2017-12-03, 10:32
Medlem
tussebuss avatar
Hej!
Vi har en helt underbar labrador retriver med ett underbart psyke.
D vi tycker det skulle vara roligt att ta valpar p henne s undrar vi lite om fljande:
Vi har varit p HD-rntgen och armbgsrntgen. Armbgarna r helt ok men hfterna visar dessvrre C. Hennes mor och far har utmrkta hfter. Likas de syskon som har gjort dessa tester.
Ngon som vet hur hrda skk r angende detta? Sen vill vi ju fr allt i vrlden inte att hon ska lida eller m dligt p g a parningen.
Citera
2017-12-03, 10:43
Medlem
RadikalFails avatar
r man seris i sin avel s d ska man inte para ett djur som har problem. Och srskilt inte med leder.
Jag skulle inte avla p ett djur med dessa problem.
Citera
2017-12-03, 11:56
Medlem
MissMDs avatar
Jag vet inte hur avelsarbetet ser ut fr just labrador, men generellt s r man lite "slappare" med friskare raser som inte har samma typ av problematik med leder som andra har (t.ex schfer och andra strre raser).
Dock har labradoren vad jag frsttt ganska mycket problem med dysplasi och artros.

S att d medvetet avla p en individ som man vet har smre hfter, r inte ok tycker jag, ven om man kanske enligt regelverket fr det.

Avel ska vara till fr att frmja hlsa och bevarandet av rasen, bde mentalt och fysiskt.

S tyvrr s anser jag inte att din tik passar sig fr avel.
Citera
2017-12-03, 14:21
Medlem
Labradorklubbens rekommendationer.

"LRKs avelsrekommendationer
- Bda frldrarna skall vara hftledsrntgade utan anmrkning eller om den tilltnkta kullens HD-index verstiger 100. Armbgarna ska vara utan anmrkning.
- Bda frldradjuren skall vara gonlysta senast tv r fre parningen och frifrklarade frn rftliga gonsjukdomar (med vissa undantag i enlighet med LRKs gonrekommendationer). Gller ven fr tappad sperma efter en fortfarande levande hund.
- Bda frldradjuren skall vara meriterade med minst: Excellent (1a pris) p officiell utstllning eller
- 1a pris p officiellt jaktprov oavsett klass
eller
- Very good (2a pris) p officiell utstllning samt 2a pris p officiellt jaktprov.

OBS!
Dessa krav gller ven fr att
f valphnvisning hos LRK."

Man tar inte valpar fr de r kul utan fr tillfra rasen ngot.
Citera
2017-12-03, 17:48
Medlem
SilentPains avatar
Finns ingen anledning att ta en kull bara fr att det r kul. Vad fyller det rasen fr syfte? En skymf fr alla serisa uppfdare som strvar efter att gra rasen bttre.
Fr de frsta, C-hfter p labbe... nej nej nej, INTE avla! Sedan ska vl hunden helst ha presterat ngot innan den ska avlas p. Labbe r ju en jakthund, har den gjort bra ifrn sig inom jakt? r den utstllningsavlad (ja det r galenskap, men det r ju s tyvrr), har hunden d gjort bra ifrn sig i vnstervarvet?

Det finns tillrckligt mycket hundar fr att man ska roa sig med hemmavel fr skoj skull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in