• 1
  • 2
2017-11-25, 09:10
Medlem
getmoneys avatar
Dom gillar veckodagar och morgonen
Citera
2017-11-25, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Ja, de kan göra husrannsakan på helgen.

Minns inte exakt detaljerna men vill minnas att det finns ett JO-utlåtande om att polisen i högsta möjliga mån ska göra husrannsakan under "normala tider". Dvs för/eftermiddag och inte helg/kväll.

Däremot gör man självfallet en bedömning i varje fall.

Visa gärna det JO utlåtandet, i call bullshit. Eftersom polisen i 95% av fallen gör husrannsakan vid 5-6 på morgonen när folk absolut inte förväntar det som tidigare skribent sa. Vilken dag det är spelar förfan ingen roll när det kommer till husis, tror du dom skulle skita i det bara för det var julafton? Inte en chans. Och skulle nog påstå det är större chans dom väljer en tidig helgmorgon än en vardag. Eftersom folk brukar vara hemma då, och ligga och sova.
Citera
2017-11-25, 13:15
Avstängd
konstapels avatar
Ja det kan ske alla dagar i veckan. Det som avgör är eventuellt fara i dröjsmål och tillgängliga resurser.
De flesta poliser är som de flesta andra lediga på helger men är ärendet tillräckligt brådskande så kan det ske även då.
Citera
2017-11-25, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windale
Visa gärna det JO utlåtandet, i call bullshit. Eftersom polisen i 95% av fallen gör husrannsakan vid 5-6 på morgonen när folk absolut inte förväntar det som tidigare skribent sa. Vilken dag det är spelar förfan ingen roll när det kommer till husis, tror du dom skulle skita i det bara för det var julafton? Inte en chans. Och skulle nog påstå det är större chans dom väljer en tidig helgmorgon än en vardag. Eftersom folk brukar vara hemma då, och ligga och sova.

Ska se om jag kan gräva fram det, blir dock under eftermiddagen i så fall.
Är även, som jag nämner, osäker kring detaljerna i utlåtandet.
Citera
2017-11-25, 13:38
Medlem
Sätt upp en skylt.

Öppettider husrannsakan
vardagar: 08:00 - 17:00
Helger & helgdagar: Stängt
Citera
2017-11-25, 15:02
Medlem
Standard är som sagt runt 6 på morgonen.

Men även vid knackepå och fråga hur läget är så händer det när som helst. Hänt mig runt 14.00 på en söndag precis efter lunch

Så, använd målvakt, eller postbox. De flesta som har postbox kan gå med på att vara anonyma med lite mellanskillnad!

Lycka till
Citera
2017-11-25, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Sätt upp en skylt.

Öppettider husrannsakan
vardagar: 08:00 - 17:00
Helger & helgdagar: Stängt

Citera
2017-11-25, 20:42
Bannlyst
Polisen kan göra husrannsakan närsomhelst. Dock finns det vissa regler ang när dem bör vara återhållsam med åtgärden. Tex undvika den vissa tider på dygnet , 22-06 ( har jag för mig det står i lagtexten).

Detta beroende på brottsmisstanke och hur bråttom det är med åtgärden.

Kan man vänta och det inte rör sig om något grövre brott skall således husrannsakan undvikas vissa obekväma tider.

Tveksamt om helger hör dit.
Citera
2017-11-30, 20:23
Medlem
AgatonSachss avatar
Utan särskilda skäl görs inte husis mellan 21.00 och 06.00, 28 kap. 6 § tredje stycket rättegångsbalken.
Citera
2017-11-30, 20:33
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholistFascist
Eftersom man har beställt narkotika från Flugsvamp tidigare finns alltid risken att få husis om polisen gör tillslag hos en säljare eftersom de flesta säljare verkar vara pundiga rövhål som drar ner sina kunder i skiten genom att bland annat ha okrypterade kundregister och dylikt.

Det jag undrar är om polisen gör husrannsakan på helgen? Självklart kan det skilja sig åt, men generellt, är det inte vanligast med vardagar? Anledningen jag undrar är för att jag inte är så orolig för att åka dit för innehav eftersom jag att jag är smart med mitt stash, men jag är orolig att jag ska ha något i blodet under tillslaget och eftersom jag vanligtvis använder droger på fredagar och lördagar så är det för det mesta ute ur blodet på måndagen där på, alltså om jag håller mig till helgen så bör jag klara mig även om jag är hemma vid tillfället.

