• 1
  • 2
2017-11-26, 04:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Har hrt en hel del frn dessa tidigare invandrare och de r inte direkt glada (fr att sga det milt) i somalier, afghaner m.m som drller in numera. Grejen r att de kan d sga vad de verkligen tycker utan att "rasistkortet" ker upp. Det r drfr sdana som Angry Foreigner, Katerina Janouch och Hanif Bali r de som hrs i den allmnna debatten. Skulle ngon svensk en sga vad de verkligen tycker kommer denna direkt klassas som rasist och inte f yttra sig.
Citera
2017-11-26, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Nmnde grupper r grupper som till stor del kom till Sverige innan millennieskiftet och har ftt bevittna en invandringspolitik i frndring dr de flesta som kommit de senaste ren kommit frn lgutbildade miljer och som i mnga fall kommer vara dmda till evigt utanfrskap, dr de kommer erhlla stora mngder bidrag frn den arbetsfra befolkningen i Sverige. Enorma skattemedel har bland annat lagts p ensamkommande afghaner.

Vad tycker ni om den invandringspolitiken Sverige haft i modern tid och vad tror ni det kommer skapa fr samhlle i framtiden?

Jag pratade med ngra turkar frra veckan d tyckte de att det var fr mnga somalier hr i Sverige.
Jag hll masken men jag tyckte det var ett mrkligt uttalande. INTE nog med det - turkarna tyckte de var fr F.
BINGO!
Snlla Sverige - ta in MER turkar s turkarna blir njda.

Snlla Sverige - hjlp svenskarna. var ska vi ta vgen snart ???
Citera
2017-11-26, 20:05
Medlem
Min familj r iranier. Vi kom hit som krigsflyktingar nr jag var liten.

Invandringsfrgan r, av naturliga skl, mer nyanserad fr mig n bara "deportera alla babbar som nd bara vldtar vra svenska flickor".

Frst och frmst vill jag sga att det land man invandrar frn har betydelse.
Lnder som varit vlfungerande innan ett krig (ex tidigare Iran och nu senast Syrien) eller ekonomisk kollaps (grekland/portugal) leder till utvandring frn alla samhllsskikt (allt frn slddret/brottslingen till vlutbildad/intelligent).

Jmfr med afganistan som har varit i krig senaste decennierna s har ju stor del av populationen vuxit upp i misr utan fungerande samhllsfunktioner (sjukvrd, skola,politik,polis etc) . Detta pverkar deras vrderingar och syn p omvrlden. Dom har inte haft ngra mjligheter och det moderna Sverige r helt frmmande fr dom. Dessa invandrare har betydligt smre frutsttningar att anpassa sig till och frst vstvrlden.
Samma gller dom frn eritrea/somalia.

Jag har mnga lkarkollegor frn grekland, syrien och portugal som det gr vldigt bra frr.

Jag knner ven 2 st nyanlnda afghaner(vuxna) som har jobbat sen barnren fr att frsja familjen. Extremt hrdarbetande och duktiga. Dom vill gra rtt fr sig och jobba. Men dom kommer ha vldigt svrt att integrera sig.

Med detta sagt r typen av invandrare som kommer ingen rasfrga utan det styrs av vilket samhlle dom r uppvuxna i. Man frgas av sin omgivning.

Att en mnniska/familj flyr till ett annat land fr att f ett bttre liv r sjlvklart. Det r rotad i mnniskans verlevnad. Man tar inte med sig hela familjen eller lmnar familjen fr att det r kul. Dom har inget annat val. De flesta som kommer vill allts f bttre levnadsvillkor och inte fr att vldta och stjla.

Invandring fr dock med sig problem. Man kan inte styra vad det r fr mnniskor som kommer. Det kommer alltid att komma in skit som begr brott, vldtar, knarkar etc. Denna skitgrupp var kriminella i hemlandet ocks.
Detta problem har alla lnder som har invandring och det gr inte att komma runt. Inget unikt fr Sverige. Tnk p USA. Det finns stora invandragrupper i USA som inte vill integrera sig och skapar subsamhllen. Ex China town. Dr r det dock accepterat och det fungerar ibland. Men i Sverige blir det katastrof (Rinkeby, Rosengrd) men det beror p arbetslshet (mer om detta lngre ner).

