2017-11-24, 19:14
Medlem
Kan det vara s att globalism r ytterligare en del i den extroverta normen som rder? Vi fr alltid lra oss att man ska vara ppen, spontan, redo fr nya utmaningar och att allt ska frndras hela tiden. Se bara vad man sker i t ex jobbannonser, hur vi blir tillsagda att bete oss i skolan osv fr att inte tala om populrkultur som filmer, artister, tv-program. Att vara mer intvnd, fredra nr allt r mer smskaligt, tryggt och traditionsenligt uppskattas inte. D ses man som trkig och baktstrvande. Ngon som frstr min liknelse?

Globalismen handlar ju om mer n s men det r en liten tanke som jag haft ett tag nu. Jag sjlv tillhr den mer introverta typen, och har alltid knt att det hr samhllsklimatet inte passat mig. Bde nr det gller det sociala, att man ska ha s stort kontaktnt som mjligt osv, men ven politiskt, allt r s ppet och frndrande hela tiden med globalisering, liberalism, fri marknad, jag tycker helt enkelt att det r obehagligt, det finns liksom ingen kontroll.

Skulle vara intressant att veta om ngon mer tnker shr, eller om det bara r jag som tnker fr lngdraget.
Citera
2017-11-24, 19:30
Medlem
Helsnurrigs avatar
Att extroverta r de som syns mest i samhllet ligger vl i sakens natur. Vi introverta r inte intresserade av uppmrksamheten och har heller inte samma behov att att f andra p vr sida. Flashback och andra forum, till skillnad frn massmedia, domineras dremot snarare av introverta (egna iakttagelser).

Om man ska generalisera: Extroverta representerar etsblissemanget, "PK", normen. Introverta str oftast fr mer individuella sikter som inte ndvndigtvis tar hnsyn till det allmnt accepterade.

S ja, extroversion och globalism sitter i samma bt. Hller ven med om att det r en skrmmande utveckling dr ens framtid pverkas av hur man kan marknadsfra sig sjlv snarare n den faktiska kompetensen.
Senast redigerad av Helsnurrig 2017-11-24 kl. 19:33.
Citera
2017-11-24, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helsnurrig
Att extroverta r de som syns mest i samhllet ligger vl i sakens natur. Vi introverta r inte intresserade av uppmrksamheten och har heller inte samma behov att att f andra p vr sida. Flashback och andra forum, till skillnad frn massmedia, domineras dremot snarare av introverta (egna iakttagelser).

Om man ska generalisera: Extroverta representerar etsblissemanget, "PK", normen. Introverta str oftast fr mer individuella sikter som inte ndvndigtvis tar hnsyn till det allmnt accepterade.

S ja, extroversion och globalism sitter i samma bt. Hller ven med om att det r en skrmmande utveckling dr ens framtid pverkas av hur man kan marknadsfra sig sjlv snarare n den faktiska kompetensen.

Ligger mycket i ditt resonemang, som mogen man p 45 och vis(?), jobbat inom en internationell koncern med den globala marknaden som mlgrupp ser jag tecken p en stndigt accelererande aggresiv form av utsuddandet av grnser bde nationella och mer hra-ihop-samhllen,. Detta speciellt fr krrirsmnniskor inklusive den sk eliten/etablissemanget vare sig det r media, business eller PK politik.

Tyvrr r det s som TS indikerar en medveten skolning av detta feomen, varfr? jo att tjna pengar naturligtvis, vi r alla konsumenter och finans o fretags"maffian" skyr inga medel. Vi str ljusr frn det naturliga vi homos sapies vill, att knna gemenskap och trygghet med vra nrmaste, allt annat r en artificell konstruktion av begr och girighet.

"det skall vara gott att leva, annars kan det kvitta"
Citera
2017-11-25, 00:40
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrasnajaLuna
Kan det vara s att globalism r ytterligare en del i den extroverta normen som rder? Vi fr alltid lra oss att man ska vara ppen, spontan, redo fr nya utmaningar och att allt ska frndras hela tiden. ...

... allt r s ppet och frndrande hela tiden med globalisering, liberalism, fri marknad, jag tycker helt enkelt att det r obehagligt, det finns liksom ingen kontroll.

...
Det behver ndvndigtvis inte direkt ha med globalisering att gra. Jag skulle snarare vilja sga att globaliseringen r en del av det.

Vi ska helt enkelt dansa efter nn annans pipa och vara utbytbara.

Det som sker nu ser jag som en modern variant av herre-slav.
Globalisering eftersom vi har hela vrlden inom rckhll.
Att vi fr lra oss att vara ppna beror p att det r dagens sprk. Det gr helt enkelt inte att sga t en person att hlla kften och sitta still i det hrnet annars....
Och man kan inte heller sga t en person att sluta gnlla om nt skiter sig, utan det lter bttre att tuta i folk att vara ppna och frndringsbengna.

Frr jobbade man p samma stlle fram till pensionen. Nu verkar idealet vara typ att man hoppar frn jobb till jobb. Beskrivs som utvecklande och att ta sig an nya utmaningar.
Det r dock inget som funkar fr alla.

Mycket r yta: fixering vid stjrnor, prydliga hem, drmmar om karrirer, prylkonsumtion etc.
Redan romarna visste att ge brd och skdespel till folket.
Vad r det man sger, 1% av vrldens befolkning ger mer n vad de andra 99% ger tillsammans.
Och det finner vi oss i.

Och jo kontroll finns - hos de som har makten. De har koll p sin situation, resten lser sig (fr dem) utav sig sjlvt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in