• 1
  • 2
2017-12-02, 22:26
Medlem
Polisen har hittat ett raketgevär laddat med en projektil. Fyndet gjordes i en skogsdunge norr om Stockholm.

Citat:
Upptäckten av raketgeväret gjordes av polisen på fredag kväll.
Runt fyndplatsen har man gjort en teknisk undersökning och förundersökning pågår i ett fall som polisen är förtegen om, enligt DN.
– Det är ett väldigt kraftfullt vapen och skaderisken för tredje man är enorm när man använder det. Det är egentligen ett militärt vapen som används för att slå ut fordon.

Aftonbladet - Skarpladdat raketgevär hittat i skogsdunge

Vet någon vilken skog det handlar om?

Kan polisinsatsen i Märsta vara sammankopplad med det här?

Aftonbladet - Stor polisinsats i Märsta norr om Stockholm 2 dec

Hur vanligt är det med raketgevär hos kriminella? Har sånt använts tidigare av kriminella i deras ”krig” här i Sverige?
Citera
2017-12-02, 22:29
Medlem
Brukar köra till Märsta ibland, igår fredag vid 12-14 tiden hörde jag kraftig smäll från Valsta skolan, skolan som ligger i Valsta, såg några unga springa därifrån. Kanske har det med något att göra!
Citera
2017-12-02, 22:40
Medlem
Drinkycrows avatar
Haha shit. Ganska stort vapen inte konstigt det blev upphittat. Hade väl inte velat ha den i lägenheten men en skogsdunge.

Antar det är gangsters och inte terrorism, men vad skulle de göra? Spränga en pizzeria`?

edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
I svenska försvaret brukar dylika vapen gå under benämningarna granatgevär eller pansarskott. Att det kallas raketgevär får mig att tro att vapnet är av utländskt ursprung.

Tänkte en RPG. Svårt att veta vad tidningarna menar om de använder svenska termer.

Vad använder svenska försvaret?
Senast redigerad av Drinkycrow 2017-12-02 kl. 22:48.
Citera
2017-12-02, 22:40
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Enligt polisen har inte den här typen av vapen använts i kriminella miljöer sedan mc-kriget på 90-talet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...at-i-stockholm
Citera
2017-12-02, 22:45
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Antar det är gangsters och inte terrorism, men vad skulle de göra? Spränga en pizzeria`?
Jag tänker mer på närheten till Arlanda och bilkorteger vid statsbesök eller om Löfven ska ut och resa.
Fast det är väl alltid troligare med vanlig brottslighet, mc-gängen brukade väl i alla fall förut skjuta med granatgevär mot varandras klubblokaler?
Citera
2017-12-02, 22:46
Medlem
I svenska försvaret brukar dylika vapen gå under benämningarna granatgevär eller pansarskott. Att det kallas raketgevär får mig att tro att vapnet är av utländskt ursprung.
Citera
2017-12-02, 22:46
Bannlyst
kan ni säga vad det är för raketgevär? MLAW eller RPG...snälla sluta använd ord som raketgevär vad är du för en jävla fjolla
Citera
2017-12-02, 22:47
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Haha shit. Ganska stort vapen inte konstigt det blev upphittat. Hade väl inte velat ha den i lägenheten men en skogsdunge.

Kanske använda mot polis?
Citera
2017-12-02, 22:49
Medlem
Oavsett vad det var tänkt att användas till är det bra att inte kommer till användning. Min första tanke var infkygningen till Arlanda.
Citera
2017-12-02, 22:50
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Kanske använda mot polis?

Man kan ju hoppas.

Skämt åsido låter det inte så praktiskt, lär ju dra till sig bra mycket mer uppmärksamhet än det är värt
Citera
2017-12-02, 22:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SlayerSOG
kan ni säga vad det är för raketgevär? MLAW eller RPG...snälla sluta använd ord som raketgevär vad är du för en jävla fjolla

RPG stod det i en artikel, frågan är vad man ska med något sådant till, det är inte precis nått som brukar användas i kriminella kretsar.
Citera
2017-12-02, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qirtero
RPG stod det i en artikel, frågan är vad man ska med något sådant till, det är inte precis nått som brukar användas i kriminella kretsar.
jo RPG är precis vad som används av kriminella...RPGs som är i cirkulation på svarta marknan...

frågan man ska ställa sig är hur kan det finnas RPGs i sverige det fanns inte förut utan det är en ny trend verkar det som..

hmm ny trend..jag undrar vart fan det kommer ifråN!?!?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in