2017-11-25, 21:38
Medlem
Jag tänkt köpa följande mobil. Behöver jag betala tullavgift. Jag ser på tullverkets hemsida att moms skall betalas och tull ifall priset är över 1500. Men 1500:- i sverige eller där man fått köpa grejen?
Jag är förvirrad för vissa säger att man ej behöver betala något och vissa hönvisar till tullverket.
Citera
2017-11-25, 21:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imgood
Jag tänkt köpa följande mobil. Behöver jag betala tullavgift. Jag ser på tullverkets hemsida att moms skall betalas och tull ifall priset är över 1500. Men 1500:- i sverige eller där man fått köpa grejen?
Jag är förvirrad för vissa säger att man ej behöver betala något och vissa hönvisar till tullverket.

Moms 25% gäller från första kronan vid postorder. Tull slipper du på lågvärde. Man räknar på inköpspriset och fraktkostnader.
Citera
2017-11-25, 21:52
Medlem
Inköpspris , om det skulle vara köpt i sverige? För jag kan köpa den för 900:- . Det är gratis frakt men hur betalar man momsen? Får man faktura?
Citera
2017-11-25, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Moms 25% gäller från första kronan vid postorder. Tull slipper du på lågvärde. Man räknar på inköpspriset och fraktkostnader.
https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?m...2F191441357908
Citera
2017-11-25, 22:50
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Inköpspris , om det skulle vara köpt i sverige? För jag kan köpa den för 900:- . Det är gratis frakt men hur betalar man momsen? Får man faktura?

Det finns inget som heter gratis frakt. Leverantören är skyldig att separera frakt och varupris när de säljer till en medborgare inom EU. Men det struntar kineserna i, eftersom de tjänar mer på att inte göra det.

Ansvaret hamnar på importören (dig).

Skeppar de med en kurir (DHL, ups, etc) så garanterar jag att du får betala alla skatter och avgifter.

Skeppar de med vanlig post så slipper du troligen, men skall man vara petig begår du ett brott om du ingen frivilligt betalar moms etc även om du inte ”fastnar i tullen”

Sen tycker jag personligen att man är korkad om man köper en s4 från utlandet för en tusenlapp när det är ungefär vad de säljs för på blocket.
Citera
2017-11-25, 22:54
Medlem
EckiEckis avatar
Men ja, eftersom du frågar i juridikforumet så är det enkelt.

Köper du den där så är du skyldig att frivilligt betala moms etc oavsett om den ”fastnar”eller inte.

allt annat är skattebrott.
Citera
2017-11-25, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det finns inget som heter gratis frakt. Leverantören är skyldig att separera frakt och varupris när de säljer till en medborgare inom EU. Men det struntar kineserna i, eftersom de tjänar mer på att inte göra det.

Ansvaret hamnar på importören (dig).

Skeppar de med en kurir (DHL, ups, etc) så garanterar jag att du får betala alla skatter och avgifter.

Skeppar de med vanlig post så slipper du troligen, men skall man vara petig begår du ett brott om du ingen frivilligt betalar moms etc även om du inte ”fastnar i tullen”

Sen tycker jag personligen att man är korkad om man köper en s4 från utlandet för en tusenlapp när det är ungefär vad de säljs för på blocket.
En helt ny på blocket? Ska kolla upp det. Tror nog att de skickar det med vanligt post. Skattebrott? Skit i skatten du
Citera
2017-11-26, 00:24
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Skattebrott? Skit i skatten du

Du frågar i juridikforumet, då bör du förvänta dig ett svar ur det perspektivet. Inte sant?
Citera
2017-11-26, 00:27
Medlem
Semenomore2s avatar
Som sagts så måste man betala tull ja, men måste betyder inte att du kommer eller ska göra det.

Nästan alla förutom normamerikaner skickar varan som en gåva för att slippa betala export och för att du ska slippa betala importtull.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in