Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-29, 15:27
  #1
Medlem
Jag har sedan ett år tillbaka ett månadssparade på Avanza på ett ISK-konto.
Dessutom så jag har pengar på Swedbank och Nordea. Dessa pengar ligger på vanliga sparkonton.
Grejen är att jag gillar fonderna jag har på dessa konton på Swedbank och Nordea, men dom finns även på Avanza.

Som jag har förstått det så skattar man 30% på vinsten på ett vanligt sparkonto och eftersom pengarna har legat
där ett bra tag så är det rätt stor vinst.
Har tänkt att jag ska sälja av dessa fonder och sedan slänga in allt på mitt ISK på Avanza för att "stoppa blödningen"
på de där 30% som bara växer och växer, finns det egentligen någon bra anledning till att INTE göra detta?
Citera
2017-11-29, 15:38
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westwood
Jag har sedan ett år tillbaka ett månadssparade på Avanza på ett ISK-konto.
Dessutom så jag har pengar på Swedbank och Nordea. Dessa pengar ligger på vanliga sparkonton.
Grejen är att jag gillar fonderna jag har på dessa konton på Swedbank och Nordea, men dom finns även på Avanza.

Som jag har förstått det så skattar man 30% på vinsten på ett vanligt sparkonto och eftersom pengarna har legat
där ett bra tag så är det rätt stor vinst.
Har tänkt att jag ska sälja av dessa fonder och sedan slänga in allt på mitt ISK på Avanza för att "stoppa blödningen"
på de där 30% som bara växer och växer, finns det egentligen någon bra anledning till att INTE göra detta?

Svaret är nej.
Citera
2017-11-29, 21:14
  #3
Medlem
Det man skulle anföra är att på isk skattar du på värdet hela tiden. Dvs inte bara vi försäljning. Och vem vet hur mkt dom kommer att höja den skatten eller var skattesystemet tar vägen.

Du har ju oxå möjlighet att kvitta dina reavinster mot reaförluster, utan för isk.

Man kan ju tänka sej att sälja och sen sticka från landet och skita i att betala skatten, om man har det som end game.
Citera
2017-11-30, 16:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killing.fields
Det man skulle anföra är att på isk skattar du på värdet hela tiden. Dvs inte bara vi försäljning. Och vem vet hur mkt dom kommer att höja den skatten eller var skattesystemet tar vägen.

Du har ju oxå möjlighet att kvitta dina reavinster mot reaförluster, utan för isk.

Man kan ju tänka sej att sälja och sen sticka från landet och skita i att betala skatten, om man har det som end game.
Om vi antar att den skatten stannar på en normal nivå då? Måste ju finnas en anledning till att allt fler går över till ISK?
Citera
2017-11-30, 21:15
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westwood
Om vi antar att den skatten stannar på en normal nivå då? Måste ju finnas en anledning till att allt fler går över till ISK?

Jag har själv isk. Men du tar en reavinstskatt idag om du flyttar. Sossarna försämra konternuerligt isk och skatten är kopplad till statslåneräntan, så det är inte givet att så kommer förbli. Om du sitter med fonder som inte ger direktavkastning, och ha tänkt ha dom länge, är det inte för mej givet att byta.
Citera
2017-11-30, 21:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westwood
Om vi antar att den skatten stannar på en normal nivå då? Måste ju finnas en anledning till att allt fler går över till ISK?

För att förtydliga, om statslåneräntan går upp kommer din skatt på värdet att öka. Sitter du med noll skatt i dag är du även beroende på den utöver skatte förändringar.
Citera
2017-12-01, 09:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westwood
Jag har sedan ett år tillbaka ett månadssparade på Avanza på ett ISK-konto.
Dessutom så jag har pengar på Swedbank och Nordea. Dessa pengar ligger på vanliga sparkonton.
Grejen är att jag gillar fonderna jag har på dessa konton på Swedbank och Nordea, men dom finns även på Avanza.

Som jag har förstått det så skattar man 30% på vinsten på ett vanligt sparkonto och eftersom pengarna har legat
där ett bra tag så är det rätt stor vinst.
Har tänkt att jag ska sälja av dessa fonder och sedan slänga in allt på mitt ISK på Avanza för att "stoppa blödningen"
på de där 30% som bara växer och växer, finns det egentligen någon bra anledning till att INTE göra detta?


Det är helt givet att du ska byta. Någon gång behöver du skatta för din vinst i alla fall så dra av plåstret. Allt talar för att ISK är väldigt mycket mer förmånligt de närmaste åren, och den dag det inte är så kan du alltid byta tillbaka. Om du har en avkastning på i snitt 1,5 % eller mer per år så lönar sig ISK.
Citera
2017-12-07, 06:57
  #8
Medlem
SYSTEMexes avatar
Bytte föe nåfon vecka sen ett fonder som en släkting salmat ihop till mig under min uppväxt. ca 50.000 (30.000 vinst) vilket kommer blir ca 9000 skatt. Vad jag förstått är att värdedepåkonto föredras ifall börsen går dåligt, isk om den går bra
Citera
2017-12-07, 09:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Bytte föe nåfon vecka sen ett fonder som en släkting salmat ihop till mig under min uppväxt. ca 50.000 (30.000 vinst) vilket kommer blir ca 9000 skatt. Vad jag förstått är att värdedepåkonto föredras ifall börsen går dåligt, isk om den går bra

Stämmer. Men ingen kan tajma marknaden så försök inte. Och investeringar görs, så vitt jag vet, aldrig med utgångspunkten att det ska tappa i värde. Så kör ISK
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback