2002-05-27, 00:38
Medlem
Läste följande artikel på aftonbladet.se: http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,57567768_852__o,00.html

"Busringande bröder spårades
Två busringande bröder har spårats trots att de tog ut sim-korten från mobiltelefonerna. Under hela våren har de terroriserat SOS-centralen i Halmstad. Brödernas rekord var 81 samtal på mindre än två timmar. De två Hallandsbröderna, 12 och 13 år gamla, trodde uppenbarligen att spårning inte var möjligt sedan de personliga betalkorten plockats bort."

Alltså, vad jag inte förstår är deras resonemang?

Vad jag antar att de trodde de kommit på var att de kunde ringa med sina telefoner och sedan om de direkt efteråt plockade ur SIM-korten så skulle det inte gå att spåra?

Om det är så så får de ju banne mig skylla sig själva. Höjden av dumhet!

För när jag började läsa om betalkort i artikeln trodde jag att de (mobiloperatörerna) kommit på ett sätt att spåra samtalen trots att korten ej är registrerade, och att de i det här fallet hade spårat samtalet och sedan gått och knackat dörr i området, men det är nog som sagt en simplare lösning än så=)

För såvitt jag vet är det enda operatörerna kan kolla är varifrån samtalet gjordes (och det är inte en exakt position) samt även få tag i IMEI-numret på telefonen, och genom det möjligen spåra ägaren till telefonen (men om man köper telefonen begagnad så går ju inte det spåra)
Citera
2002-05-27, 11:51
Medlem
Om de använt sina "vanliga" abonemang i samma telefoner som de använde för att busringa så är det kört. Man kan ju kolla vilka abonnemang som använts på den telefonen som samtalen skedde ifrån och därmed spåra de som ringer.
Citera
2002-05-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fantomen
Om de använt sina "vanliga" abonemang i samma telefoner som de använde för att busringa så är det kört. Man kan ju kolla vilka abonnemang som använts på den telefonen som samtalen skedde ifrån och därmed spåra de som ringer.

Hrm, ja det är ju riktigt. Således, om man införskaffar en begagnad telefon genom att köpa den personligen av en person i andra landsänden av Sverige och gör sina samtal i urskogen torde det vara omöjligt att få reda på vem som ringt.
Citera
2002-05-28, 19:17
Medlem
Davids avatar
Re: Spåra mobiltelefon

Citat:
Ursprungligen postat av u.
Läste följande artikel på aftonbladet.se: http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,57567768_852__o,00.html

"Busringande bröder spårades
Två busringande bröder har spårats trots att de tog ut sim-korten från mobiltelefonerna. Under hela våren har de terroriserat SOS-centralen i Halmstad. Brödernas rekord var 81 samtal på mindre än två timmar. De två Hallandsbröderna, 12 och 13 år gamla, trodde uppenbarligen att spårning inte var möjligt sedan de personliga betalkorten plockats bort."

Alltså, vad jag inte förstår är deras resonemang?

Vad jag antar att de trodde de kommit på var att de kunde ringa med sina telefoner och sedan om de direkt efteråt plockade ur SIM-korten så skulle det inte gå att spåra?

Tjenare!

Jag tror att du har missuppfattat artikeln! De plockade väl ur SIM-korten INNAN de ringde, och ringde till sos-centralen utan SIM-kort i telefonen helt enkelt... vad de inte förstod var väl att varje GSM-telefon kan positioneras, trots att den saknar abonnemang. Men nu vet de ju bättre! ;-)
Citera
2002-05-29, 01:27
Medlem
tripleas avatar
David, de positionerades nog inte. Det var helt enkelt så att de använde sina telefoner vanligt då och då, och alltså var deras telefonnummer kopplade till IMEI-numret i telefonerna som de busringde med.
Citera
2002-05-29, 06:34
Bannlyst
spårning

Ja ovan visar bara hur lite folk i allmännhet vet om att dem kan spåras så fort dem utnyttjar något tele/data system.
Som exempel hur fan kan man var så dum att man laddar ner porrbilder från nätet på någon jobb dator och tro att det inte skall kunna spåras ,bara för att man använder någon annans dator.

En grej! för många år sedan ,innan nummerpresentation blev tillgängligt för folk i det allmänna fasta telefonnätet ,ringde jag en fastighetsjour(SOS-Alarm hade hand om denna oxså) och felanmälde en grej i kåken ,när jag ringde så sa jag bara förnamnet,och dem tog upp anmälan,flera månader sedan träffade jag fastighetsskötaren och då vi stod och snackade ,så sa han "ja det var ju bra att du anmälde det där felet till jouren för ett tag sedan" .Jag blev förvånad då hur han & jourenkunde veta att det var jag som anmält det eftersom jag ju aldrig uppgav mitt fullständiga namn eller adress ,men ändå kunde SOS veta exakt vem som hade ringt ,detta visar att myndigheter och framförallt larmcentraler och polis o.dyl. har haft tillgång till nummerpresentation i många år innan det blev tillgängligt för oss vanliga
Citera
2002-06-01, 05:53
Bannlyst
Nytt Följande stod att läsa i DN den 1/6=

"Fakta/mobiltelefontrafik

• När någon ringer från en mobiltelefon kopplas signalen till närmaste sändare. Det går därför att se var en person befunnit sig vid samtalet, vem han eller hon har ringt till och vilken telefon som använts.
Uppgifterna lagras hos operatörerna och är enligt telelagen tillgängliga för polisen vid utredningar om grövre brott.
I lagen finns inget som säger vem som ska stå för kostnaderna vid sökningar hos operatörerna.
När det gäller avlyssning av fasta telefoner är det lagstadgat att operatören ska stå för en del av kostnaden för avlyssningen"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in