• 1
  • 2
2017-11-25, 07:16
Medlem
Jag har nyss kommit hem från ytterligare en meningslös krogrunda, ligger i sängen och tänker på hur falskt och meningslöst mitt liv faktiskt är. Känslan jag känner men samtidigt försöker ignorera, är att hela min existens är byggd på lögner.

När min bästa vän för 7e gången samma kväll berättar om hur Nice kropp hans senaste ligg hade så undrar jag om vi ens är vänner för att vi gillar varandra. Kanske söker vi endast varandras bekräftelse? Är vi i en evighetstävling om vem som vinner racet om "jag har ett bättre liv än vad du har"

Familjen träffar man för att fråga hur man mår och självklart så mår alla jättebra (host).

Alla människor spelar en karaktär. Vilka är dessa människor under fasaden de inte ens själva är medvetna om?

Vi vandrar runt på en boll ute i ett oändligt universum och inte en kotte bryr sig om Varför vi är här.

Känns som alla bara distraherar sig själva tills den dagen de dör. Är det så konstigt att framgångsrika personer tar livet av sig när de i 30 års tid är upptagna med att jaga en"dröm", för att sedan stå på toppen och inse att det i slutändan bara var ett sätt att fördriva vardagen?

Vad gör man när allt man önskat sig i livet inte längre har någon mening? Pengar, sex, framgång... varför liksom?

När man tänker ett steg längre i ekvationen så är det helt plötsligt omöjligt att sträva efter saker som man tidigare suktat efter. Pengar, sex och framgång är jätte trevligt för stunden men samtidigt vet jag att lyckan inte är långvarig.

Är trött på att distrahera mig själv helt enkelt då det hela känns väldigt meningslöst.

Vet inte ens vad jag vill få ut av den här texten. Men någon kanske har känt samma sak och fått en annan syn på saker och ting...
Citera
2017-11-25, 07:28
Medlem
wag1fromDerInits avatar
Vi lever extremt onaturligt i dagens västsamhälle.
För inte speciellt längesedan kämpade vanligt folk för att överleva och ha något att äta, idag ser det väldigt annorlunda ut. Samhällsutvecklingen har helt enkelt sprungit ifrån evolutionen.
När livet inte längre har någon mening är det upp till en själv att fylla den med något, typ göra något kreativt kanske? fan vet jag. Livet går nog ganska fort anyways.
Du är långt från ensam om att uppleva detta iaf.
Citera
2017-11-25, 10:32
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Jag känner igen mig helt och hållet i TS beskrivning.

Att sträva och nå mål som pengar framgång och sex är väldigt ytliga och ger inte någon långvarig lycka om du inte har någon att dela det med.

Du nämnde din bästa vän i det här fallet. Ni verkar inte önska varandras framgång, snarare tävlar ni mot varandra. En sådan vänskap är död.

När jag tänker tillbaka i mitt liv när jag mått bäst är det när jag haft många betydelsefulla vänner som jag delat vardagen med. "Happiness only real when shared" som sägs i filmen Into The Wild
Citera
2017-11-25, 10:40
Medlem
F.Hansens avatar
Ja spelar någonting någon roll alls då universum till slut kommer att sluta existera (big crunch? big freeze/rip) & ingen information om att det universum som vi lever någonsin finns kvar. Då har vi inte ens existerat.

Så meningen med livet i slutändan är väll att fylla det med det som du glädjs av här & nu för livet kommer inte bli så mycket bättre än vad du gör det till just nu. Det är viktigt att hitta ett jobb som man trivs med (generellt sett) för även om allt inte handlar om pengar så är det bra att ha pengar.

Du väljer själv hur du vill leva, och hur du lever kommer att påverka vem du blir med tiden.

gl hf
Citera
2017-11-25, 15:01
Medlem
Du behöver spiritualitet > www.joyofsatan.org haha
Citera
2017-11-25, 15:05
Bannlyst
Varför skulle pengar, sex och framgång (vad du nu menar med framgång?) kännas meningsfullt?
Citera
2017-11-25, 16:50
Medlem
Visst, livet är meningslöst rent objektivt men du har möjligheten att skapa din egen mening!
Hur kan meningslöshet vara något negativt? För att någonting ska kunna vara negativt så måste det ju finnas en mening.

Vissa tycker att framgång är meningsfullt andra vill hjälpa människor och den tredje vill uppfostra snälla barn. Anpassa dig inte efter andras mening med livet utan gå din egen väg.

Så vad ska du göra nu? Nu när du insett att du är helt fri!
Citera
2017-11-25, 17:03
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SergioB16
tänker på hur falskt och meningslöst mitt liv faktiskt är. Känslan jag känner men samtidigt försöker ignorera, är att hela min existens är byggd på lögner.

