Citat:
Ursprungligen postat av
KrasnajaLuna
Kan det vara s att globalism r ytterligare en del i den extroverta normen som rder? Vi fr alltid lra oss att man ska vara ppen, spontan, redo fr nya utmaningar och att allt ska frndras hela tiden. ...
... allt r s ppet och frndrande hela tiden med globalisering, liberalism, fri marknad, jag tycker helt enkelt att det r obehagligt, det finns liksom ingen kontroll.
...
Det behver ndvndigtvis inte direkt ha med globalisering att gra. Jag skulle snarare vilja sga att globaliseringen r en del av det.
Vi ska helt enkelt dansa efter nn annans pipa och vara utbytbara.
Det som sker nu ser jag som en modern variant av herre-slav.
Globalisering eftersom vi har hela vrlden inom rckhll.
Att vi fr lra oss att vara ppna beror p att det r dagens sprk. Det gr helt enkelt inte att sga t en person att hlla kften och sitta still i det hrnet annars....
Och man kan inte heller sga t en person att sluta gnlla om nt skiter sig, utan det lter bttre att tuta i folk att vara ppna och frndringsbengna.
Frr jobbade man p samma stlle fram till pensionen. Nu verkar idealet vara typ att man hoppar frn jobb till jobb. Beskrivs som utvecklande och att ta sig an nya utmaningar.
Det r dock inget som funkar fr alla.
Mycket r yta: fixering vid stjrnor, prydliga hem, drmmar om karrirer, prylkonsumtion etc.
Redan romarna visste att ge brd och skdespel till folket.
Vad r det man sger, 1% av vrldens befolkning ger mer n vad de andra 99% ger tillsammans.
Och det finner vi oss i.
Och jo kontroll finns - hos de som har makten. De har koll p sin situation, resten lser sig (fr dem) utav sig sjlvt.