2018-01-16, 17:25
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diazeugma
Großraum, Lebensraum und Rassenreinheit. (Jag antar att du talar i kod och avser arier med begreppet "tysktalande".)

Med 'solution' avses die Endlösung der Judenfrage, vilket med andra ord innebär att Generalplan Ost separerades från den pågående utrensningen. Jag skrev: "Först efter kriget, i implementeringen av Generalplan Ost, avsåg Tyskland etablera sitt Lebensraum i Polen, Vitryssland och Ukraina. Planen var då att deportera 31 miljoner slaver och judar till Sibirien för att leva ut sina dagar som straffarbetare." Förstår du? Die Endlösung pågick under kriget medan Generalplan Ost avsåg tiden efter kriget.
Lite svårt , slutliga lösningen kom till efter general plan ost. Om de nu separerades så var det utrensningen separerades från generalplan ost. Nej det var en pågående operation, hur ska de kunna veta när kriget tog slut? Lite svårt deporterar judarna vid kriget slut, eftersom de kallblodigt dödades. Som jag nämnde ville inte Hans Frank ha några judar i "öst", de hade ingen nytta av dem. .. Men vad ska ske med judarna? Tro ni att de de ska placeras i nyodlingsområden i OSTLAND? Vi har fått höra från Berlin: Vartill allt detta krångel; Vi har ingen användning för dessa vare sig Ostland eller i rikskommissariatet Ukraina, bättre vi likvidera dem. Lidandessynpunkter. Vi måste tillintetgöra judarna varhelst vi träffar på dem....
IMT vol XXIX s 501 -502 (2233-ps) Kan väl sägas att Hans Frank blide avrättad.

Citat:
Det är bara att gå vidare. Lögner och myter har ingen plats i historieundervisningen.
Vilka är de lögner som finns i undervisningen? Tvålen o dylikt är inga lögner. Vilket jag har visat dig. Jag väntar fortfarande på dina länkar till studier som visar att de inte innehöll några judar.
Citat:
Nonsens. Återigen: om du gör anspråk på en omständighet som bryter mot konsensus, vilket är standard för konspirationsteoretiker, så bör du hänvisa till trovärdiga källor som bekräftar den avvikande tesen. Hitlers roll som krigsherre är redan inkluderad i undervisningen, i synnerhet som exempel på ineffektiv krigföring, så i det avseendet vet jag inte vad du yrar om.
Visst kan jag det bland annat denna bok : https://books.google.se/books/about/Das_Diensttagebuch_des_deutschen_General.html?id=h Jy0AAAAIAAJ&redir_esc=y

Citat:
Dina slutsatser är verkligen märkliga. Den som spekulerar grundlöst har inte lärt sig tänka rätt (re: Thorild).
Men kära människa hur läser du? Jag tog upp detta för vissa vad som kan ske om man ge info, som kan misstolkas av andra, som gymnasier eleverna, det var det vi diskuterade om , eller hur?
Citat:
Som jag skrev ovan avses samma antal timmar som i dag. Den enda skillnaden är att man hoppar över myter samt vanföreställningen om Hitler som ondskefull galning. Hans krigföring och motiv -- Großraum, Lebensraum, Rassenreinheit -- var fullt rationella mål under 1930- och 40-talet, då eugenik och imperialism fortfarande präglade vår tillvaro.
Men nu är den allmänna att han var en ond galning, har du andra tycke så får du visa 2 olika studier som visar att han inte var det. Men jag lär väl inte få se dem, eller hur?
Citat:
Du skrev ju högst upp att Hitlers motiv var (för sin tid) rationella.

Nej, undervisningen ska vara fri från dina påhitt och spekulationer.

Nej, det räcker att presentera ett underlag som gör att en normalfuntad ungdom kan avfärda felaktig information. Så är inte fallet i dag, vilket underminerar det offentliga narrativet.

