2017-11-29, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Tyvärr inte särskilt ovanligt. Har gott om vänner som råkat ut för liknande idioter när de letat lägenhet.

Det är inget nytt. Redan för tjugo år sedan vet jag att kvinnliga bostadssökande fick erbjudande om lägre hyra i utbyte mot sex.
Inget konstigt. Det är väl bara att tacka nej eller ja!
Citera
2017-11-29, 15:06
Medlem
QuattroCarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
https://www.expressen.se/nyheter/hanna-24-erbjods-lagenhet-i-utbyte-mot-sex-blev-paff/

Fy fan vilken jävla idiot. Stackars unga tjej. Vem fan är så himla korkad som ens erbjuder sig något sånt här? Hoppas att aset till hyresvärd polisanmäls och att dom sedan kastar nyckeln. Finns tamigfan folk till allt.

Du ska bara veta vad tjejer gör nu för tiden för lite cash lr "presenter"..
Citera
2017-11-29, 15:47
Medlem
Agentninjas avatar
Haha god morgon!! Har flera tjejkompisar som råkat ut för samma.
Citera
2017-11-29, 16:04
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Ja det har jag faktiskt.

Det förklarar en hel del. Tyvärr kan jag bara säga att det är nog därför du inte kan se vad jag och resten av världen ser även fast du håller med mig.

Citat:
Edit:
Ja, just det.
Om du nu skall framställa din egen åsikt som den egna moraliska och Etiska "Normen", så undrar jag hur du förklarar att du fått mer mothugg än vad jag har??

So far, så verkar ju konsensusen väga över till min fördel.
Vad är dina tankar om det?
.
Bara för att 5 personer mothugger en person, betyder det att personen har mer fel?

Läser du tråden så har flera sagt precis samma sak som mig och även någon som har citerat att man behöver inte säga nåbngot mer eftersom det redan är sagt.

Självklart jag anser att min moral och etik i denna fråga är normen. Eller vad jag hoppas på iallafall att i allmänhetens ögon så är det moraliskt rätt att inte utnyttja andra i dåliga positioner, att man inte utnyttjar sin makt för att tvinga sig till något.

Moral = förståelsen inför vad som är rätt och fel.

Citat:
Men snälla, man utnyttjar sina fördelar väldigt ofta.
"desperat befolkning" kiss my ass, varför skall hon ha rätt till den lägenheten?
Det är inte hennes. punkt slut. hon får hitta någon annan.
Jaså? Vilken fördel är det man utnyttjar hela tiden? Eller menar du att man ofta utnyttjar folk i en dålig situation för sin egna vinning. Åter igen, du pratar om moral och pratar om något sånt?

Ingen har sagt att hon har rätten till lägenheten. Hon behöver inte ta den och hon ville absolut inte ha den. Det är inte vad vi pratar om eller diskuterar. Vi pratade om att han försökte tvinga till sig sex av henne för att hon kanske skulle få bo där.

Håll dig på banan nu.

Citat:
Jag förstår inte frågan.
Vad skulle jag ha emot henne?
Lång fråga kort : Vad i det hela har du problem med att folk klagar på att folk tvingar till sig sexuella handlingar av någon?

Citat:
Du får väl kräva vad som helst.
vad som inte är okej är "Tvång" och jag förstår inte varför du klämmer in det i din text, när det uppenbarligen inte förelåg i trådens verkliga situation.

Nej, du kan inte kräva vad som helst av folk. Och gör du det får du även ta de konsekvenser som kommer med det hela för den dagen du kräver fel sak av fel person, då smäller det hårt.

Självklart det är ett tvång! Har du inte insett det än? Det är ett tvång ifall hon ska ha den där bostaden, det går inte att förhandla eller något - han SKA knulla henne ifall hon ska ha lägenheten. Även fast det nu är ett erbjudande om en lägenhet så kommer samma scenario upp angående t.ex jobb.

