Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-26, 08:00
  #1
Medlem
GenesisPs avatar
Uppdrag Granskning ska i nästa veckas program ta upp ett, enligt dem, växande och stort samhällsproblem - afrofobin.

Jag tänkte att i den här tråden kunde vi samla intrycken, tankarna och diskussionerna om avsnittet och om företeelsen afrofobi, som för övrigt några intervjuade i programmet inte ens visste vad det är eller vad det innebär.

Diskussionsunderlag, som kan utökas när programmet väl har sänts:

-Vilken vinkel tror ni att avsnittet har? Utifrån trailern är det ganska uppenbart att det handlar om en snyfthistoria i syfte att en än gång pracka på svenska folket mer skuldkänslor, white guilt och fortsatt "afro"invandring.

-Varför vill svarta komma hit om vita föraktar dem så mycket? Är det inte en självklarhet att hålla sig undan från platser man ej är önskvärd på? Det finns ingenting som säger att de måste vara här, det är ju ett personligt val som de själva gör som ras och folkgrupp. Varför känner svarta ett sådant behov av att bo i sin förtryckares land?

-Hur stor roll spelar ordet "neger" in och tabun kring det som etablissemanget och PK har skapat? Ju mer man går som katten kring "n-ordet" ju mer skapar man ett klimat med arga medborgare och på längre sikt djupa etniska konflikter. Svarta är knappast oskyldiga lamm, t ex somalier ställer till med jävligt mycket skit i Sverige. Vissa afrikanska nationaliteter är gravt överrepresenterade inom grova sexualbrott.

-Afrikanska länder och afrikaner är i allmänhet stökiga och våldsamma, de har en del tendenser och benägenheter som inte gör sig bra eller passar in i mer civiliserade och organiserade länder. Att tvings ihop olika människor och deras gener, kulturer och tankemönster i en mångkulturell gryta och sedan komma med pekpinnar, moralpredikningar och uppfostringsmetoder är fult. Speciellt sedan ingen politiker, inget etablerat politiskt parti eller gammelmedia har brytt sig om att utvärdera mångkulturens och massinvandringens konsekvenser eller tillåtit en öppen diskussion och analys innan man påbörjade en destruktiv och skadlig politisk inriktning där helheten har tagit sig alltmer bisarra och absurda uttryck.

-Vilken slutsats kan vi dra av de i programmet som skriker neger? Är det en rasism som hela tiden darrar under ytan eller är det präglat av och kopplat till hur det svenska samhället har förändrats och försämrats på grund av massinvandringen av inkompatibla folkslag? Hur arga är egentligen folket och skattebetalarna?

-Araber är inte så värst förtjusta i svarta, men jag misstänker starkt att ljuset kastas och sätts på vita. Varför ska vi ta SVT:s granskning av detta på allvar när de aldrig belyser det åt andra hållet - rasismen och hatet som finns och frodas mellan olika invandrargrupper och hatet och rasismen som finns gentemot svenskar? Hur många program har UG genom året gjort där svenska och vita flickors situation på våra skolor synliggörs och uppmärksammas? De som dagligen blir kallade horor och får sina kläder förstörda, kroppar kränkta av invandrare och i synnerhet av muslimer.

Diskutera! Och fyll gärna på själva om ni anser att jag har missat någonting.
__________________
Senast redigerad av GenesisP 2017-11-26 kl. 08:26.
Citera
2017-11-26, 08:20
  #2
Medlem
När en bebis föds är den lika bra oavsett hudfärg.
Hur den utvecklas beror på i vilken miljö den växer upp och hur den blir bemött i livet. Visst, gener har en stor betydelse, men uppfostran har en ännu större betydelse. Om ni inte tror mig så jämför barn som i unga år adopterats från utlandet med sådana som kommer hit som "flyktingar" från samma land.

Personligheten formas i huvudsak i förskoleåldern. Den som är en buse på dagis fortsätter gärna. Och den som är mobbad när hen är liten kommer att ha dåligt självförtroende resten av livet. Tänk tillbaka till när ni var små: Visst kan man känna igen personligheten när man träffar samma människa i vuxen ålder?

Alltså är min slutsats: Att vara mörkhyad gör en inte till en sämre människa. Inte en bättre människa heller, för den delen.
Att man tar med sig sin kultur när man flyttar till ett annat land kan med fördel studeras bland svenskar på solkusten. Varför skulle afrikaner vara annorlunda?

Att den afrikanska kulturen ibland krockar med den svenska är väl lika självklart. Det som borde diskuteras är väl vem som skall anpassa sig (när vi är i Sverige, och när vi är i Afrika). Fast man kan misstänka att programmet hittar en annan vinkling på problemet ...
Citera
2017-11-26, 08:34
  #3
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Att man tar med sig sin kultur när man flyttar till ett annat land kan med fördel studeras bland svenskar på solkusten. Varför skulle afrikaner vara annorlunda?

Det är just det som är grejen; i det avseendet är inga folkslag annorlunda, alla tar med sig sitt och fortsätter på det sätt som de tycker fungerar för dem och som de har lärt sig och införlivats i.

Fast då måste man också öppet diskutera om alla kulturer är lika bra och om alla kulturer, och folkslag, är lika bra för varandra. Spansk och svensk kultur överlappar rätt så bra och utan någon större konflikter. Skillnaderna mellan svensk och afrikansk kultur är desto större och olikheterna och på sikt konflikterna märks av på ett tydligare vis.

Jag tror inte att man kan blanda upp ett samhälle hur som helst etniskt om man också strävar efter stabilitet, sammanhållning och några grundvärden att utgå ifrån och som de flesta känner igen och kan identifiera sig med.
__________________
Senast redigerad av GenesisP 2017-11-26 kl. 08:48.
Citera
2017-11-26, 08:47
  #4
Medlem
Det har aldrig varit så fördelaktigt att vara svart som under 90 talet och 00 talet. Lite sämre idag pga den massiva invandringen till Sverige så svara blir också lite utsatta för svenskens allmäna trötthet och därmed irritation. Men samtidigt folk som Timbuktu mfl har ju blivit mångmiljonärer på att vara svarta o berätta för oss vita hur hemskt det är. Hela min barndom fick jag höra hur fint det är att vara svart och göofirierat. Fugees, Will Smith, Martin dahlin, you name it - gjorde de något mediokert så blev det hyllat till skyarna.
Citera
2017-11-26, 08:50
  #5
Medlem
GenesisPs avatar
Svarta är dessutom rasister mot varandra, beroende på vilka stammar, klaner och nationaliteter de tillhör. Mycket hat i Afrika mellan svarta grupperingar.
Citera
2017-11-26, 08:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jag tror inte att man kan blanda upp ett samhälle hur som helst etniskt om man också strävar efter stabilitet, sammanhållning och några grundvärden att utgå ifrån och som de flesta känner igen och kan identifiera sig med.
Folk flyttar. Det får man lära sig leva med.
När jag flyttar in i en lägenhet eller till en ny stad så får jag anpassa mig till dem som redan bor där.
Den som vill leva som en afrikan gör det bäst genom att flytta till afrika. Den som vill leva som en svensk gör det bäst här. Den som vill leva i en "multikultur" kanske skall flytta till de få ställen där det finns en sådan, t.ex. New York eller ... ja, jag kommer inte på så många fler ställen där det fungerar bra.

Däremot går det ju inte att skapa en "multikultur" i hela världen. "Multikultur" är nästan samma som "ingen kultur". Mona Sahlin påstod att hon inte visste vad svensk kultur är för något, och att andra har en starkare och bättre kultur. Det kanske beror på att vi redan i så många år blandat upp vår kultur med alla andras (sydamerikanska kommunist-gerillor, amerikanska "desertörer", folkmördare från olika kontinenter och alla de med "flyktingliknande skäl" som nu befolkar våra förorter).
Citera
2017-11-26, 08:54
  #7
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Folk flyttar. Det får man lära sig leva med.
När jag flyttar in i en lägenhet eller till en ny stad så får jag anpassa mig till dem som redan bor där.
Den som vill leva som en afrikan gör det bäst genom att flytta till afrika. Den som vill leva som en svensk gör det bäst här. Den som vill leva i en "multikultur" kanske skall flytta till de få ställen där det finns en sådan, t.ex. New York eller ... ja, jag kommer inte på så många fler ställen där det fungerar bra.

Däremot går det ju inte att skapa en "multikultur" i hela världen. "Multikultur" är nästan samma som "ingen kultur". Mona Sahlin påstod att hon inte visste vad svensk kultur är för något, och att andra har en starkare och bättre kultur. Det kanske beror på att vi redan i så många år blandat upp vår kultur med alla andras (sydamerikanska kommunist-gerillor, amerikanska "desertörer", folkmördare från olika kontinenter och alla de med "flyktingliknande skäl" som nu befolkar våra förorter).

Jo, lite det som var min poäng.

Jag håller med dig.
Citera
2017-11-26, 09:03
  #8
Medlem
Plastsallads avatar
Uppdrag gransknings redaktion kan gärna försöka klara att överleva en månad i mogadishu Somalia.
Citera
2017-11-26, 09:05
  #9
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
När en bebis föds är den lika bra oavsett hudfärg. ..
Bebisen (den mörkhyade/skäggiga) är oskyldig, ok, men jag håller inte med om att den är lika bra. Inavel är normalt i de muslimska länderna, med vad det innebär, och afrikaner ligger på ett ungefär mittemellan schimpanser och vita människor i IQ-test. Sveriges rättsväsende och psykvård hade redan jobb nog med våra inhemska vita problembarn.
Citera
2017-11-26, 09:09
  #10
Medlem
Niggerss avatar
Negrer är väldig lättkränkta . Man kommer inte belysa programmet så att vilka neger grupper som är problem i Svenska samhället. Man vet Gambierna säljer knark, Somalierna säljer khat och lever på samhället.

Allt som kommer ifrån Afrika är problem.
Citera
2017-11-26, 09:18
  #11
Medlem
Zaedrewss avatar
Varför ska vi liksom ha negrer här? Det fanns inga negrer här för bara 40 år sedan. Det gör likväl att vi inte har en del av att det i USA mm förekom att de använde negrer som slavar. Det har aldrig varit någon neger som varit slav i Sverige. Däremot är negrer fortsatt slavar i t.ex Libyen under arabier. Det kanske man borde granska mer än en svensk slavhandel som inte finns och aldrig ens funnits. Men känner man SVT rätt kommer de liksom mest ljuga om allt och tycka svenskar är skyldiga om allt inkl hålla negrer som slavar.
Citera
2017-11-26, 09:25
  #12
Medlem
GenesisPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Varför ska vi liksom ha negrer här? Det fanns inga negrer här för bara 40 år sedan. Det gör likväl att vi inte har en del av att det i USA mm förekom att de använde negrer som slavar. Det har aldrig varit någon neger som varit slav i Sverige. Däremot är negrer fortsatt slavar i t.ex Libyen under arabier. Det kanske man borde granska mer än en svensk slavhandel som inte finns och aldrig ens funnits. Men känner man SVT rätt kommer de liksom mest ljuga om allt och tycka svenskar är skyldiga om allt inkl hålla negrer som slavar.

Jag tycker att hela idén om att skeppa hit massvis med svarta är så förvirrad och irrationell, varken vårt klimat, levnadssätt eller kultur passar dem.

Rent instinktivt är svarta och vita misstänksamma mot den andre. Även om svenskar har blivit så hjärntvättade att undertrycka och förneka mänskliga drifter och medfödda överlevnadsmekanismer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback