2017-11-26, 14:27
Medlem
Hej flashback!

Har letat information på nätet men inte lyckats hitta någon sida som förklarar det på ett bra sätt. Hoppas att någon varit eller är i samma situation som jag.

Jag sålde tidigare i år min lägenhet. Gjorde då en vinst på 1milj kr. Jag hade haft lägenheten i ca 10år så det har ju hänt en del med priserna sen dess. Jag ska ju självklart köpa ny bostad, som såklart är dyrare. Min tanke är att begära uppskov, då jag har ett tak hos banken vad jag får låna och får bättre rörlighet vad jag kan köpa.

Skatten jag ska betala är 220 000kr. Betalar istället då en ränta på 5000kr/året på uppskovsbeloppet.

Frågan är, minskar reavinstskatten sedan vid ex deklarationen när jag får göra avdrag? Jag har avdrag på säg 60.000kr inkl mäklararvode. Blir den nya vinstskatten 220.000-60.000 = 160.000kr? Ska jag då istället betala en årlig ränta på det beloppet?

En annan fråga, kan jag tex välja att betala hälften av vinstskatten? Säg 110.000kr och sen göra avdrag på resterande 110.000kr? Då är ju plötsligt vinstskatten nere i 50.000kr?

Hoppas det inte blev för långt att läsa. Tacksam för alla svar och feedback jag kan få!

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in