Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-03, 12:36
  #1
Medlem
Vad för bostadsområde ligger sjukhuset i Halmstad i?

Ligger sjukhuset nära centrum?

Hur lätt/svårt är det att få bostad nära sjukhuset? Hyresrätt, 2:a. Har inte krav på diskmaskin, tvättmaskin etc. Gillar lite äldre lägenheter.

Vilka andra bostadsområden i Halmstad är bra? (privata hyresvärdar, inte bostadsrätter eller hus). Vill bo centralt. Inte i centrum, men gångavstånd till centrum

Är det bostadsbrist?

Hur mycket ligger en 2:a i ett lugnt område på?

Ligger högskolan centralt? (Jag är inte intresserad av studentlägenhet)
Citera
2017-12-06, 11:10
  #2
Medlem
Eftersom att du inte har fått något annat svar försöker jag svara på det jag kan. Jag är inte Halmstadbo men bodde där en kortare period för fem-sex år sedan. Jag vet alltså inte vad hyrorna ligger på i dagsläget, men då förvånades jag i alla fall över att hyresläget var så pass högt i denna lilla stad som på intet sätt kan aspirera på att vara någon metropol. Jag vet att andra människor, både infödda och inflyttade, tyckte likadant.

Bostadsområdet runt sjukhuset heter Väster(väl?) och utgörs (väl?) till största delen av villor.

Halmstad är inte stort och högskolan får nog anses ligga relativt centralt, men på väg "åt fel håll", enligt Halmstadmänniskors definition. Alltså öster om ån Nissan, som allt kretsar kring i denna stad där alla som inte är invandrare heter Johansson eller Bengtsson.

Halmstad är, trots att det inte stämmer så väl in på stadens självbild, en halvtrist och genomsnittlig medelstor svensk stad(alltså inte Miami eller Palma de Mallorca som de flesta Halmstadbor verkar tro). Det mesta är ganska genomsnittligt, eller lite sämre än genomsnittligt. Så även bostadsområdena. Det som avviker är de dyra villaområdena vid och omkring Tylösand, och miljonprogrammet Andersberg som inte särskilt överraskande är att betrakta som mycket dåligt med genomsnittssvenska mått mätt.

Råder det bostadsbrist? Ja, förmodligen i någon utsträckning. Det är Sverige och det är 2017...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback