Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-23, 10:43
  #13
Medlem
Allt vände när baddräkt utan höft kom. Såklart var det badklädesföretag som ändrade modet då tjejerna endast köpte trosan. Skärningen nedtill var även sådan att tjejen fick raka lite på kanterna för att håret inte skulle sticka ut. Så där började lite mer allmän rakning, dock inte helt. Sedan blev flickorna helt plötsligt blyga och deras kroppar blev viktigare än någonsin!
Citera
2017-11-23, 17:46
  #14
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.02.

Erotik & sexualitet--------->Socialantropologi, etnologi och sociologi

/Mod.
Citera
2017-11-24, 22:10
  #15
Medlem
Gertrud1s avatar
För att män främmande kulturer inte kunde hantera det.
Det blev obehagligt att gå topless.

Inget som jag gjorde, men väninnor.
Citera
2018-08-26, 19:19
  #16
Medlem
Sam.Boyds avatar
Såg på Uppdrag Granskning om våldtäkter och utländska män (aug 2018) I programmet förekom ett nyhetsklipp med en intervju med toppless solande flickor. Stälde mig samma fråga som trådstartaren. Var det en av de första inskränkningarna i livsstil och ett skydd/försiktighetsåtgärd?

Det var helt normalt att flickorna drog av sig T-shirten och sola i parkerna i Stockholm på 80-talet.
Men tio år senare var det helt borta.

Jag misstänker att det finns ett samband mellan det och upplevd otrygghet. Att inte vilja skicka ut fel signaler. Och om man blir antastad/våldtagen så riskerar man att få höra att det är ens eget fel för att man solade toppless....
Citera
2018-08-27, 02:07
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
En form av nymoralism som har brett ut sig i samhället kanske?
Men var skulle denna nymoralism då ha sina rötter?

Citat:
Ursprungligen postat av Denom
På grund av alla invandrande islamister och all amerikansk importerad skitkultur antagligen.
Lite grovthugget, men det kan finnas något där. Förresten heter det muslimer och inte "islamister".

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Pryda och avundsjuka moralkärringar utan bröst.
Nja, sådana personer har ju funnits i alla tider.

Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Toplessmodet började upphöra i Sverige redan i början av 90-talet och var borta för mer än tio år sedan. Jag vet, för jag har varit med hela resan sedan 70-talet. Förklaringen till nedgången är nog rätt enkel: Det är lätt att ta digitala bilder och distribuera dem på internet. Och nedgången sammanfaller med internets frammarsch. Att det skulle ha med islam och invandring att göra tror jag inte på som huvudorsak. Det kan bidra.
Kameror, internet men jag tror också man har blivit mer nojig, konceptet "creep" fanns väl inte förr?

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Allt vände när baddräkt utan höft kom. Såklart var det badklädesföretag som ändrade modet då tjejerna endast köpte trosan. Skärningen nedtill var även sådan att tjejen fick raka lite på kanterna för att håret inte skulle sticka ut. Så där började lite mer allmän rakning, dock inte helt. Sedan blev flickorna helt plötsligt blyga och deras kroppar blev viktigare än någonsin!
Kvinno-kroppen harju sexualiserats på ett nytt sätt och speciellt bröst.

Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
För att män främmande kulturer inte kunde hantera det.
Det blev obehagligt att gå topless.

Inget som jag gjorde, men väninnor.
Lite som killar som inte bastar nakna längre?
Citera
2018-08-27, 12:33
  #18
Medlem
Sqeptisks avatar
Det fanns en nersida med dåtidens topless-mode också.............feta fula kärringar utan någon som helst själkritik
Citera
2018-08-28, 07:32
  #19
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Såg på Uppdrag Granskning om våldtäkter och utländska män (aug 2018) I programmet förekom ett nyhetsklipp med en intervju med toppless solande flickor. Stälde mig samma fråga som trådstartaren. Var det en av de första inskränkningarna i livsstil och ett skydd/försiktighetsåtgärd?

Det var helt normalt att flickorna drog av sig T-shirten och sola i parkerna i Stockholm på 80-talet.
Men tio år senare var det helt borta.

