2017-12-01, 03:37
Medlem
Var i hundgården med min hund igår och mötte där en ung småfet korthårig tjej som var där med sin hund. Vi började småprata och det var ganska trevligt, sen så gled vi in på olika hundraser och jag sa att en Collie är betydligt mycket smartare än en chihuahua (stavning?).

Hon blir bärsk som fan och förklarar att jag minsann är rasist..

Nu i efterhand blir jag nyfiken..
Stämmer det inte att vissa hundar är smartare än andra?

Stämmer det att jag är rasist?

Det enda argumentet hon hade var att vissa hundraser var sönderavlade, och det stämmer ju att inavel är länkar till lägre iq.

Men gills det inte som en ras då eller?
Vart fan drar man gränsen för vad som är ras, man blir ju kallad rasist för vad som helst.

Tack
Citera
2017-12-01, 04:37
Medlem
Du träffade en idiot. Släpp det och gå vidare.
Citera
2017-12-01, 05:20
Medlem
rajrajmfs avatar
Att alla hundraser skulle vara exakt lika smarta, faller ju på sin egen orimlighet, vilket borde vara uppenbart för vem som helst som har träffat typ, en handfull vovvar i sitt liv.

En chihuahua härstammar ju från vargen, precis som en collie gör. Men collien har avlats fram av en anledning och chihuahuan av en annan. Men om man med smart menar att hunden ska vara så bra som möjligt på rasens tänka ”användningsområde”, gissar jag att variationerna mellan olika hundraser är rätt små.

Källa: killgissning

Jag tror dock att skillnaden i ”smarthet” mellan olika hundrasers ägare, är mycket större.

Jag gissar att chihuahua- eller mopsägare generellt har kortast utbildning, lägst inkomst och dyslexi.

”Racist” kommer snart att, precis som ”ångest” redan råkat ut för, ha fått en helt ny betydelse.

Ångest betyder att något är jobbigt och racist är alla som inte tycker som du gör.
Citera
2017-12-01, 06:26
Medlem
När det kommer till hundar, så är det precis som människor, det beror till stor del hur man uppfostrar dem och när de är valpar är viktigast. Det är denna tid som kan göra att en hund antingen blir väldigt aggressiv eller hur god som helst. Sedan har olika hundar vissa egenskaper som är mer framträdande än andra. Vad det kommer till korkade, så är det väl ganska så få raser som jag skulle vilja säga är det, men många småraser har ex. också en tendens att inte riktigt fatta sin storlek ex. Chihuahua som mycket väl kan få för sig att göra något utfall mot en stor schäfer, vilket kan leda till ren slarvsylta i värsta fall och det är ju faktiskt lite korkat det med.
Citera
2017-12-01, 07:29
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Var i hundgården med min hund igår och mötte där en ung småfet korthårig tjej som var där med sin hund. Vi började småprata och det var ganska trevligt, sen så gled vi in på olika hundraser och jag sa att en Collie är betydligt mycket smartare än en chihuahua (stavning?).

Hon blir bärsk som fan och förklarar att jag minsann är rasist..

Nu i efterhand blir jag nyfiken..
Stämmer det inte att vissa hundar är smartare än andra?

Stämmer det att jag är rasist?

Det enda argumentet hon hade var att vissa hundraser var sönderavlade, och det stämmer ju att inavel är länkar till lägre iq.

Men gills det inte som en ras då eller?
Vart fan drar man gränsen för vad som är ras, man blir ju kallad rasist för vad som helst.

Tack

Jag är också hundrasist! Pudlar är något av det äckligaste jag vet..fy fan!

Självklart är hundar olika smarta, att påstå något annat är som att säga att alla människor är lika intelligenta, vilket uppenbarligen inte är fallet (tänker på hon du diskuterade med).
Senast redigerad av Krocketklubba 2017-12-01 kl. 07:31.
Citera
2017-12-01, 09:38
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Jag är också hundrasist! Pudlar är något av det äckligaste jag vet..fy fan!

Självklart är hundar olika smarta, att påstå något annat är som att säga att alla människor är lika intelligenta, vilket uppenbarligen inte är fallet (tänker på hon du diskuterade med).

I ditt fall är det tydligen bara att du inte gillar pudlar (man har ju aversion mot något). Vad det gäller intelligens ligger däremot pudlarna rätt bra till, vad jag har förstått. Tillsammans med border collies.

Förutsatt att de är väl tränade!
Citera
2017-12-01, 09:59
Medlem
ariananicole99s avatar
Nej du är ingen rasist. Idiot
Citera
2017-12-01, 10:18
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
I ditt fall är det tydligen bara att du inte gillar pudlar (man har ju aversion mot något). Vad det gäller intelligens ligger däremot pudlarna rätt bra till, vad jag har förstått. Tillsammans med border collies.

Förutsatt att de är väl tränade!

Är det därför dom alltid juckar på allt och alla? På grund av intelligensen alltså.
Citera
2017-12-01, 11:02
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Är det därför dom alltid juckar på allt och alla? På grund av intelligensen alltså.

Nja, jag tänker mer på väluppfostrade pudlar. Typ sådana som arbetar som ledarhundar.
Citera
2017-12-01, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ariananicole99
Nej du är ingen rasist. Idiot

Citat:
Racism is the belief in the superiority of one race over another
Jag är ju per definition hund-rasist? Din idiot.
Citera
2017-12-01, 16:15
Medlem
RingInteSnutens avatar
Haha jag har fanimej också blivit kallad hundracist på grund av en vidrig bjäppande jävla chihuahua.
Citera
2017-12-01, 17:53
Medlem
Fast först måste vi avgöra om du pratade om renrasiga hundar eller blandade.
Då först kan vi komma fram till konklusionen om du är rasist eller bara vanlig "hatare"

För övrigt så ser jag inga problem i att var rasist när det handlar om hundar.
Du visste förmodligen vad du sökte i en hund och hur du ville att den skulle kunna jobba och skaffade en hund efter det önskemålet.

Det tog mig och min sambo ca 3 år att besluta om hundras när hennes bjäbb dog.
Eftersom vi visste vad vilka krav vi ställde på nya hunden så letade vi ras efter det.
Konstigt ?Inte direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in