Han SKA knulla dig så får du jobbet eller behålla jobbet. Någon som verkligen kanske behövde den där bostaden, jobbet eller liknande för överlevnad kommer känna sig manad att ställa upp, inte på sina egna villkor eller med sin egna vilja och självrespekt utan av ren överlevnad för rädslan om vad som kan hända. Men precis som med all form av utpressning så utpressas det en gång så kommer det hända igen, och igen, och igen.

Citat:
Om jag lägger ut en påse Ahlgrens bilar på blocket, och så sätter jag priset "Rövknull i femtio år", eller "800kr" så får jag sannolikt inte varan såld.

Skall jag starta ett BÖL-Upprop på Flashback då eller?

Men nu var det ju inte det vad det handlade om.
Hade du lagt ut påsen för 800kr och någon hade försökt köpa den och du säger då "jag ska rövknulla dig i 50 år ifall du ska ha påsen". <- Där har vi problemet. Och jag kan inte direkt påstå att Ahlgrens bilar är en bra metafor här eftersom dina Ahlgrens bilar ger inte dig en maktposition.

Nu en fråga:
Fredrik Virtanen frågar en som söker praktikplats ifall hon är såpass sugen på platsen att hon kan tänka sig ligga med honom.

60-åriga mannen i det här tillfället frågar en som söker en lägenhet ifall hon är såpass sugen på lägenheten att hon kan tänka sig ligga med honom.

Vad är skillnaden?
Citera
2017-11-29, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vargvid

Nu en fråga:
Fredrik Virtanen frågar en som söker praktikplats ifall hon är såpass sugen på platsen att hon kan tänka sig ligga med honom.

60-åriga mannen i det här tillfället frågar en som söker en lägenhet ifall hon är såpass sugen på lägenheten att hon kan tänka sig ligga med honom.

Vad är skillnaden?

Utmärkt jämförelse, vargvid.
Citera
2017-11-29, 17:06
Medlem
Segments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerschlaffse
Känns lite som att du ursäktar hans beteende för att du förmodligen själv inte får till det på något annat sätt än att utnyttja någon i beroendeställning, det säger rätt mycket om vilken typ av man du är eller anser du på fullt allvar att sex är en accepterad "valuta" att använda sig av på blocket?

Herregud människa...

Utnyttja i beroendeställning? Om vi säger såhär, om jag hade sökt lägenheten så hade jag inte ens fått detta erbjudande. Så hur är någon som får fler erbjudanden än mig (även om de kan tyckas som dåliga erbjudanden) utnyttjad?
Citera
2017-11-29, 17:31
Medlem
Yohomies avatar
Me2!!!"!"!!"!!!!21111 buhuhu.
Vafan kunde ju ha fungerat och har säkert fungerat förut för snubben. Riktigt smooth måste jag säga..
Citera
2017-11-29, 17:59
Medlem
Panzerschlaffses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Utnyttja i beroendeställning? Om vi säger såhär, om jag hade sökt lägenheten så hade jag inte ens fått detta erbjudande. Så hur är någon som får fler erbjudanden än mig (även om de kan tyckas som dåliga erbjudanden) utnyttjad?
Det var inget, gå ner på stan och fråga istället men bli ej förvånad om du bemöts som lite speciell.
Citera
2017-11-29, 18:38
Medlem
Citat:
Nu förstår jag ju att du inte tycker så, men NEJ, jag tycker inte det är något större problem.

Han ÄGER (makt)en lägenhet.
Han Bjuder ut den på marknaden, och antingen så vill han ha pengar, eller (så får han se en snygg brud), och ger erbjudandet om "alternativ betalning".
Hon tackar ja, eller nej, eller betalar med pengar som alla andra. vad är problemet?
Skall hon ha lägenheten gratis kanske?

Har du aldrig idkat byteshandel?

Jag förstår att du tycker det.
Anmäl alla sliskiga typer på krogen också när du ändå håller på.
Hur äger man en lägenhet? Det är regeringen som bygger lägenheten, det är deras infrastruktur som tillför värme etc., motverkar brott i området osv. och utifall att någon stjälar, eller börjar nyttja lägenheten olovligt så är det regeringen som skickar in våldsverkare i form av polisen för att sätta stopp för detta nyttjande. Utanför lagen äger ingenting någonting alls så vida de inte kan bistå med det våld som krävs för att skydda det och en transsaktion där det ingår sex är inte laglig och oförenlig med staten och samhällets intressen.
Det finns ingen gräns för vad någon kan be om och "förhandla" fram i sådana här situationer.