Nej, undervisningen är full av luckor.
Nej jag har inge påhitt, allt finns checka upp och finns i bokform. Full av luckor som tex vadå? Nej enligt dina utsago vad som bör infinnas i svenska lektioner, så räcker inte de timmar som finns idag.

Citat:
Nej, det är medveten indoktrinering ā la DDR-Sverige som vilseleder dem. Om de i stället lär sig tänka rätt och därefter förses med information och historisk kontext, då har vi en ideal situation. Enskilda idioter som inte förstår sammanhanget ska inte underminera denna målsättning.
Och det kom du fram det via vadå? vilka studier kan man hänvisa dina teorier? Tänk på 2 olika , ska det vara.. undra vem som har fantasier här?
Citera
2018-01-16, 21:21
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Lite svårt , slutliga lösningen kom till efter general plan ost. Om de nu separerades så var det utrensningen separerades från generalplan ost. Nej det var en pågående operation, hur ska de kunna veta när kriget tog slut?
Ibland undrar jag om du lider av inlärningssvårigheter. Jag hänvisade till den konsensus som styrks av 41 källor med hänvisning till 16 böcker, sammanställd i en wiki. Judar skulle inte "bo i öst". Samtliga judar, 85 % av polackerna, 75 % av vitryssarna och 65 % av ukrainarna skulle förflyttas till arbetsläger i Sibirien för att arbeta till döds -- utan möjlighet att generera avkomma. Tanken var att tyskar skulle befolka den västra delen av ett fallet Sovjet för att motverka överbefolkningen (re: Lebensraum).

Kanske handlar det här om att du inte förstår hur konsensus etableras. Det rådande narrativet undermineras inte för att du har en märklig tolkning av en enskild källa.

Citat:
Vilka är de lögner som finns i undervisningen? Tvålen o dylikt är inga lögner.
Du har redan medgett att det rör sig om myter, att det inte är bevisat att judar användes för att tillverka varken tvål eller lampskärmar. Jag får helt enkelt hänvisa till Wikipedia och hoppas att din läsförståelse är tillräcklig.

Citat:
Jag tog upp detta för vissa vad som kan ske om man ge info, som kan misstolkas av andra, som gymnasier eleverna, det var det vi diskuterade om , eller hur?
Du skriver i inlägg efter inlägg att du vill censurera vad som faktiskt hände för att upprätthålla ett påhittat narrativ. Aforismen The road to hell is paved with good intentions gör sig påmind, minst sagt. Men du kan uppenbarligen inte se hur en medveten lögn gör större skada än nytta, eftersom det underminerar narrativet i dess helhet.

Citat:
Men nu är den allmänna att han var en ond galning ...
"Hitler var galen" är inte den allmänna uppfattningen utan en ovälkommen kvarleva från DDR-Sverige. Du skrev ju själv i ditt förra inlägg, om än i andra ord, att Hitlers mål var Großraum, Lebensraum und Rassenreinheit. Dessa är inte irrationella mål utifrån hur världen såg ut 1933. Großraum för att stärka Tysklands geopolitiska position; Lebensraum för att hantera överbefolkningen; och Rassenreinheit för att generera ett hälsosamt befolkningsmaterial, helt i linje med tidens eugenik (historikern Yuval Harari beskriver fenomenet såsom "evolutionär humanism" i Sapiens).

Hitler var hänsynslös och rationell, inte en irrationell galning.

Citat:
Full av luckor som tex vadå?
En total frånvaro av en rationell förklaring av triptyken Großraum, Lebensraum, Rassenreinheit. I stället presenteras varje mål som vansinne, trots att realpolitik och eugenik var något som bedrevs av samtliga demokratiska stater under denna period.

Citat:
Och det kom du fram det via vadå? vilka studier kan man hänvisa dina teorier?
Det är ingen "teori", gubbe lilla. Jag skrev: "Om de i stället lär sig tänka rätt och därefter förses med information och historisk kontext, då har vi en ideal situation." Påståendet är helt i linje med rådande läroplan för ämnet historia i grundskolan.
Genom undervisningen i ämnet historia ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
  • använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
  • kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap,
  • reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv, och
  • använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.
Dessa målsättningar är inte möjliga om materialet bygger på myter och vanföreställningar, speciellt inte i en tid när objektiva fakta är tillgängliga online.
Citera
2018-01-17, 18:43
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Ibland undrar jag om du lider av inlärningssvårigheter. Jag hänvisade till den konsensus som styrks av 41 källor med hänvisning till 16 böcker, sammanställd i en wiki. Judar skulle inte "bo i öst". Samtliga judar, 85 % av polackerna, 75 % av vitryssarna och 65 % av ukrainarna skulle förflyttas till arbetsläger i Sibirien för att arbeta till döds -- utan möjlighet att generera avkomma. Tanken var att tyskar skulle befolka den västra delen av ett fallet Sovjet för att motverka överbefolkningen (re: Lebensraum).
Du gå på äldre data, har svårt svälja ny data som tycks gå emot dig. Det är inte jag som inlärningssvårigheter. Det är klart kommit fram judarna inte skulle till öst. Sedan kan du hänvisa hur mycket som helst, det kommer inte närmare sanning. Som Hans Frank skrev, de har ingen nytta av dem. Vill du ha fler tecken? Om de skulle arbeta till döds, så måste de bo någonstans. Då måste de flyttas dit, men ingen ska kunna flytta dit om de dödas i massor. Spåren tar slut vid "dödslägerna". Nej konsesus som du nämner nämner endast slaver o judar ska bestraffas, inget om förflyttning.
Sedan står där tydligt också As of June 1941, the policy envisaged the deportation of 31 million Slavs to Siberia
i senare version, samma bok som är fotnot, inte 41 st som du nämnde. Varför inte judarna med där ? I början står där följande: The plan was partially realized during the war, resulting indirectly and directly in a very large number of deaths, b alltså de började redan under kriget med eliminera problemet (judarna).
Lite längre ner står följande : According to Bach-Zelewski, Himmler stated openly: "It is a question of existence, thus it will be a racial struggle of pitiless severity, in the course of which 20 to 30 million Slavs and Jews will perish through military actions and crises of food supply."[ ingenting flytta judarna bara bestraffas, precis som Hans Frank nämnde : det är likvidera dem, vi har ingen nytta av dem alls. Så vem är har svår inlärningssvårigheter?
Kanske handlar det här om att du inte förstår hur konsensus etableras. Det rådande narrativet undermineras inte för att du har en märklig tolkning av en enskild källa.

Citat:
Du har redan medgett att det rör sig om myter, att det inte är bevisat att judar användes för att tillverka varken tvål eller lampskärmar. Jag får helt enkelt hänvisa till Wikipedia och hoppas att din läsförståelse är tillräcklig.
Nej det har jag inte, det är du som påstår det. Jag visade att det inte innehåller judar utan endast har mänskliga substanser i innehållet. Jag vet inte, men för mig är det samma sak. Alltså människor fick sätta livet till, för de skulle försöka hitta en metod göra tvål.
Citat:
Du skriver i inlägg efter inlägg att du vill censurera vad som faktiskt hände för att upprätthålla ett påhittat narrativ. Aforismen The road to hell is paved with good intentions gör sig påmind, minst sagt. Men du kan uppenbarligen inte se hur en medveten lögn gör större skada än nytta, eftersom det underminerar narrativet i dess helhet.
Nej hur är det med läsförståelse? jag har inte vilja censurera, det är bara i din egen värld. Jag ifrågasatte med lära ut det, om det var lämpligt! Det är skillnad. Jag skrev också om frågan kommer upp kan besvara det. Är det så illa min din slutledningsförmåga?

