2006-01-16, 23:00
Medlem
bad_hunds avatar
många centralstimulerande och andra droger ändrar ju pupillernas storlek.
saken är den att jag i vanligt, opåverkat tillstånd, har ungefär dubbelt så stora pupiller som andra.
fick det upskissat för mig idag. undrar vad det beror på. kan jag ha höga värden av något i kroppen, som gör att mina pupiller ständigt är stora.
har börjat misstänka att jag ser ganska mycket annorlunda på verkligheten och världen, än andra gör. kanske är något som har med det att göra.
är ganska ljuskänslig, och tror att jag ser rätt så dåligt i mörker jämfört med andra.
har även haft lite möjliga illusioner. börjar fundera på om jag har ovanliga dopamin\serotenin nivåer i kroppen. eller vad det skulle kunna vara.
kan ha ganska starka humörsvängningar också tror jag, men ingen har dragit in mig på psykoanalys så det kan inte vara särskillt starkt. eller så är det mina emotionella störningar som försöker täcka upp så de inte kommer på mig

iaf, skulle vilja veta mer om vad som gör att pupillerna blir stora.
Citera
2006-01-16, 23:42
Medlem
Är du stressad, spänd och/eller orolig?
Citera
2006-01-17, 00:09
Medlem
bad_hunds avatar
ja, men frågan är om det är en effekt eller en bieffekt.
Citera
2006-01-17, 00:22
Medlem
Hm... det kan väl sägas vara en bieffekt av stress om du upplever det negativt. Annars en effekt av... Inte vet jag. Är det så viktigt? Jag får hur som helst större pupiller av stress. Det är inte konstigt, adrenalin har den effekten på pupillerna. Men att lida av konstant stress låter inte så lockande.
Citera
2006-01-17, 00:40
Medlem
Ökat intrakraniellt tryck som orsakar papillödem? Nej, nu ska vi inte vara så cyniska. Det finns en stor varians i pupillstorleken från person till person, så det är nog ingen fara. Huvudsaken är ett pupillreflexen fungerar normalt.
Citera
2006-01-17, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizotym
Ökat intrakraniellt tryck som orsakar papillödem? Nej, nu ska vi inte vara så cyniska. Det finns en stor varians i pupillstorleken från person till person, så det är nog ingen fara. Huvudsaken är ett pupillreflexen fungerar normalt.

Ja storleken skiljer sig ganska mycket hos olika individer. När jag var yngre kunde jag inte låta bli att kolla in människors pupiller. Det är sällan de är väldigt små utan orsak, däremot har jag stött på en hel del rena personer med riktiga stekpannor.
Citera
2006-01-17, 01:13
Medlem
bad_hunds avatar
konstant stress, visst kanske. men saken är att jag har haft stora pupiller hela mitt medvetna liv. alltså möjligen sen jag var sju och klart möjligt tidigare än så.
börjar undra om det kan vara ett uttryck för nåt mentalt eller om det är så att det kan orsaka nåt. har känt mig kluven på senaste tiden. ett par år kanske. kluven som personligt. ambivalent till allt. vill kolla mig så jag får veta vad som är grejen, om det är nån grej. men vill inte kolla för att då får jag veta vad som är grejen och om det är nånting. om det är fel på mig kommer ju det kännas konstigt, och om det inte är fel på mig kommer det kännas som om jag måste veta var annars felet ligger. oj vad jag känner att jag gör mig förstådd
Citera
2006-01-17, 01:22
Medlem
TomiXs avatar
Du kanske har något fel på hjärnan så du extrem överproduktion av serotonin, och att din hjärna vant sig vid detta, dvs du är konstant E:ad fast du inte vet om det?

Nej men om vi ska vara lite allvarliga för en stund, alla ser vi olika ut, vissa har helt enkelt större pupiller än andra.
Citera
2006-01-17, 01:51
Medlem
bad_hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomiX
Du kanske har något fel på hjärnan så du extrem överproduktion av serotonin, och att din hjärna vant sig vid detta, dvs du är konstant E:ad fast du inte vet om det?

Nej men om vi ska vara lite allvarliga för en stund, alla ser vi olika ut, vissa har helt enkelt större pupiller än andra.

det var faktsikt så jag tänkte.
fast kanske inte någon enorm överproduktion, utan bara så att pupillerna är stora och jag lever i en konstant at där jag har serotenin underskott.
eh.
Citera
2006-02-07, 23:03
Medlem
Tänkte bara hoppa på tråden med en newbfråga istället för att starta en ny. Varför får man stora pupiller då man tar droger? Flera olika droger verkar ju leda till det så vad är det som just drogerna gör med hjärnan så att pupillerna blir stora? (jag har letat men forumet är stort, kan ha missat något skrymsle)
Citera
2006-02-08, 00:14
Medlem
Nemesis1s avatar
Pupillerna vidgas då man är engagerad och krymper då man är ointresserad... Att de vidgas då man är engagerad kan vara för att man då behöver ta in mer ljus, medan man helst vill ha det mörkare då man vilar...
Citera
2006-02-08, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av villbli20
Tänkte bara hoppa på tråden med en newbfråga istället för att starta en ny. Varför får man stora pupiller då man tar droger? Flera olika droger verkar ju leda till det så vad är det som just drogerna gör med hjärnan så att pupillerna blir stora? (jag har letat men forumet är stort, kan ha missat något skrymsle)

Drogerna sätter fart på det autonoma sympatiska nervsystemet om jag inte minns fel. Bla genom adrenalinutsläpp. Autonoma sympatska nervsystemet är funktioner som aktiveras när du känner dig hotad etc, dvs att blodtrycket ökar, pupillerna blir större, matsmältningen går i stå osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in