Och du äger lägenheten för att du har betalat för den i pengar eftersom att det är det medlet eller andra medel vars värde i pengar kan upskattas som regeringen kräver att du använder då du nyttjar regeringens tjänster vilket alla människor gör i hela sitt liv.
Senast redigerad av hiroonoda 2017-11-29 kl. 18:47.
Citera
2017-11-29, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egnatankar
Utmärkt jämförelse, vargvid.
Vad är mest omoraliskt..?
Begär av sex..?
Eller begär av pengar och prylar..?
Det ena alternativet är naturligt och medfött.
Det andra är skapat.
Citera
2017-11-29, 20:30
Medlem
scoremaxs avatar
Det här inlägget är extremt snurrigt, men jag gör ett försök ändå:

Citat:
=hiroonoda|62474812]Hur äger man en lägenhet? Det är regeringen som bygger lägenheten, det är deras infrastruktur som tillför värme etc., motverkar brott i området osv. och utifall att någon stjälar, eller börjar nyttja lägenheten olovligt så är det regeringen som skickar in våldsverkare i form av polisen för att sätta stopp för detta nyttjande. Utanför lagen äger ingenting någonting alls så vida de inte kan bistå med det våld som krävs för att skydda det och en transsaktion där det ingår sex är inte laglig och oförenlig med staten och samhällets intressen.
Det finns ingen gräns för vad någon kan be om och "förhandla" fram i sådana här situationer
.

Men det är ju precis det jag säger.(i mitt svar till Vargvid) man kan begära precis vad som helst, om du får det, det är en helt annan sak.
Huruvida det är Lagligt eller ej är i sammanhanget ganska orelevant.
Man gör , kan göra, och försöker det ändå.
Eller hur?

Citat:
Och du äger lägenheten för att du har betalat för den i pengar eftersom att det är det medlet eller andra medel vars värde i pengar kan upskattas som regeringen kräver att du använder då du nyttjar regeringens tjänster vilket alla människor gör i hela sitt liv.
Och?
Du menar alltså att "Pengar" är den enda valutan som existerar (jag slår inte in öppna dörrar här med Ädelmetaller, värdepapper och annat) för det har Regeringen sagt?

Det enda argumentet här är att man nu i alla lägen måste göra som regeringen sagt.
så är det helt enkelt inte i verkligheten (uppenbarligen).
Citera
2017-11-29, 20:34
Medlem
Marmosets avatar
Citat:
Är du läkare eller psykolog?

Ja?
Men om min syster kommer hem och berättar att hon skall flytta in i en central lägenhet - med balkong, kakelugnar, badkar, garage i källaren, osv -Hon måste bara jobba 14h /dygnet för den, så är det väl hennes val?

Om min mamma accepterade att få motsvarande 200K för ett ligg så skulle jag gratulera henne.

Säg mig, vad skulle du göra för 200K?
Jag förstår inte..många människor går ut på krogen, försöker få sig ett ligg, men om dom får 200 tusen för det, är det moraliskt förkastligt..

Här kommer det in andra faktorer, där en tjänst tillsätts och sökanden inte är kvalificerad..det blir brottslighet på en annan nivå, som jag inte behärskar.

Men i övrigt är det samma sak där.

Jag kan ha åsikter, men när min dotter fyller 18, så kan jag inte längre bestämma över henne,

Det jag kan göra är att försöka forma henne och vara en bra fader under hennes uppväxt, så kan jag påverka henne, sedan är hon en vuxen individ.
Med eget ansvar.

Och nej, kom inte med något Ad Hominem-påhopp att jag minsann skulle vara en olämplig förälder på grund av mina åsikter, för det har ni inte en aning om.

Behövs ingen läkar- eller psykologexamen för att ställa diagnos på er som ligger på spektrumet, jag nämnde det för att jag inte ids debattera med diagnosbarn. Schas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in