Citat:
"Hitler var galen" är inte den allmänna uppfattningen utan en ovälkommen kvarleva från DDR-Sverige. Du skrev ju själv i ditt förra inlägg, om än i andra ord, att Hitlers mål var Großraum, Lebensraum und Rassenreinheit. Dessa är inte irrationella mål utifrån hur världen såg ut 1933. Großraum för att stärka Tysklands geopolitiska position; Lebensraum för att hantera överbefolkningen; och Rassenreinheit för att generera ett hälsosamt befolkningsmaterial, helt i linje med tidens eugenik (historikern Yuval Harari beskriver fenomenet såsom "evolutionär humanism" i Sapiens)

Hitler var hänsynslös och rationell, inte en irrationell galning. .
Det är din värld, vad har du studier som visar det, helst 2 olika som visar det är DDR kvarleva!? Visst var han en galning, du kan läsa denna bok. https://archive.org/details/AnalysisOfThePersonalityOfAdolphHitler_240 som är välkänd o berömd bild av honom.
Citat:
En total frånvaro av en rationell förklaring av triptyken Großraum, Lebensraum, Rassenreinheit. I stället presenteras varje mål som vansinne, trots att realpolitik och eugenik var något som bedrevs av samtliga demokratiska stater under denna period.
Du måste skilja "mål" och verkligheten... Det är en sak vilja ha en sak, det är en annan sak hur man genomför det. Det är inget fel ha dessa tankar, men kunna genomföra det är det helt åt pipan fel. Det är som säga: Jag vill ha ett mål med att utrota svält o sjukdomar! Sedan få genomföra det, så dödar jag alla "fattiga" och u-länder befolkningen ska försvinna och odla upp den marken.
Citat:
Det är ingen "teori", gubbe lilla. Jag skrev: "Om de i stället lär sig tänka rätt och därefter förses med information och historisk kontext, då har vi en ideal situation." Påståendet är helt i linje med rådande läroplan för ämnet historia i grundskolan.
Genom undervisningen i ämnet historia ska eleverna sammanfattningsvis ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
  • använda en historisk referensram som innefattar olika tolkningar av tidsperioder, händelser, gestalter, kulturmöten och utvecklingslinjer,
  • kritiskt granska, tolka och värdera källor som grund för att skapa historisk kunskap,
  • reflektera över sin egen och andras användning av historia i olika sammanhang och utifrån olika perspektiv, och
  • använda historiska begrepp för att analysera hur historisk kunskap ordnas, skapas och används.
Dessa målsättningar är inte möjliga om materialet bygger på myter och vanföreställningar, speciellt inte i en tid när objektiva fakta är tillgängliga online.

Men du irrar runt igen, letar efter halmstrå? Vi tycks verkligen ha svårt förstå varandra. Jag har inte prosterat följande du nämner!! Bara vad som är lämpligt att lära ut, på de få timmar man har som lärare. Men kommer frågan upp, så kan man svara. You get it?

Vad är myter enligt dig? Att Hitler inte en galning? det är ingen myt, men enligt dig så är han inte det!
Jude tvålen är en myt? Nej egentligen inte! För det innehåll mänskliga substanser, lika hemskt för mig i alla fall. Så lär dess ut, så innehåller det ingen myter o osanningar.
Du tycks ha mycket lära dig "pojkspoling", gubben tycks kunna sina saker?
Citera
2018-01-17, 20:10
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Du gå på äldre data, har svårt svälja ny data som tycks gå emot dig.
Alls inte. Låt mig beskriva omständigheten återigen: om du har en uppfattning som strider mot konsensus så får du gärna presentera trovärdiga källor, alternativt kontakta befintliga uppslagsverk, för att kullkasta det rådande narrativet.

Citat:
Det är inte jag som inlärningssvårigheter.
Det är uppenbart att jag talar med en obildad person med inlärningssvårigheter, vars uttalanden dessutom vittnar om en kontinuerlig kognitiv dissonans.

