2017-11-29, 15:42
Medlem
KUSEs avatar
Jag ska ta pengar från Norwegian då de ställde in mitt flyg. Jag har ingen erfarenhet av juridik, så nu har jag lite frågor.

Till att börja med har jag förstått att man har rätt till 600 euro på inställda resor över 3500km. Är införstådd i att detta bara gäller när det handlar om inkompetens - om det handlar om extraordinära situationer så har man alltså inte rätt till något.

600 täcker ju bara den nya flygbiljetten i princip, kan man kräva mer för mat, rum etc. eller är det maxbeloppet för allt?

Jag undrar sedan om någon har erfarenhet med Airhelp och liknande företag som kan hjälpa att sätta press på flygbolaget att lämna ifrån sig pengarna? Det finns ju en en hel uppsjö flyghjälpsfirmor eller vad man ska kalla det. Airhelp, flyghjalp m.m. Vilka mer finns det som är beprövade, billiga och bra?

Ska man använda sig av en sådan "firma" eller är det bättre att lämna in en stämningsansökan själv? Fördelen är ju att man slipper tänka på nåt själv och kan låta någon annan göra det som man inte har någon erfarenhet av att göra själv. Nackdelen är att man förlorar typ 150 euro när man får sin komp.

Sverige har ju väldigt låg rättssäkert och är ett mycket korrupt land med nepotism och daddande. Jag känner ingen domare, men en advokat på ett flygbolag som spenderar hela sin vakna tid i tinget kanske har 30 domare på sin Facebook. Så jag vet inte om man vågar riskera att gå till tinget. Vilka risker innebär det att själv stämma flygbolaget?

Jag har inte råd med en advokat, har knappt råd att pröjsa stämningsavgiften tack vare Norwegian. Men jag måste ju ha mina pengar på nåt sätt. Så om jag stämmer ska jag bevisa kvitton, biljetter, vad mer för bevis måste man lägga fram och är det nåt man ska tänka på? Tack!
Citera
2017-11-29, 15:47
Medlem
Har du begärt pengar av dem och fått nej?
Citera
2017-11-29, 15:49
Medlem
KUSEs avatar
Har begärt men får inget svar från dem. Har hört att de dragit ut på tiden i tidigare fall och hoppas att kunden ska skita i det typ, så jag vill inte vänta.
Citera
2017-11-29, 15:51
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
.

När jag varit försenad så har jag bara mailat SAS på deras hemsida och så har dom betalat ut pengarna utan strul. Det är en lag det handlar om, så om det inte finns någonting att bråka om så kommer flygbolaget antagligen betala ut pengarna.

Annars finns det svar på många av dina frågor här: http://www.konsumenteuropa.se/sv/amn...installt-flyg/
Citera
2017-11-29, 15:52
Avstängd
Har du ingen hemförsäkring med resemonent?
Då får du pengarna där och försäkringsbolaget sköter kravet från Norwegian.
Citera
2017-11-29, 15:58
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
När jag varit försenad så har jag bara mailat SAS på deras hemsida och så har dom betalat ut pengarna utan strul. Det är en lag det handlar om, så om det inte finns någonting att bråka om så kommer flygbolaget antagligen betala ut pengarna.

Annars finns det svar på många av dina frågor här: http://www.konsumenteuropa.se/sv/amn...installt-flyg/
Låter härligt med SAS, men flygbolag mitt ärende gäller Norwegian. Förutom att vara utsugare är de kända för att inte vilja betala för inställda flyg/förseningar. Tack för länken.

Ska också kolla upp med hemförsäkringen, hade inte ens tänkt på det. Tack för tipsen
Citera
2017-11-29, 16:04
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KUSE
Låter härligt med SAS, men flygbolag mitt ärende gäller Norwegian. Förutom att vara utsugare är de kända för att inte vilja betala för inställda flyg/förseningar. Tack för länken.

Får man fråga vad det var som orsakade förseningen? Det har ju en rätt stor påverkan på dina chanser att få ersättning
Citera
2017-11-29, 16:22
Medlem
KUSEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Får man fråga vad det var som orsakade förseningen? Det har ju en rätt stor påverkan på dina chanser att få ersättning
Bästa ursäkten! När jag frågade varför planet var inställt så blev svaret att "för att vi har inget plan". De sa att jag kunde få ny biljett nästa dag eller få ersättning när jag väl var hemma i Sverige.
Citera
2017-11-29, 17:30
Medlem
_killahs avatar
Du har så klart rätt att få din första biljett återbetalad / ombokat + 600euro. Så du kommer inte att gå minus på affären om du får ersättningen.

Planet måste vara ett visst antal timmar försent så klart.
Norweigan är lite långsammare än andra, men aldrig haft problem med dom. Fyll i blanketten från konsumenteuropa som någon länkade tidigare så kommer det fungera.

Speciellt om anledningen var att de ej hade något plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in