2017-11-22, 21:43
Medlem
mjukmjukares avatar
På den mest självklara solstrand en svensk sommardag under slutet 70 o hela 80 -tal var topless hos kvinnor, flickor helt självklart. Inget direkt sexuellt. Bara något man var. Topless. Sverige o Charter.
Även en bit in på 90 -talet.

Idag är det som om vi har flyttat 100 år bakåt.
Ser topless nu och då och blir vaken över hur fri denna kvinna är.
I Sverige. Och på charter.

Varför denna utveckling? Detta chockbeteende.
Gammalt och självklart.
Och plötsligt.... Stopp!!! Slut. Över och förbi. Va??
Va??
Varför...?
Fattar ingenting annat än kunskap om att USA hade dubbelmoral med så små trekanter över bröstgården som finns och riktigt smala strings. Kom den idéen hit?
Vad? Varför? Hur?

Längtar tillbaka Svenska flickor.

Citera
2017-11-22, 21:49
Medlem
Neofytens avatar
En form av nymoralism som har brett ut sig i samhället kanske?
Citera
2017-11-22, 21:50
Medlem
Denoms avatar
På grund av alla invandrande islamister och all amerikansk importerad skitkultur antagligen.
Citera
2017-11-22, 22:03
Medlem
mjukmjukares avatar
Jag gör uppror.
Vill tillbaka till den tiden. Helt naturligt.

Citera
2017-11-22, 22:15
Medlem
Mackan52s avatar
Pryda och avundsjuka moralkärringar utan bröst.
Citera
2017-11-22, 22:19
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
På grund av alla invandrade islamister...
Antagligen ren självbevarelsedrift från kvinnors sida - statistiken över vilka som begår det ökande antalet våldtäkter talar sitt tydliga språk...
Nakenhet provocerar visa sorters män i dag..
Citera
2017-11-22, 23:14
Medlem
Hermann666s avatar
Svaret är nymoralism, mobilkameror och internet. Många ungdomar duschar ju inte heller efter gympan i skolan av rädsla för att visa sig naken bland andra eller bli fotograferad. Vi 70-talister som gjort lumpen har en annan inställning.
Citera
2017-11-22, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermann666
Svaret är nymoralism, mobilkameror och internet. Många ungdomar duschar ju inte heller efter gympan i skolan av rädsla för att visa sig naken bland andra eller bli fotograferad. Vi 70-talister som gjort lumpen har en annan inställning.
Helt rätt. Samt invandringen.

Tycker inte det är fel med mindre topless men anledningen till det är fel.
Citera
2017-11-22, 23:36
Medlem
Toplessmodet började upphöra i Sverige redan i början av 90-talet och var borta för mer än tio år sedan. Jag vet, för jag har varit med hela resan sedan 70-talet. Förklaringen till nedgången är nog rätt enkel: Det är lätt att ta digitala bilder och distribuera dem på internet. Och nedgången sammanfaller med internets frammarsch. Att det skulle ha med islam och invandring att göra tror jag inte på som huvudorsak. Det kan bidra.
Senast redigerad av Redax 2017-11-23 kl. 00:29.
Citera
2017-11-23, 00:11
Moderator
tobess avatar
Det går i mode som det mesta annat. Ge det lite tid och det kommer troligen att vara bara bröst överallt igen.

Stringtrosor som du nämner är ju inte ett perfekt exempel på detta, populariteten på dessa har kommit och gått med ungefär 30-års intervaller. De är ju redan passé efter att ha varit populära på 2000-talet. Före det var det 70-talet, 40-talet och dom introducerades på 20-talet (om man sedan bortser från att det historiskt sett har använts längre än så).

Så länge det inte sker ett stort kulturellt skifte så kommer med andra ord topless-modet att komma igen, och relativt snart. Det har ju redan halvt börjat i och med "free the nipple"-kampanjen som fördes förra(?) året.
Citera
2017-11-23, 08:22
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Toplessmodet började upphöra i Sverige redan i början av 90-talet och var borta för mer än tio år sedan. Jag vet, för jag har varit med hela resan sedan 70-talet. Förklaringen till nedgången är nog rätt enkel: Det är lätt att ta digitala bilder och distribuera dem på internet. Och nedgången sammanfaller med internets frammarsch.

Nää, det försvann innan Internet blev stort. Internet fanns visserligen ett bra tag innan 1995 men det var egentligen först efter -95 som det började bli särskilt vanligt. Topless på stranden var i stort sett borta då.

Det var nog snarare en trend som gick över. Ungefär samtidigt som porrtidningarna som tidigare stod helt öppet på alla bensinstationer och i de flesta butiker hamnade i papplådor med ett nyckelhål på. Det kan man knappast skylla på Internet.
Citera
2017-11-23, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Nää, det försvann innan Internet blev stort. Internet fanns visserligen ett bra tag innan 1995 men det var egentligen först efter -95 som det började bli särskilt vanligt. Topless på stranden var i stort sett borta då.

Det var nog snarare en trend som gick över. Ungefär samtidigt som porrtidningarna som tidigare stod helt öppet på alla bensinstationer och i de flesta butiker hamnade i papplådor med ett nyckelhål på. Det kan man knappast skylla på Internet.
Du har nog dessvärre rätt. Jag anpassade mitt svar efter vad jag läste på internet (faktakoll!). Jag borde ha gått på vad jag själv trodde mig minnas. Sedan dess har prydheten och nymoralismen firat stora triumfer. I alla fall på ytan, under den är det väl business as usual.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in