Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Kan någon förklara vad det gör Classic plus är? Typ alla sammanfattningar jag hittar är dåliga.
Är det basically Classic men med moderna spells? Så mages springer runt med dragon wave och grejer?
Ja, i grunden är det Classic men med en del större ändringar. Det stora är att man inför ett run-system där man får nya abilities. Dessa är till största delen rätt kraftiga spells och liknande så det kastar om befintlig meta, hur mycket återstår förstås att se. Du får välja en av tre-fem stycken runor per gear (chest och legs m.m.) dit dessa är knutna. Tydligen kan du byta mellan dem när som helst när du inte är i combat, något jag personligen inte är något stort fan av. Jag har inte orkat gått igenom dem alla för att se om samtliga är abilities från senare expansioner, men många av dem är det, varianter av dem i alla fall. Här är samtliga: "
https://www.zockify.com/wowclassic/sod/runes/ ".
Sedan är level cap nu i början enbart level 25. Den kommer sedan höjas i etapper. En del nya items och raids kommer införas, men vad som händer när man höjer level-nivån har de ännu inte gått ut med. Men Black Fathom Deeps är nu en tio-manna-raid. Ashvenvale är en stor PVP-zon, men har inte läst mig in på exakt hur upplägget är där. Rent allmänt så tycker jag att väldigt lite information släppts från Blizzard, känns som att de vill att man går in i det med så lite vetskap som möjligt, vilket jag uppskattar.
Vem vet hur de olika klasserna kommer vara balanserade på level 60 och vilka nya raids m.m. som kommer finnas? Personligen ser jag det som jävligt tilltalande eftersom Classic knappast är förlåtande mot mindre optimala klasser och specs. Att tillåtas fler alternativ är enligt mig positivt, Classic Era finns ju för de som inte vill ha några changes. Jag hoppas de tar detta som ett test inför ett riktigt kommande "Classic Plus", där man tar det som är bra från Classic och gör om det som inte är det. Detta får ju ses som ett stort steg mot det, något jag tidigare var tveksam till om de skulle våga göra.
Känslan jag har är att detta kan gå precis som helst. Det kan bli kanon och det kan bli en totalflopp när väl nyhetens behag har lagt sig. Oavsett lär det hända en hel del längs vägen, där de går in och ändrar runor och liknande i patcher då något blivit för ower powered. Men jag skulle inte skippa denna upplevelse om man gillar Classic i stort!