2017-11-28, 18:55
Medlem
halvblinds avatar
https://www.expressen.se/nyheter/3-8...-trakasserier/

3800 lärare (troligtvis mestadels kvinnor) har startat en hashtagg till.
(#icke godkänt).

Låt oss se på hur det står till i skolan. Ca 250.000 anställda lärare. Ska vi anta att runt 180.000 av dem är kvinnor?
3800 uttryckta klagomål om trakasserier i olika omfattning, innebär att 98 % av kvinnorna i yrket inte känt av oönskad "attraktion".
Det får man säga är ett ganska gott betyg åt männen i detta sammanhang. Vi får också tänka på att det troligtvis är så att en man ofta trakasserar flera kvinnor....
Citera
2017-11-28, 19:06
Medlem
DoungAs avatar
"Sidan kunde inte visas"
Citera
2017-11-28, 19:11
Medlem
halvblinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoungA
"Sidan kunde inte visas"
3 853 lärare i upprop mot trakasserier
3 853 kvinnor från skolor, fritidshem oh förskolor samt lärarstudenter har skrivit under uppropet #ickegodkänt.
Lärarna skriver att de med uppropet ger skolans jämställdhetsarbete icke godkänt. De undrar hur skolan ska kunna ingjuta kunskaper om grundläggande värden som jämställdhet om skolans personal själva förgriper sig på varandra.
En av lärarna skriver i uppropet:
“Stod i hissen. Hade mängder med elevböcker med mig. Min manliga, och nästan helt främmande, kollega tryckte upp mig mot väggen och höll fast mig medan han gned sig mot mig. En hissfärd på 20 sekunder och jag sa ingenting. Varken då eller efteråt.”
*
LÄS MER:*Var tredje berättar aldrig om övergrepp på jobbet
"Han tar mig på rumpan"
En annan vittnar:
”Rektorn tar tag i min rumpa med båda händerna, helt utan förvarning, när jag byter låt på dansgolvet på jobbfesten. Han säger inget, bara tar mig på rumpan med ett stadigt grepp och går sen vidare.”
Lärarna skriver att de 3 853 som skrivit under uppropet gör det för att visa sitt stöd för dem som utsatts för övergrepp och att alla inte nödvändigtvis har blivit utsatta själva.
Ytterligare en person skriver att hon flera gånger fått kommentarer om sitt utseende:
“Alla jävla gånger jag har fått höra från kollegor och bekanta att jag är en uppskattad lärare för att jag är ”ung och snygg och de är nog lite kära i dig”.”
Tusentals kvinnor i bransch efter bransch har skrivit under upprop i #metoo-kampanjen, där kvinnor vittnat om trakasserier och sexuella övergrepp som de utsatts för. 456 skådespelare skrev under det första uppropet #tystnadtagni

LÄS MER: Här är samtliga #metoo-upprop
Relaterade ämnen
Metoo

Kevin CarlssonKevin Carlsson
kevin.carlsson@expressen.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in