Citat:
Det är klart kommit fram judarna inte skulle till öst.
Läs artikeln, gubbe lilla. De som eventuellt återstod efter kriget skulle tillsammans med östeuropeiska Mischlinge placeras i läger i Sibirien (för att arbeta och gasas). Det handlade inte om att "bo" där utan om att isoleras från beboeliga områden, dvs. Polen, Vitryssland och Ukraina.

Citat:
Jag visade att det inte innehåller judar utan endast har mänskliga substanser i innehållet.
Tvåltramset är alltså en myt. Du medger ju detta i inlägg efter inlägg. Men du kanske är för dum för att inte se den uppenbara kognitiva dissonansen.

Citat:
Nej hur är det med läsförståelse? jag har inte vilja censurera, det är bara i din egen värld. Jag ifrågasatte med lära ut det, om det var lämpligt! Det är skillnad.
Du verkar inte ens besitta basala kunskaper i din vokabulär, men det är inte för sent att lära något nytt (hoppas jag). Enligt Svensk ordbok avser censur "förhandsgranskning (för eventuellt förbud) av tryckt eller inspelat alster som är avsett för masspridning". Detta är precis vad du föreslår: en förhandsgranskning av materialet för att utesluta kontroversiella fakta från undervisningen. Quod erat demonstrandum.

Citat:
Det är din värld, vad har du studier som visar det, helst 2 olika som visar det är DDR kvarleva!?
DDR-Sverige är en metafor, gubbe lilla.

Citat:
Visst var han en galning, du kan läsa denna bok.
Det här är riktigt pinsamt. Du hänvisar till en bok skriven av en freudiansk psykoanalytiker från 1943. Jag kan höra ekot av Frankfurtskolan ända hit. Trovärdighet: noll.

Citat:
Jag har inte prosterat följande du nämner!! Bara vad som är lämpligt att lära ut, på de få timmar man har som lärare. Men kommer frågan upp, så kan man svara. You get it?
Problemet med historieundervisningen är innehållet, inte antalet timmar.

Citat:
Vad är myter enligt dig? Att Hitler inte en galning? det är ingen myt, men enligt dig så är han inte det!
Vi gick ju igenom detta redan för tre inlägg sedan. Ditt svar var helt i linje med mitt. Hitlers mål var att etablera Großraum (ett förmånligt geopolitiskt utgångsläge), Lebensraum (kolonisering för att motverka överbefolkningen) och Rassenreinheit (folkhälsa genom avverkning av, enligt honom, degenerativt befolkningsmaterial).

Dessa rationella målsättningar -- geopolitik, kolonisering, demografi och folkhälsa -- skiljde sig inte från övriga stormakters intressen under denna epok. Det rör sig snarare om hänsynslösheten i Hitlers metoder. Till saken hör nämligen att en galning är irrationell och driven av okontrollerbara infall och drifter. Tvärtom var Hitler på ett personligt plan en rebellisk, konstnärlig och hälsomedveten vegetarian.
Senast redigerad av Diazeugma 2018-01-17 kl. 20:12.
Citera
2018-01-17, 20:17
Medlem
Citat:
Großraum[/i] (ett förmånligt geopolitiskt utgångsläge), Lebensraum (kolonisering för att motverka överbefolkningen) och Rassenreinheit (folkhälsa genom avverkning av, enligt honom, degenerativt befolkningsmaterial).

Dessa rationella målsättningar -- geopolitik, kolonisering, demografi och folkhälsa -- skiljde sig inte från övriga stormakters intressen under denna epok. Det rör sig snarare om hänsynslösheten i Hitlers metoder. Till saken hör nämligen att en galning är irrationell och driven av okontrollerbara infall och drifter. Tvärtom var Hitler på ett personligt plan en rebellisk, konstnärlig och hälsomedveten vegetarian.

