• 1
  • 2
2017-11-29, 08:32
Medlem
Jag läste, kanske en ledare i SvD för något år sedan, att den gamla sanningen att våldtäkter är vanligast i nära relationer inte längre stämmer. Någon som vet mer om detta?

Wikipedia-artikeln om våldtäkt skriver just att de är vanligast i nära relationer men deras källa är från 2005 så det kan ju ha stämt då men ha ändrats nu.
Citera
2017-11-29, 08:51
Medlem
Sam.Boyds avatar
Den som sker i nära relation.
Där offer och GM känner varandra.

Sedan kan man diskutera vad nära relation är.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2017-11-29 kl. 08:53.
Citera
2017-11-29, 09:02
Medlem
Hamsterbolls avatar
Har också hört att det ändrats så intressant fråga. Överfallsvåldtäkter har i alla fall ökat markant. Men det beror på den globala uppvärmningen såklart.
Citera
2017-11-29, 09:06
Medlem
Våldtäkter med flera gärningsmän som det inte finns något signalement på inblandade har av okänd anledning ökat de senaste åren.
Citera
2017-11-29, 09:22
Medlem
0gKolhydraters avatar
Vänstern älskar det argumentet.

Överfallsvåldtäkter, gruppvåltäkter osv skall inte få fokus för det är faktiskt "våldtäkter i nära relationer" som händer mest.

Oavsett så är det mycket värre att bli våldtagen utomhus av en okänd person än sin man, som man haft sex med 100ggr. (Om man nu ställa brott mot brott)

Sedan är mörkertalet större vid falskanmälningar för att man vill sätta dit sitt ex eller bekant som hämnd.

Inte ofta att man falskanmäler någon helt random på gatan för våldtäkt och lyckas med det.
Citera
2017-11-29, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater

Överfallsvåldtäkter, gruppvåltäkter osv skall inte få fokus för det är faktiskt "våldtäkter i nära relationer" som händer mest.

Oavsett så är det mycket värre att bli våldtagen utomhus av en okänd person än sin man, som man haft sex med 100ggr. (Om man nu ställa brott mot brott)

Sedan är mörkertalet större vid falskanmälningar för att man vill sätta dit sitt ex eller bekant som hämnd.

Inte ofta att man falskanmäler någon helt random på gatan för våldtäkt och lyckas med det.

Njaa...själv väljer jag nog att bli överfallsvåldtagen av en främling, än att bli våldtagen av en person som jag älskar och som påstår att han älskar och bryr sig om mig. Tilliten för andra människor skulle försvinna helt, jag skulle aldrig mer våga vara i ett förhållande.
Citera
2017-11-29, 11:49
Medlem
Vänsterns retorik är att det finns ett äppelträd. Varje dag tar 8 svenskar varsitt äpple, sen kommer 2 Ahmeds som också börjar ta äpplen varje dag, de tar också 8 äpplen, trots att de bara är 2. Men det är ok för vänstern, för problemet ligger inte i att det nu försvinner 16 äpplen idag, utan problemet ligger i att svenskarna tar 8 äpplen och det är deras fel att de 2 Ahmeds också tar 8, för de har rätt till det, eftersom svenskarna tagit äpplen i alla år så spelar det ingen roll.

Men en vanlig Svensson som röstar på V, S och övriga partier förstår inte den logiken, man måste nämligen börja visa folk med bananer och äpplen hur samhället ser ut, precis som Netflix & Chips.
Senast redigerad av KLR 2017-11-29 kl. 11:55.
Citera
2017-11-29, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0gKolhydrater

Mörkertalet vid våldtäkter i nära relationer kan enligt vissa bedömare vara så högt som 97%.
Citera
2017-11-29, 13:01
Medlem
Som det ser ut idag är det "jag ångrade mig efter tinder och vin" som verkar vanligast.
Citera
2017-11-29, 13:11
Medlem
xamfetamins avatar
Statistiken på BRÅ visar ju numera dock att våldtäkter i hemmet/nära relation faktiskt är underrepresenterade.

"I majoriteten av de sexualbrott som rapporteras i NTU är förövaren en helt okänd person (65 %). I 24 procent av fallen var gärningspersonen en bekant, och i 11 procent av fallen en närstående."

"Nära sex av tio sexualbrott (51 %) har inträffat på allmän plats, och ungefär 17 procent har inträffat på arbetsplatsen eller i skolan. Nära ett av fem (19 %) fall har inträffat i en bostad, och 13 procent har inträffat på en annan plats. "

Sen finns det väl såklart ett mörkertal bland våldtäkt i nära relation/hemmet.
Men jag är mer rädd för överfallsvåldtäkter. Allt detta tjat om att en våldtäkt oftast sker av en nära bekant känns inte som att det stämmer längre.
Citera
2017-11-29, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xamfetamin
Statistiken på BRÅ visar ju numera dock att våldtäkter i hemmet/nära relation faktiskt är underrepresenterade.

"I majoriteten av de sexualbrott som rapporteras i NTU är förövaren en helt okänd person (65 %). I 24 procent av fallen var gärningspersonen en bekant, och i 11 procent av fallen en närstående."

"Nära sex av tio sexualbrott (51 %) har inträffat på allmän plats, och ungefär 17 procent har inträffat på arbetsplatsen eller i skolan. Nära ett av fem (19 %) fall har inträffat i en bostad, och 13 procent har inträffat på en annan plats. "

Sen finns det väl såklart ett mörkertal bland våldtäkt i nära relation/hemmet.
Men jag är mer rädd för överfallsvåldtäkter. Allt detta tjat om att en våldtäkt oftast sker av en nära bekant känns inte som att det stämmer längre.

Siffrorna du citerar gäller allehanda sexualbrott. Inte bara kategorin våldtäkt.
Citera
2017-11-29, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Mörkertalet vid våldtäkter i nära relationer kan enligt vissa bedömare vara så högt som 97%.
Enligt vilka vederhäftiga källor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in