Sen undrar jag också vilka tider som är vanligast, de som jag har läst om verkar har fått husis på förmiddagen, är det vanligare än på kvällen? Eftersom jag som de flesta andra inte är hemma på förmiddagen så är ju detta givetvis fördelaktigt för mig.

¨¨Snuten fikar till 08.00 sedan drar dom till din lägenhet en måndag morgon.. oftast så hör dom av sig innan och säger.."vi kommer på en husransakan om någon timme.. är du hemma då"

Vad tror du pucko.. ? har haft idioterna hemma åtskilliga gånger.. torskade för en tid sedan på 28 gr i röklådan.. men dom missade 900gr jag gömt undan så det var lugnt den helgen..

men kostade 30 k i böter och att dom tog mina plantor och utrustning..

Sökte med hund då dom ansåg att jag flyttade HG eller KG (sant ibland) men inte just då.. men dom missade mina gömställen även MED hund så jag vet att ställena är ok..

Du låter ung skaffa erfarenhet.. helst inte via kåken.. var streetsmart..
Citera
2017-12-05, 03:37
Medlem
AlkoholistFascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
¨¨Snuten fikar till 08.00 sedan drar dom till din lägenhet en måndag morgon.. oftast så hör dom av sig innan och säger.."vi kommer på en husransakan om någon timme.. är du hemma då"

Vad tror du pucko.. ? har haft idioterna hemma åtskilliga gånger.. torskade för en tid sedan på 28 gr i röklådan.. men dom missade 900gr jag gömt undan så det var lugnt den helgen..

men kostade 30 k i böter och att dom tog mina plantor och utrustning..

Sökte med hund då dom ansåg att jag flyttade HG eller KG (sant ibland) men inte just då.. men dom missade mina gömställen även MED hund så jag vet att ställena är ok..

Du låter ung skaffa erfarenhet.. helst inte via kåken.. var streetsmart..
Du överdriver min frågeställning något otroligt, jag frågar bara om sannolikheten, som jag sa så skiljer det sig åt när/var/hur man slår till och givetvis får man ingen förvarning, men man kan ju ta reda på ett ungefär baserat på hur andra fall sett ut. Exempelvis verkar folk hålla med om att det är ovanligt att man gör husis nattetid, betyder det att man ska vara orolig för att snuten ska storma lägenheten 2 på natten för att EN person varit med om det?

Din reaktion är som om någon skulle fråga "Finns det många poliser på landet?" och du säger "Ja, för jag blev tagen från ingenstans när jag var på landet." som om man ska ignorera att 99% av alla på landet nästan aldrig ser poliser. Igen, det handlar om sannolikheten bara.

Sen måste jag fråga, hur kom de på dig? Eftersom du odlade måste du ju inse att om de misstänkte odling/lagning så kommer de givetvis slå till vid udda tider. Det jag frågar om är vi som misstänks för ringa narkotikabrott och är således inte lika prioriterade.
Citera
2017-12-05, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholistFascist
Du överdriver min frågeställning något otroligt, jag frågar bara om sannolikheten, som jag sa så skiljer det sig åt när/var/hur man slår till och givetvis får man ingen förvarning, men man kan ju ta reda på ett ungefär baserat på hur andra fall sett ut. Exempelvis verkar folk hålla med om att det är ovanligt att man gör husis nattetid, betyder det att man ska vara orolig för att snuten ska storma lägenheten 2 på natten för att EN person varit med om det?

Din reaktion är som om någon skulle fråga "Finns det många poliser på landet?" och du säger "Ja, för jag blev tagen från ingenstans när jag var på landet." som om man ska ignorera att 99% av alla på landet nästan aldrig ser poliser. Igen, det handlar om sannolikheten bara.

Sen måste jag fråga, hur kom de på dig? Eftersom du odlade måste du ju inse att om de misstänkte odling/lagning så kommer de givetvis slå till vid udda tider. Det jag frågar om är vi som misstänks för ringa narkotikabrott och är således inte lika prioriterade.

Läs rättegångsbalken ang husis.

Ja det är mindre chans att en husis sker obekväma tider då det endast gäller ett ringa narkotikabrott, jämfört med ett normalgradsbrott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in