Citat:
Ursprungligen postat av
Herkulesbig
Oki! Spelar ingen roll, kan svara på det, att få Tyskland starkt och hjälpa de "tysktalande" befolkningen, utöka tyskland så den klara försörjningen av tyska befolkningen. Det i sammanfattningen.
Großraum, Lebensraum und Rassenreinheit. (Jag antar att du talar i kod och avser
arier med begreppet "tysktalande".)
Citat:
Generalplan OST känner jag väl till, om du läste också så står där: A fundamental change in the plan was introduced on June 24, 1941 – two days after the start of Operation Barbarossa – when the 'solution' to the Jewish question ceased to be part of that particular framework gaining a lethal, autonomous priority. Som jag nämnde att judarna ingick inte i den planen.
Med 'solution' avses
die Endlösung der Judenfrage, vilket med andra ord innebär att
Generalplan Ost separerades från den pågående utrensningen. Jag skrev: "Först
efter kriget, i implementeringen av
Generalplan Ost, avsåg Tyskland etablera sitt
Lebensraum i Polen, Vitryssland och Ukraina. Planen var då att deportera 31 miljoner slaver och judar till Sibirien för att leva ut sina dagar som straffarbetare." Förstår du?
Die Endlösung pågick under kriget medan
Generalplan Ost avsåg tiden efter kriget.
Citat:
Men jag skrev lite tokigt i den meningen. För jag skrev de inte skulle till öst, men jag beskrev det fel, jag tänkte på att de skulle "germaniseras" alltså bli germaner i sovjetunionen. Det är min bild på OST planen.
Nu är det så att saken gäller dokumentens objektiva innehåll. Om du i egenskap av konspirationsteoretiker har en annan uppfattning bör du komma med egna hänvisningar (minst två av varandra oberoende källor).
Citat:
Japp, men som jag nämnde! det att folk har förvrängt en sak till bli något annat. Att kalla en tvål för en "judetvål" för där står ett "J" i början är en förtäckt lögn. Sedan fick det fotfäste, även om det kom fram snabbt att det ej stämde. Utan det består delvis av mänskliga substanser, men otjänlig som använda som vanlig tvål, är en förvrängd sanning. Den användes endast som tvätta lik med. Nej förtäckt lögn är en förtäckt lögn.
Det är bara att gå vidare. Lögner och myter har ingen plats i historieundervisningen.
Citat:
Ja det är något som har växt fram. Hur djupt ska vi gå då? Går vi djupare in i det, så var tex Hitler ointresserad av själva utrotningen, han var intresserad mest av leka krigsherre och arkitekt.. Han delegerade själva utrotningen till under ordnande, vilket då de kunde misstolkas på olika viss. Det har kommit fram under mer undersökningar. Han sket i hur de gjorde det, bara de fixade det.
Ska det fram i undervisningen?
Nonsens. Återigen: om du gör anspråk på en omständighet som bryter mot konsensus, vilket är standard för konspirationsteoretiker, så bör du hänvisa till trovärdiga källor som bekräftar den avvikande tesen. Hitlers roll som krigsherre är redan inkluderad i undervisningen, i synnerhet som exempel på ineffektiv krigföring, så i det avseendet vet jag inte vad du yrar om.
Citat:
Ja! I NSDAP partiprogram paragraf 18 står det 18. Vi kräver en skoningslös kamp mot de som genom sin verksamhet skadar allmänintresset. Gemena folkförbrytare, ockrare, profitörer etc måste bestraffas med döden, utan hänsyn till religion eller ras.
Därunder denna paragraf kunde man lägga in judarna! Finns mer, så gör det Hitler oskyldig? För den paragrafen till kom innan Hilter hade makten i NSDAP, Hitler blide medlem året efter den skrevs ihop. Alltså försökte Hitler genomföra partiprogramet bara. Kan det betyda han är oskyldig? Givetvis spekulation. Men kan en tonåring misstolka dessa grejor för att få Hitler var oskyldig och i stället andra misstolkat Hitler och gett order om judarnas dödsdom?
Dina slutsatser är verkligen märkliga. Den som spekulerar grundlöst har inte lärt sig
tänka rätt (re: Thorild).
Citat:
Som jag nämnde man måste gå väldigt djupt in i det, för att förstå Hitler o co. Hur många lektioner behövs det för att genomföra det ordentlig? Så myter ej ska kunna uppkomma.
Som jag skrev ovan avses samma antal timmar som i dag. Den enda skillnaden är att man hoppar över myter samt vanföreställningen om Hitler som ondskefull galning. Hans krigföring och motiv --
Großraum, Lebensraum, Rassenreinheit -- var fullt rationella mål under 1930- och 40-talet, då eugenik och imperialism fortfarande präglade vår tillvaro.
Citat:
Men Hitler var ondskan själv.
Du skrev ju högst upp att Hitlers motiv var (för sin tid) rationella.
Citat:
Samtliga inom militären o SS, svor en trohetsed in till döden. De var alltså endast ansvarig inför Hitler och skulle lyda han blint!. Därför det genomfördes så många mordförsök på Hitler. Trohetseden kunde endast brytas om Hitler dog! Ska det ingå i undervisningen?
Nej, undervisningen ska vara fri från dina påhitt och spekulationer.
Citat:
Ja internet har stor effekt, det har man märkt! Det är lätt göra en youtubefilm med falskt fakta, sedan ladda upp den, woaps så har den blivit till fakta/dokumentär. Folk tro blint på den "dokumentären". Utan checka bakgrunden. Så hur ska skolan lösa det då? Menar du x antal timmer ska läggas på, för kunna få en riktigt historiskt bild.
Nej, det räcker att presentera ett underlag som gör att en normalfuntad ungdom kan avfärda felaktig information. Så är inte fallet i dag, vilket underminerar det offentliga narrativet.
Citat:
Nej det är rätt, men gör de inte det? alltså informera rätt fakta?
Nej, undervisningen är full av luckor.
Citat:
Dra egna slutsatser, blir det inte risken de blir vilseledda?
Nej, det är medveten indoktrinering à la DDR-Sverige som vilseleder dem. Om de i stället lär sig
tänka rätt och därefter förses med information och historisk kontext, då har vi en ideal situation. Enskilda idioter som inte förstår sammanhanget ska inte underminera denna målsättning.