Intressant. Var går att läsa om allt detta?
Citera
2018-01-18, 17:42
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Alls inte. Låt mig beskriva omständigheten återigen: om du har en uppfattning som strider mot konsensus så får du gärna presentera trovärdiga källor, alternativt kontakta befintliga uppslagsverk, för att kullkasta det rådande narrativet.
Det är du som omkull kasta den gällade saken. Judar skulle inte till öst efter kriget, står klart tydligt att det ej så, endast slaver. Judarna skulle vara eliminerade vid kriget slut. Den meningen som hänvisa säger endast att judar o slaver ska bestraffas. Inget om kriget slut skulle de dit. Du förvränger fakta, till behaga dig. Nej behöver ej, det har du fixat själv. Jag hänvisade till Hans Frank också, som säger samma sak inga judar i öst.
Citat:
Det är uppenbart att jag talar med en obildad person med inlärningssvårigheter, vars uttalanden dessutom vittnar om en kontinuerlig kognitiv dissonans.
Då är vi två tydligen, eftersom du har förmåga förvränga fakta utan ta emot nya fakta. Det säger mycket, bara för fakta är gamal, så betyder den inte gäller om andra typ fakta omkulla den första.
Citat:
Läs artikeln, gubbe lilla. De som eventuellt återstod efter kriget skulle tillsammans med östeuropeiska Mischlinge placeras i läger i Sibirien (för att arbeta och gasas). Det handlade inte om att "bo" där utan om att isoleras från beboeliga områden, dvs. Polen, Vitryssland och Ukraina.
Heter det nu "återstod"?? Här ändra du din synpunkt. Nej de skulle ej till Sibirien, de skulle till urkaian med flera om råden, fr jobba på lantgårdar och fabriker. Lite svårt i Sibirien!. Klart de måste bo någonstans! Detta säger en del om dig! Klart även "slavar" måste ha ett boende.

Citat:
Tvåltramset är alltså en myt. Du medger ju detta i inlägg efter inlägg. Men du kanske är för dum för att inte se den uppenbara kognitiva dissonansen.
Nej den är inte en myt? Du har fortfarande inte kommit belägg för det ännu.

Du verkar inte ens besitta basala kunskaper i din vokabulär, men det är inte för sent att lära något nytt (hoppas jag). Enligt Svensk ordbok avser censur "förhandsgranskning (för eventuellt förbud) av tryckt eller inspelat alster som är avsett för masspridning". Detta är precis vad du föreslår: en förhandsgranskning av materialet för att utesluta kontroversiella fakta från undervisningen. Quod erat demonstrandum. Var har jag vilja censurera något? Här förvränger du dig igen... Det verka du vara duktig på. Jag har inte uteslutet något alls, bara väljer vad som ska informeras utan det blir missförstånd. Jag har också nämnt minst 3 gånger: kommer frågan upp kan man besvara det.. hur kan du kalla det för censurera??? Du är ju inte lite virrig..
Citat:

DDR-Sverige är en metafor, gubbe lilla.
och?? väntar fortfarande du kan visa upp studier som kan bevisa din "metafor". pojkspoling..

Citat:
Det här är riktigt pinsamt. Du hänvisar till en bok skriven av en freudiansk psykoanalytiker från 1943. Jag kan höra ekot av Frankfurtskolan ända hit. Trovärdighet: noll.
Den ärkänd som en bra beskrivning på A.Hitler, tro knappast du har bättre utbildning för komma fram till detta. Nu kommer du med egna hemsnickrade teorier. Kan du visa upp han ej var en galning då?

Citat:
Problemet med historieundervisningen är innehållet, inte antalet timmar.
Du nämnde man skulle gå i det grundligt, så inga missförstånd kunde ske, det går ej på några timmar. Inte om man ska ta upp resten av WWII historian. Det säger sunda förnuftet, det säger mycket om dig.

Citat:
Vi gick ju igenom detta redan för tre inlägg sedan. Ditt svar var helt i linje med mitt. Hitlers mål var att etablera Großraum (ett förmånligt geopolitiskt utgångsläge), Lebensraum (kolonisering för att motverka överbefolkningen) och Rassenreinheit (folkhälsa genom avverkning av, enligt honom, degenerativt befolkningsmaterial).
ja, det verka svårt för dig förstå: Det är en sak att önska något(spom låter bra) men en annan sak hur man genomför det.

