Citat:
Ursprungligen postat av
klyban
(..) det är löjligt övertydligt med donalds och at Project 2025 är ingen önskan, utan ett mål man arbetar hårt med.
Det är alltid intressant att titta retrospektivt.
Men oerhört olustigt samtidigt.
Att det varnats för Project 2025 är inget nytt men det är sällan man ser nåt som manifesteras så ordagrant:
Jag sprang nyss på ett tal som Trump höll inför kristna i februari 2024.
I talet (video) så beskriver Trump sina mål, tex att skapa ”en ny federal arbetsgrupp för att bekämpa antikristna partiskheter”.
Han ska "nämligen utreda "diskriminering, trakasserier och förföljelse av kristna i Amerika".
Ett år senare signerade han en exekutiv order om just detta (dvs nyligen), skapar gruppen och satt således enbart med pennan redo.
Erinrade mig även vad huvudarkitekten bakom Project 2025 sagt, dvs den ultrakristna Vought (chef som Trump tillsatt för OMB) och letade reda på detta också.
Det är alltså en artikel jag läste före valet (okt 2024).
Leaked Videos Show Project 2025’s Architect Calling for a MAGA Takeover of the Federal Government
"ProPublica has unearthed videos of Russell Vought, probably the most powerful Christian nationalist bureaucrat in the country, laying out plans for a scorched-earth second-term Trump agenda."
“We have detailed agency plans,” Russell Vought bragged in a 2024 speech.
“
We are writing the actual executive orders. We are writing the actual regulations now.”
" Vought’s holy-warrior impatience with the protocols of mundane governance mark him as an exceptionally power-mad MAGA apostle, even by the movement’s usual standards."
https://www.thenation.com/article/po...t-2025-videos/
Artikel tar upp uppsägning av federalt anställda etc men Vought har även annat att dra upp ur sin trollerihatt...
Eller rättare sagt mörka kaninhål.
Trump ses som "en gåva från Gud".
Artikeln tar upp att Vought likt sina hängivna kristna nationalistiska allierade ser insatserna som något mycket större och mer kosmiskt än ett engångsjobb i Ovala rummet; det är snarare ett heligt mandat att segra i en tid av hög andlig krigföring.
”Vi är här år 2024, ett år som mycket väl [skulle kunna] – och jag tror att det kommer att – konkurrera med 1776 och 1860 vad gäller komplexiteten och osäkerheten kring de krafter som är uppställda mot oss”, sa Vought.
”Gud satte oss här för en sådan tid som denna.”
https://www.thenation.com/article/po...t-2025-videos/
USA har stora problem...