Jag misstänker att det finns ett samband mellan det och upplevd otrygghet. Att inte vilja skicka ut fel signaler. Och om man blir antastad/våldtagen så riskerar man att få höra att det är ens eget fel för att man solade toppless....
Som du såg i klippet fanns det en svartmuskig man i bakgrunden. De glodde helt ogenerat och följde folk till kiosken och duschen. De lät inte folk vara ifred. De var sliskiga men inte som nu. Det var mest turkar då.
Jag solade inte toples som jag skrev. Det jag märkte av var att män simmade under vattnet och glodde. Men jag simmade ifrån dem.
Citera
2018-08-28, 07:34
  #20
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Men var skulle denna nymoralism då ha sina rötter?


Lite grovthugget, men det kan finnas något där. Förresten heter det muslimer och inte "islamister".


Nja, sådana personer har ju funnits i alla tider.


Kameror, internet men jag tror också man har blivit mer nojig, konceptet "creep" fanns väl inte förr?


Kvinno-kroppen harju sexualiserats på ett nytt sätt och speciellt bröst.


Lite som killar som inte bastar nakna längre?
Är det så?

Blev killar antastade i bastun?
Citera
2018-08-28, 07:39
  #21
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Allt vände när baddräkt utan höft kom. Såklart var det badklädesföretag som ändrade modet då tjejerna endast köpte trosan. Skärningen nedtill var även sådan att tjejen fick raka lite på kanterna för att håret inte skulle sticka ut. Så där började lite mer allmän rakning, dock inte helt. Sedan blev flickorna helt plötsligt blyga och deras kroppar blev viktigare än någonsin!
Nej Det här var samtidigt som jag badade på Eriksdalsbadet. Toples höga höfter på baddräkt och trosor.
Fast det var inte så uniformt som nu. Nu ser tjejerna klonade ut. Då kunde man ha olika stilar.
Om man tittar på musikvideos så var det tjejer med talang som sjöng. De såg ut som de ville och hade kläder på sig. Den som flyttade gränsen var Marie Fredriksson som hade BH och jacka.
Lite senare började Madonna visa magen. Tjejer har knappast blivit blygare. Madonna gick i bräschen i sitt offentliga tonårsuppror. Express yourself. Utmanande sexualiserat.
Hon flyttade alla gränser.
Miley försöker samma pr trick men...hon saknar stil

Emellan kom Shakira.

Så blygare? Nej
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2018-08-28 kl. 07:50.
Citera
2018-08-28, 08:53
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Nej Det här var samtidigt som jag badade på Eriksdalsbadet. Toples höga höfter på baddräkt och trosor.
Fast det var inte så uniformt som nu. Nu ser tjejerna klonade ut. Då kunde man ha olika stilar.
Om man tittar på musikvideos så var det tjejer med talang som sjöng. De såg ut som de ville och hade kläder på sig. Den som flyttade gränsen var Marie Fredriksson som hade BH och jacka.
Lite senare började Madonna visa magen. Tjejer har knappast blivit blygare. Madonna gick i bräschen i sitt offentliga tonårsuppror. Express yourself. Utmanande sexualiserat.
Hon flyttade alla gränser.
Miley försöker samma pr trick men...hon saknar stil

Emellan kom Shakira.

Så blygare? Nej
Så du var både topless och hade baddräkt samt trosa på samma gång, hur såg det ut? Badade verkligen MF i jacka? Visa magen. Vi pratar om badmode och inte hur artister klär sig på scen. När väl tjejerna gått över till baddräkt, ifrån bikinitrosa, blev de väldigt blyga för att visa brösten.
Citera
2018-08-28, 09:12
  #23
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Så du var både topless och hade baddräkt samt trosa på samma gång, hur såg det ut? Badade verkligen MF i jacka? Visa magen. Vi pratar om badmode och inte hur artister klär sig på scen. När väl tjejerna gått över till baddräkt, ifrån bikinitrosa, blev de väldigt blyga för att visa brösten.
Nej vi pratar om varför tjejer har slutat bada topless.

Jag hade ingetdera om det nu är viktigt vad just jag hade på mig.

Du påstod att tjejer blivit blyga. Nej tjejer vill vara ifred på en badstrand. Eller ja jag antar att man inte ens går dit i problemområden. Nu glor dom ju än värre och kladdar också.
Minst.
Citera
2018-08-28, 09:14
  #24
Avstängd
De hade fått flockar av fickrunkande araber efter sig direkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback