Citat:
Ursprungligen postat av
Revelations
Kan man plocka bort originalförpackningen och sedan hävda att jag har glömt min dator hos en kompis som sedan skickade den till mig?
Ja, absolut. Så har jag själv gjort i 20 års tid med olika dyrbara varor. Skriv 0 på värde på tullpapprena. Jag kör USPS för det är billigast. Du kan ta försäkring också.
Viktigt att din polare ser till att paketet ser riktigt "privat-skickat" ut. Så ta bort ALLT som gör att datorn ser ny ut. Allt förpackningmaterial, tejp, klistermärken, osv. Och så packar han in den i en gammal T-shirt, och använder en gammal ytterkartong, istället. Helst ska addressen vara handskriven också. Lägg i en lapp där det står "här är grejerna du glömde! Hälsningar från xxxx"
I värsta fall kan du även be honom ta bort sladden och garantipapprena och skicka dem separat några dagar senare.
Tullverket är ju inga idioter utan de kan ju lätt se, och kolla upp, att en dator är senaste modell, och oanvänd. Och blir du inkallad, då vill de att du ska visa kvitto på att du köpt den i Sverige.