Citat:
Ursprungligen postat av
KrasnajaLuna
Kan det vara så att globalism är ytterligare en del i den extroverta normen som råder? Vi får alltid lära oss att man ska vara öppen, spontan, redo för nya utmaningar och att allt ska förändras hela tiden. ...
... allt är så öppet och förändrande hela tiden med globalisering, liberalism, fri marknad, jag tycker helt enkelt att det är obehagligt, det finns liksom ingen kontroll.
...
Det behöver nödvändigtvis inte direkt ha med globalisering att göra. Jag skulle snarare vilja säga att globaliseringen är en del av det.
Vi ska helt enkelt dansa efter nån annans pipa och vara utbytbara.
Det som sker nu ser jag som en modern variant av herre-slav.
Globalisering eftersom vi har hela världen inom räckhåll.
Att vi får ”lära oss att vara öppna” beror på att det är dagens språk. Det går helt enkelt inte att säga åt en person att ”hålla käften och sitta still i det hörnet annars...”.
Och man kan inte heller säga åt en person att sluta gnälla om nåt skiter sig, utan det låter bättre att tuta i folk att ”vara öppna och förändringsbenägna”.
Förr jobbade man på samma ställe fram till pensionen. Nu verkar idealet vara typ att man hoppar från jobb till jobb. Beskrivs som ”utvecklande och att ta sig an nya utmaningar”.
Det är dock inget som funkar för alla.
Mycket är yta: fixering vid stjärnor, prydliga hem, drömmar om karriärer, prylkonsumtion etc.
Redan romarna visste att ”ge bröd och skådespel till folket”.
Vad är det man säger, 1% av världens befolkning äger mer än vad de andra 99% äger tillsammans.
Och det finner vi oss i.
Och jo kontroll finns - hos de som har ”makten”. De har koll på sin situation, resten löser sig (för dem) utav sig självt.