Grytor och soppor kokas i regel på låg värme med lock.

Använd lock för att spara på vätska under långkok. Ta bort lock och öka värme om det är för mycket vätska och reducering krävs för att få ett bra resultat.
Citera
2017-12-03, 16:44
  #7
Medlem
gurkmajjas avatar
Kokar du ex vis ris utan lock kommer för mycket av vätskan koka bort och riset blir inte färdigkokt eftersom andelarna ris/vatten är beräknade utifrån att det kokas under lock.

Det som inte kräver bestämda andelar vätska för att bli färdigkokt kan kokas utan lock.
Citera
2017-12-03, 19:26
  #8
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag fattar ju att t.ex ris kokas med locket på, men varför? P.g.a ångan?

Kokt ris går ibland som "steamed rice" på engelska så jag röstar absolut på att locket ska vara på för ångans skull.

I övrigt handlar det väl främst som redan nämnts om att spara vätska vid långkok samt att spara energi.
Citera
2017-12-09, 20:43
  #9
Medlem
Egentligen ska allt kokas med lock. Det bli varm snabbare då locket stänger in värme. Maten bli färdig snabbare och man spara energi och vatten. Kokas med lock är det optimala om man gör det rätt. Gör man inte det kan det vara bättre att koka utan lock. Maten kokas t.e.x inte lika lätt över utan lock.
Citera
2017-12-09, 21:04
  #10
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Dum fråga kan tyckas, men jag undrar om det finns nån funktion av att låta locket ligga kvar, respektive koka utan. Förutom de uppenbara grejerna som att undvika stänk, finns det andra tumregler?
Jag fattar ju att t.ex ris kokas med locket på, men varför? P.g.a ångan?

Det finns hur många skäl som helst.

Rent specifikt när det gäller ditt ris så handlar det om mängden vatten som ditt ris behöver. Kokar du utan lock kommer en del av vattnet ånga bort. Du behöver helt enkelt mer vatten från början, mängd vatten i receptet bygger på att du inte ska ånga bort en del av vattnet.
Citera
2017-12-09, 21:31
  #11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Egentligen ska allt kokas med lock.
Ja i princip. Det finns dock undantag. Lagar man t ex en gräddbaserad gryta så bör man undvika lock för att slippa råka ut för separation. Det sker kanske inte direkt men med förlängd tid så ökar risken.

~Paul~
Citera
2017-12-09, 22:07
  #12
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Egentligen ska allt kokas med lock. Det bli varm snabbare då locket stänger in värme. Maten bli färdig snabbare och man spara energi och vatten. Kokas med lock är det optimala om man gör det rätt. Gör man inte det kan det vara bättre att koka utan lock. Maten kokas t.e.x inte lika lätt över utan lock.

Nja, det finns ju faktiskt lägen där man kokar utan lock. Kallas visserligen på fackspråk för att reducera men rent krasst handlar det om att "koka ihop".

Gjorde en lammgryta idag. Sista 20 lätt jag den koka utan lock för jag ville reducera mängden vatten, jag ville få den mer koncentrerad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback