2017-11-23, 10:38
Medlem
Ratozs avatar
I den här tråden tänkte jag att vi skulle reda ut vilka åsikter, teorier, värderingar, mm som en feminist måste ha för att räknas som feminist och vilka åsikter etc som får henne att snarare tillhöra en särskild riktning av feminismen.

Kort sagt: Vem är en äkta skotte?

Då jag själv helt saknar uppfattning i frågan lämnar jag ordet fritt.
Citera
2017-11-23, 11:01
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
I den här tråden tänkte jag att vi skulle reda ut vilka åsikter, teorier, värderingar, mm som en feminist måste ha för att räknas som feminist och vilka åsikter etc som får henne att snarare tillhöra en särskild riktning av feminismen.

Räcker med att dom är blåst i huvudet för att vara en feminist
Citera
2017-11-23, 11:05
Medlem
Ratozs avatar
Kan väl tillägga att det blir jäkligt märkligt att kräva att folk ska bli feminister om ni inte kan definiera vad en feminist är för något.
Citera
2017-11-23, 11:05
Avslutad
Citat:

Haha, där får du inget vettigt svar från en feminist. Garanterat.

Det är bara när du blir 'utpressad' att svara på frågan om du är feminist eller ej det är en allenarådande benämning på godhet och lösningen på alla orättvisor. När du vänder på det och ifrågasätter t.ex. Femen och deras tilltag så får du alltid svaret: "Det finns olika sorters feminism.."

Ett ganska så vidrigt tilltag då det mer eller mindre är ett obligarorium att svara att du är en feminist för att undgå att bli en paria (och då indirekt köper alla underarter,som Femen) men en feminist kan med lätthet backa ur det och hävda att det finns flera olika typer.., utan att ens fördöma dem. Klassiker.

Så, feminism kan alltså bara artbestämmas när det ska användas som vapen, och då ett paraplybegrepp på metanivå utan närmare specifikation.
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2017-11-23 kl. 11:13.
Citera
2017-11-23, 11:29
Medlem
Det som mest förenar dem är att de hatar män och vill att andra ska hata män.

De vill att män ska hata sig själv och att så många kvinnor som möjligt ska hata och vilja ha viljan förstöra män
Citera
2017-11-23, 12:48
Medlem
Mojokiis avatar
Citat:

Förmodligen den om att det finns ett patriarkat och att kvinnor möter motstånd (socialt och sedan internaliserat) i egenskap av att vara kvinna som gör att de har svårare att nå vissa delar av samhället.

Jag är ungefär på mellanområdet här. Jag anser att det finns något som kan kallas för patriarkat, men för mig innebär det mer när det sociala upplägget är mer hierarkiskt och hårt. Det patriarkala hänger också numera ihop med en slags global status quo enligt mig. Jag pratar ofta om olika samhällen och sociala grupper är mer eller mindre patriarkala. Enligt mitt perspektiv är feminismen ironiskt nog rätt patriarkal idag, då det har uppstått ett slags könskrig som jag tror har råkat ske när kvinnor och feminismen pushat många sociala gränser och därmed också fått ett hårt klimat mot sig. Även om feminismen inte direkt förespråkar så mycket sådana upplägg så har feminismen i praktiken pushats till att bli mer patriarkal. Det är liksom lätt att bli hårdare när ens omgivning är hård.

Jag tror att det som kvinna är svårare att själv respektera och bli respekterad för sin prestation, eftersom samhället centrerar kring kvinnlig skönhet. Kvinnor tappar lätt spåren och har svårt att matcha upp alla krav som de önskar uppfylla. Numera händer detsamma med män, då mäns krav också har blivit mer mångfacetterade och paradoxala. Den moderna feminismen hittar felaktiga generaliseringar och är partiskt balanserat, vilket gör att det senare nämnda inte uppmärksammas tillräckligt. I stort kommer dock flera relevanta kritikpunkter kring mäns utmaningar från en feministisk grund. Jag värderar att feminismen har skapat ett enligt mig värt jämställdhetsperspektiv.
Citera
2017-11-23, 12:51
Medlem
MataRengis avatar
Feminister vill inte ha ett patriarkat, det vet vi.
Vill feminister hellre ha ett matriarkat?
Citera
2017-11-23, 12:57
Medlem
JordenIsPlatts avatar
* Ett strukturellt hat av män och pojkar.
* Historierevisionism är en viktig del.
* Förnekade av seriös forskning. (lönemyten och våldsmyten tex)
* Narcissism och offerkofta.
* Noll förmåga till självreflektion.
* Total avsaknad av ansvar för sitt eget liv.
* Projicerande som en livsstil, tex att man påstår sig sparka uppåt trots att feminism numera är total politisk norm.

Några värderings punkter iaf.
Citera
2017-11-23, 14:00
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mojokii
Förmodligen den om att det finns ett patriarkat och att kvinnor möter motstånd (socialt och sedan internaliserat) i egenskap av att vara kvinna som gör att de har svårare att nå vissa delar av samhället.

Jag är ungefär på mellanområdet här. Jag anser att det finns något som kan kallas för patriarkat, men för mig innebär det mer när det sociala upplägget är mer hierarkiskt och hårt. Det patriarkala hänger också numera ihop med en slags global status quo enligt mig. Jag pratar ofta om olika samhällen och sociala grupper är mer eller mindre patriarkala. Enligt mitt perspektiv är feminismen ironiskt nog rätt patriarkal idag, då det har uppstått ett slags könskrig som jag tror har råkat ske när kvinnor och feminismen pushat många sociala gränser och därmed också fått ett hårt klimat mot sig. Även om feminismen inte direkt förespråkar så mycket sådana upplägg så har feminismen i praktiken pushats till att bli mer patriarkal. Det är liksom lätt att bli hårdare när ens omgivning är hård.

Jag tror att det som kvinna är svårare att själv respektera och bli respekterad för sin prestation, eftersom samhället centrerar kring kvinnlig skönhet. Kvinnor tappar lätt spåren och har svårt att matcha upp alla krav som de önskar uppfylla. Numera händer detsamma med män, då mäns krav också har blivit mer mångfacetterade och paradoxala. Den moderna feminismen hittar felaktiga generaliseringar och är partiskt balanserat, vilket gör att det senare nämnda inte uppmärksammas tillräckligt. I stort kommer dock flera relevanta kritikpunkter kring mäns utmaningar från en feministisk grund. Jag värderar att feminismen har skapat ett enligt mig värt jämställdhetsperspektiv.

Tack för svaret. Bara en földfråga:

Finns det någon definition av vad patriarkatet är?

Jag menar om en grupp tror det är en slags gudomlig naturlag och en grupp tror det är en slags illuminati-konspiration så tror de ju inte riktigt på samma sak även om de upprepar samma ljudkombination.
Citera
2017-11-23, 14:09
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Tack för svaret. Bara en földfråga:

Finns det någon definition av vad patriarkatet är?

Jag menar om en grupp tror det är en slags gudomlig naturlag och en grupp tror det är en slags illuminati-konspiration så tror de ju inte riktigt på samma sak även om de upprepar samma ljudkombination.
En gemensam nämnare är att "Patriarkatet" är en ursäkt för att slippa ta tag i sitt liv .

# Är du en bitter lågavlönad städerska som ej iddes gå ut gymnasiet - skyll på patriarkatet istället för att studera

# Vill inga alfahanar se åt din blekfeta mumintrollskropp - skyll på patriarkatet istället för att banta

# Hamnade du som 3:e burgarvändare på McD efter att ha läst 80 poäng genusvetenskap - skyll ditt dumma studieval på patriarkatet
Citera
2017-11-23, 14:15
Medlem
Ratozs avatar
Till alla antifeminister i tråden. Era svar är roliga och ibland spot on. Men här är jag mest intresserad av att höra vad feminister själva har att säga om sin ideeologi.

Jag vill diskutera feminism och inte en halmgubbe.
Citera
2017-11-23, 15:29
Avslutad
Citat:
Till alla antifeminister i tråden. Era svar är roliga och ibland spot on. Men här är jag mest intresserad av att höra vad feminister själva har att säga om sin ideeologi.

Jag vill diskutera feminism och inte en halmgubbe.
Om det är spot on; varför tror du det är halmgubbar och antifeminister som har skrivit det?

Annars kanske du kan prova typ Nationalencyklopedin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in