Att vissa invandrarna begr brott beror inte p att Sverige har lindriga straff. Hga straffskalor minskar inte brott. terigen: USA som exempel.

Man kan diskutera integrationsproblem lnge. I min sikt r den vldigt enkel att lsa. Som invandrare behver man jobb, sprk och utbildning (ej ndvndigt dock men stort plus). Jobb och sprk hnger ihop. Fr man jobb lr man sig sprket/kulturen. Man fr pengar och det skapar mjligheter (flytta till bra omrden). Lr man sig sprket kar det chansen till jobb etc.
Utbildning r ocks en mjlighet. Denna vg tar ex mnga iranier och drmed r dom verlag vlintegrerade.
Alla andra tgrder fr att lsa integrationsproblem anser jag inte har signifikant effekt. Men jag r ppen fr diskussion.

Det positiva med Sverige r att det finns mjligheter att lyckas ven om man inte har pengar eller kontaker (enligt strategier ovan). Utbildning och sjukvrd r gratis. Detta finns inte i USA.
Sen finns det andra svrigheter med att ta sig fram i Sverige men det ligger frmst hos svenskarna (kalla mnniskor, vgar inte sga vad dom tycker, rdd fr det frmmande, isolerat folk, osociala och rasism finns i Sverige.). Detta r en del av sociala kulturen och har inget med samhllsstruktur att gra.

Problemen blir d uppenbara nr det inte finns jobb fr alla dvs  utanfrskap, fattigdom, segregation, kriminalitet..

Vi har inte jobb fr alla. Vi har bostadsbrist. Mnga kom under en kort period och det blev som en chock fr Sverige (och andra lnder). Det har lett till enorma kostnader. Mnga kommer inte att kunna integreras och d blir invandringen ingen resurs. Detta r kortsiktiga problem.

Dom lngsiktiga problemen vgar jag inte ens spekulera i. Jag tror inte att vi kommer att kunna lsa detta. Och det r en frlust fr alla invandrare och svenskar. Jag r pessimitiskt av mig. Jag r dock ppen fr diskussion.

Jag kan frst att folk r kritiska till invandringen och hur vi hanterar det. Det r jag ocks. Men det jag inte frstr r hur man kan hata invandrare. Detta r dock ett vanligt fenomen(hela vrlden) d man inte frstr helheten. Det r nog frmst lgutbildade WT svenskar som har denna syn (det r mitt land, dom tar mina bidrag). ven integrerade invandrare kan ha dessa sikter (dom frstr bilden av utlnningar). Alla ni r isfall idioter.

Slutsats:
Inget personligt hat mot invandrare. Kritisk till stor mngd invandring som vi inte kan anvnda som resurs n mindre boende fr. Jag tror inte jag att detta kommer g bra i lngden.
Frga grna om ni undrar nt! Jag diskuterar grna.
Citera
2017-11-26, 21:36
Medlem
Mnga r nd positiva. De slipper st ut s mycket ju fler invandrare det r. Ju mer de skiljer sig frn svenskar desto mer positiva till invandring.

Alla handlar i egenintresse.
Citera
2018-02-13, 12:29
Medlem
Albaner r balkans zigenare, genetiskt r dom en blandning av turkar, araber och zigenare.
Citera
2025-08-20, 00:12
Jag identifierar mig som svensk, men har frldrar ursprungligen frn Balkan

Jag lskar mngkulturen och den frihet den medfr, men samtidigt r jag emot den stora segregationen vi ser idag. Sverige r ett fantastiskt samhlle men tyvrr segregerat.

Behvs mer satsningar p utbildning och ka kunskapen bland mnga nyanlnda. Men visst ska vi ha tolerans och ppenhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in