Alla människor spelar en karaktär. Vilka är dessa människor under fasaden de inte ens själva är medvetna om?

Vi vandrar runt på en boll ute i ett oändligt universum och inte en kotte bryr sig om Varför vi är här.

Känns som alla bara distraherar sig själva tills den dagen de dör. Är det så konstigt att framgångsrika personer tar livet av sig när de i 30 års tid är upptagna med att jaga en"dröm", för att sedan stå på toppen och inse att det i slutändan bara var ett sätt att fördriva vardagen?

Vad gör man när allt man önskat sig i livet inte längre har någon mening? Pengar, sex, framgång... varför liksom?

Är trött på att distrahera mig själv helt enkelt då det hela känns väldigt meningslöst.
Du verkar ha förstått något.
Så jag vill gratulera dig till att du har fått en högre nivå av medvetande. Eller kanske snarare: Din fasad har blivit tunnare.
Dock vet jag inte om det egentligen är så bra för dig.
De lyckligaste verkar vara ignoranta och dumma.

Verkligheten som vi vet verkar tyvärr vara helt meningslös, hela universums existens alltså.

Jag tror att människorna under fasaden är medvetande.
Folk som tror för mycket på fasaden har glömt deras sanna natur.

Jag förstår inte varför många inte bryr sig om varför vi är här.
På något sätt känns det som att vi är skyldiga att bry oss.
Men säkert även det är meningslöst.
Men jag kan inte låta bli att ogilla starkt hur icke-nyfikna osv. folk är.
http://izquotes.com/quotes-pictures/...ein-282672.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-w...s-pictures.jpg

https://quotefancy.com/media/wallpap...f-morality.jpg

https://quotefancy.com/media/wallpap...e-who-will.jpg

https://quotefancy.com/media/wallpap...s-the-next.jpg

http://www.slobodaiprosperitet.tv/si...nk.preview.jpg

https://quotefancy.com/media/wallpap...sciousness.jpg

https://quotefancy.com/media/wallpap...-aspire-to.jpg

https://quotefancy.com/media/wallpap...eit-a-very.jpg
Senast redigerad av Skogismyra 2017-11-25 kl. 17:05.
Citera
2017-11-26, 00:43
Medlem
LittleFishs avatar
Jadu.. Allt handlar om vad man skapar sig för mening. Vissa väljer att skjuta heroin under en bro medans andra läser på högskola. Vissa väljer att ha falska vänner medans vissa väljer några få genuina sådana. Mening får man skapa själv och det är väl det som, enligt mig, är det vackraste med att leva.

Jag tröttnade snabbt i mina unga år på distraktioner som alkohol, dataspelande och meningslöst umgänge och började istället lägga ned mer till på litteratur, introspektion, upptäckande och andra saker som ger en högre levnadsstandard.
Senast redigerad av LittleFish 2017-11-26 kl. 00:46.
Citera
2017-11-26, 02:01
Medlem
Livet är totalt meningslöst. Så är det för för varje vuxen människa. Man måste försöka skapa mening åt sig själv. Det som ger mening åt en människa ger inte mening åt en annan. Det som ger mig mening med livet är att ha projekt. PÅ väldigt lång sikt skriver jag en bok som kanske blir färdig när jag är ålderspensionär. Jag har även ett företag som jag försöker bygga upp. Det kräver att jag hela tiden måste lära mig mer om bokföring och om branschen jag verkar inom.

Livet är totalt meningslöst för oss eftersom vi egentligen bara är behållare för DNA-molekylen. DNA-molekylen vill att vi fortplantar oss, men vad gör man när man väl har fortplantat sig? Om man mår bra av att sitta framför teven hela kvällen och kolla på Bonde söker fru och Idol så har man funnit livets mening. Mår man inte bra av det så måste man rannsaka sig själv och söka vidare.
Citera
2017-11-26, 03:20
Bannlyst
Bra trådstart och intressant ämne som mänskligheten undrat över i alla tider mer eller mindre!

Nu känns utvecklingen vansinnigare och mer tragisk än någonsin. Folket skall verkligen distraheras med en massa skräp som pokemongo och gillamarkeringar och selfies och musik gjord på datorer och värdelös skitkonst och massor av knark och skit överallt.

Vad man kan göra för att skapa mening är att försöka vara en motvikt mot allt. Man låter bli att konsumera deras skitprodukter och man håller sig ifrån att distribuera eller på annat sätt ha beröring skiten. Man låter bli att ge efter för dålig smak och slapp låtgåattityd.
Citera
2017-11-26, 23:50
Medlem
Dessa tankegångar är du långt ifrån ensam om, själv undrar jag hur utbrett det är. I min kompiskrets pratar vi sällan eller aldrig om existentiella frågor. Detta gör att jag själv känner mig rätt ensam med sånna här tankar, men det är skönt att höra att man inte är ensam ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in