Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-01, 21:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Throwaway1912
Fast först måste vi avgöra om du pratade om renrasiga hundar eller blandade.
Då först kan vi komma fram till konklusionen om du är rasist eller bara vanlig "hatare"


För övrigt så ser jag inga problem i att var rasist när det handlar om hundar.
Du visste förmodligen vad du sökte i en hund och hur du ville att den skulle kunna jobba och skaffade en hund efter det önskemålet.

Det tog mig och min sambo ca 3 år att besluta om hundras när hennes bjäbb dog.
Eftersom vi visste vad vilka krav vi ställde på nya hunden så letade vi ras efter det.
Konstigt ?Inte direkt.

Hm, jag förstår.
Det är okej att vara rasist mot hundar men inte mot människor?
Men det är fortfarande så att det finns raser hos människor som är sämre än andra?

Eller skiljer sig hundar och människor åt så pass mycket?
Jag menar, det verkar ju gå att avla fram helt konstiga hundar på inte alls lång tid.
Men på människor ser man inte sååå mkt skillnad på samma tid, eller?

Tackar
Citera
2017-12-01, 21:25
  #14
Medlem
Snobben06s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android2000
I ditt fall är det tydligen bara att du inte gillar pudlar (man har ju aversion mot något). Vad det gäller intelligens ligger däremot pudlarna rätt bra till, vad jag har förstått. Tillsammans med border collies.

Förutsatt att de är väl tränade!

Du har rätt där. Border Collie ligger på första plats och Pudel på andra plats enligt Svenska Kennelklubben.
Citera
2017-12-02, 01:16
  #15
Medlem
Nehejs avatar
https://www.livescience.com/59866-ra...-friendly.html Hundar bär på samma gen som orsakar den mänskliga sjukdomen Willams syndrom, en lättare utvecklingsstörning som vissa forskare tror har gjort domesticerade hundar mer vänligt sinnade till människan. Känns ju helt klart som att denna gen skulle kunna vara mer framträdande hos vissa hundraser än andra, speciellt då dom till och med delar vissa fysiska drag som människan får av syndromet.
Citera
2018-01-03, 03:32
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aragonkommer
Hm, jag förstår.
Det är okej att vara rasist mot hundar men inte mot människor?
Men det är fortfarande så att det finns raser hos människor som är sämre än andra?

Eller skiljer sig hundar och människor åt så pass mycket?
Jag menar, det verkar ju gå att avla fram helt konstiga hundar på inte alls lång tid.
Men på människor ser man inte sååå mkt skillnad på samma tid, eller?

Tackar



Sent på svaret kanske hur som helst.
Jag tolkade det som att denna tråden handlade om hundar.
Är du rasist när du söker en partner som är lik dig i kultur och hudfärg och liknande
Möjligen,men spelar det någon roll ? En människas preferens till huruvida något är attraktivt eller inte skulle jag knappast kalla rasism.

Det är inte riktigt samma sak som att tycka sämre om något bara för att man tycker bättre om något annat, Det blir bara löjligt om man ska ha den utgångspunkten på allting, Men om du tror det och gärna vill vara rasist så visst ta du den rollen om det gör dig lyckligare.
Citera
2018-01-24, 20:16
  #17
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Pudlar är sjukt smarta! Men det är lika fel att tala om olika raser bland hundar som bland mäniskor! Alla hundar stammar ursprungligen från vargen och alla olika hundar går att para med varandra så det är inte olika raser!

Visst är det kul med lite PK logik ibland!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback