2017-11-27, 17:40
Medlem
iSvempas avatar
Hej.
Helt plötsligt kan jag inte flytta bilder som ligger på skrivbordet med musen när jag har den nertryckt. Det är ju så man gör, men nu helt plötsligt fungerar det inte. Dom är och har alltid varit png Är musen trasig eller någon inställning som hoppat ur sitt läge. Jag har varit inne i Finder-Inställningar men där ser det normalt ut. Jag har också dragit ur kabeln och satt tillbaks den igen.
Jag kör på en iMac mid 2011 High Sierra. Jag har testat med flera möss men problemet finns kvar. Går inte att flytta bilder på skrivbordet. Kopiera och klistra in går.
Någon som är bra på detta.

Tack.
Citera
2017-11-28, 00:30
Medlem
Joealeriss avatar
Är det bara bilder eller även andra ikoner som inte går att flytta?

Är det så att ikonerna/bilderna "följer med" muspekaren men sedan "studsar tillbaka" till sin föregående plats?

Testa att klicka (vänsterklicka) på skrivbordet och sedan kör du CMD+J, se om det står "sortera efter något". Det ska vara inställt på "Inget".
Citera
2017-11-28, 03:00
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joealeris
Är det bara bilder eller även andra ikoner som inte går att flytta?

Är det så att ikonerna/bilderna "följer med" muspekaren men sedan "studsar tillbaka" till sin föregående plats?

Testa att klicka (vänsterklicka) på skrivbordet och sedan kör du CMD+J, se om det står "sortera efter något". Det ska vara inställt på "Inget".

Det löste sig. Jag gjorde en omstart med Shifttangenten nertryckt. Denna funktion har löst många konstiga problem för mig genom åren.
Tack i alla fall.
Citera
2017-11-28, 20:32
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara: Mac OS
/Moderator
Citera
2017-12-05, 11:39
Medlem
Joealeriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSvempa
Det löste sig. Jag gjorde en omstart med Shifttangenten nertryckt. Denna funktion har löst många konstiga problem för mig genom åren.
Tack i alla fall.

Ok, kul att det löste sig, men lite synd ändå för jag ville gärna se om min lösning skulle lösa ditt problem! Ack då
Citera
2017-12-05, 11:51
Medlem
iSvempas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joealeris
Ok, kul att det löste sig, men lite synd ändå för jag ville gärna se om min lösning skulle lösa ditt problem! Ack då

Jag uppskattar verkligen din hjälp. Jag tror att min iMac mid 2011 har gjort sitt för den spelar mig "Spratt hela tiden" det sista året.
Detta med att flytta bilder på skärmen genom att trycka ner musen och dra det har man ju gjort några tusen gånger, men ibland utan någon egentlig orsak så går det inte. Gör man då en omstart med Shift nertryckt så hoppar allt tillbaks till normalläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in