Citat:
Absolut håller med dig som tex Storbritannien, det är hur man genomför det! Hitler o com ville genomföra sina saker utan någon hänsyn alls. Som total utrotning av de som ej önskvärda, som står till och med skrivit NSDAP parti program.. I deras 18§ står klart i princip alla som är ett hot emot tyskarnas välstånd har de rätt att döda.
Citera
2018-01-18, 19:59
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goyimcuck
Intressant. Var går att läsa om allt detta?
Det som intresserar mig är den större kontext som byggs upp genom att uppsöka källor som berör olika infallsvinklar på samma fenomen. Det gäller alltså att helt överge svenska källor och rikta in sig på studier gjorda av riktiga militärstrateger eller klassiska geopolitiska verk. Men i stället för att bombardera dig med ett överflöd lägger jag fram relevanta källor i samband med varje term.

Großraum
Tysklands ledande jurist och statsvetare Carl Schmitt skrev tidigt om behovet av en utrikespolitik som definieras utifrån en geografisk dimension, Großraum, vilken inte är helt olik det realpolitiska begreppet intressesfär. Exempel på detta är den amerikanska Monroedoktrinen (Sydamerika) eller Dugins eurasiska union. Med detta avses dock stormakters uppdelning och gemensamma förståelse för icke-intervention i respektive intressesfär. Schmitts tidiga alster är svåra att få tag på, men efter andra världskriget sammanställde han en insiktsfull bok som översatts till engelska, The Nomos of the Earth.

Lebensraum
Termen är inspirerad av socialdarwinismen och eugeniken och avser ett evolverande folks naturliga habitat. Det utvecklades ursprungligen av geografen Ratzel och popularisedas av Hitler. En klockren, klinisk studie genomfördes 2005 av Strategic Studies Institute (SSI) på U.S. Army War College (motsvarande svenska FOI). Här avfärdas bilden av Hitler som ond och irrationell galning, den mytologiska gestalt som hållits vid liv av pressens och akademins neokonservativa. I stället presenteras följande motiv:
Hitler was a racial Darwinist, and his ideas centered on Aryan (Nordic) racial superiority and the imperative of carving out additional agriculturally productive lebensraum for the Aryan community between the Vistula [Wisła] and the Urals. Racial survival depended on racial expansion and racial expansion depended on spacial expansion. But spacial expansion also meant inevitable war, since those inferior races occupying the vital living space could not be expected to voluntarily submit to the new racial order.
Rassenreinheit
Detta avser skyddet av ett friskt folk från degenererande element såsom judar, kommunister, Mischlinge, HBT-personer osv. Inslaget förekommer som bihang i varje skildring av andra världskriget -- källor är alltså överflödiga -- men det är viktigt att uppskatta bolsjevismens centrala roll såsom judisk konspiration. I det fallet räcker den konsensus som erbjuds av Wikipedia. Enligt Alfred Rosenberg var bolsjevismen "the revolt of the Jewish, Slavic and Mongolian races against the German (Aryan) element in Russia". I NSDAP:s partikongress i september 1935 klargjorde Goebbels att
Bolshevism is the declaration of war by Jewish-led international subhumans against culture itself. It is not only anti-bourgeois, it is anti-cultural. It means, in the final consequence, the absolute destruction of all economic, social, state, cultural, and civilizing advances made by western civilization (ibid.).
Citera
2018-01-20, 09:15
Medlem
Utöver det som jag skrivit tidigare minns jag tydligt hur det skulle inpräntas att nationalsocialisterna var rakt av onda. Det samma lärde jag aldrig mig om kommunister vilket är konstigt i och med att kommunisterna dödade tiofalt fler enligt officiell historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in