• 1
  • 2
2017-11-27, 23:11
Medlem
Revelationss avatar
Jag läste lite runt och USPS är nog ingen bra val då flera har fått betala tull.

Jag kommer att köpa en laptop till ca $1100 i värde, en kompis från USA kommer att skicka den till mig och skriva "gift" på paketet.
Har ni fler tips hur man kan göra för att undvika tull?
Kan man plocka bort originalförpackningen och sedan hävda att jag har glömt min dator hos en kompis som sedan skickade den till mig?
Citera
2017-11-27, 23:20
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Jag läste lite runt och USPS är nog ingen bra val då flera har fått betala tull.

Jag kommer att köpa en laptop till ca $1100 i värde, en kompis från USA kommer att skicka den till mig och skriva "gift" på paketet.
Har ni fler tips hur man kan göra för att undvika tull?
Kan man plocka bort originalförpackningen och sedan hävda att jag har glömt min dator hos en kompis som sedan skickade den till mig?
Vad du hävdar spelar ingen roll. De bestämer sig när de går igenom paketet om de vill tro på att det är en gåva eller inte. Du får inte chansen att komma med en förklaring. Vad du kan göra är alltså att i så stor utsträckning som möjligt få det att se ut som en personlig gåva. Ta ur datorn ur förpackningen, sätt på några klistermärken etc. Be din kompis packa ner lite godis och ett paket kakor. Och be honom skriva ett handskrivet brev som ligger i paketet. "Kära Revelations, tack för senast. Här kommer datorn du glömde hos mig. Jag skickar med kakorna som du gillade att äta till frukost. Hälsa Kurt, och kom gärna på besök igen".
Citera
2017-11-27, 23:24
Medlem
pozies avatar
be dem slå in den i ett fint paket där det står "Happy birthday!funkar varje gång
Citera
2017-11-28, 05:05
Medlem
Citat:

Ja, absolut. Så har jag själv gjort i 20 års tid med olika dyrbara varor. Skriv 0 på värde på tullpapprena. Jag kör USPS för det är billigast. Du kan ta försäkring också.

Viktigt att din polare ser till att paketet ser riktigt "privat-skickat" ut. Så ta bort ALLT som gör att datorn ser ny ut. Allt förpackningmaterial, tejp, klistermärken, osv. Och så packar han in den i en gammal T-shirt, och använder en gammal ytterkartong, istället. Helst ska addressen vara handskriven också. Lägg i en lapp där det står "här är grejerna du glömde! Hälsningar från xxxx"

I värsta fall kan du även be honom ta bort sladden och garantipapprena och skicka dem separat några dagar senare.

Tullverket är ju inga idioter utan de kan ju lätt se, och kolla upp, att en dator är senaste modell, och oanvänd. Och blir du inkallad, då vill de att du ska visa kvitto på att du köpt den i Sverige.
Citera
2017-11-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pozie
be dem slå in den i ett fint paket där det står "Happy birthday!funkar varje gång

Ja det här har jag också använt mig av, fungerar bra, alternativt skriv ned värdet på deklarationen men det kan bli lite jobbigt om de öppnat paketet.

Har också fungerat bra för mig tidigare.
Citera
2017-11-29, 17:11
Medlem
Revelationss avatar
Tack, mycket bra tips här
Citera
2018-01-09, 21:51
Medlem
Revelationss avatar
Jag kan säga att det gick nog fint fint med lite godis och vykort och sånt i paketet med endast dator och laddare.
Hon installerade även datorn och skrev mitt namn vid inloggning och klistrade lite klistermärke på den.

Fick datorn någon gång under mellandagarna, ingen har hört av sig än.
Allt skickades via usps.
Citera
2018-01-10, 08:23
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Jag kan säga att det gick nog fint fint med lite godis och vykort och sånt i paketet med endast dator och laddare.
Hon installerade även datorn och skrev mitt namn vid inloggning och klistrade lite klistermärke på den.

Allt skickades via usps.

Vad kostar datorn i Sverige? Tjänade du något på detta?
Citera
2018-01-10, 09:04
Medlem
Revelationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad kostar datorn i Sverige? Tjänade du något på detta?

Ca 17.000kr I Sverige. Tjänade runt 4000. Det är en dell xps 15.
Citera
2018-01-10, 09:12
Medlem
Citat:
Ca 17.000kr I Sverige. Tjänade runt 4000. Det är en dell xps 15.

4000 för att inte ha någon garanti och eventuellt fått betala tull och moms! Grattis! Åk till Ukraina och tanka bilen också där kostar bensinen bara 6 kronor litern!
Citera
2018-01-10, 13:26
Medlem
.Hellraiser.s avatar
När de skickar den som gift kan det funka.

Citat:
Allt skickades via usps.

Låter som det gått bra hittills, lycka till
Citera
2018-01-10, 13:46
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
4000 för att inte ha någon garanti och eventuellt fått betala tull och moms! Grattis! Åk till Ukraina och tanka bilen också där kostar bensinen bara 6 kronor litern!

För att inte nämna att datorn förmodligen har utländskt tangentbord.. Skall man få det utbytt till ett Svenskt så kostar det en hel del.. Köpte av nöden en laptop i Filippinerna när jag bodde där.. Fungerade väl ok så länge man höll sig till engelska. Men inget vidare då man skrev på Svenska eller behövde få fram tecken för programmering och man var van vid det Svenska tangentborden.. väldigt irriterande..

Dessutom blir andrahandsvärdet skit då folk drar sig för att köpa importerade datorer med fel tangentbord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in