Citat:
Det ligger mycket i detta generella resonemang, det kan jag hålla med om (och det är inte bara av ondo - vill man belysa en tidigare dold aspekt, får man ta i lite för att det ska synas). Men att syssla med Heidegger i dennes egenskap av nazist, var och är knappast inom ramarna för teoretisk filosofi på SU eller annat lärosäte där man gör en uppdelning av ämnet i teoretisk och praktisk. Sådant riskerar för övrigt att bli skvaller om en filosof i stället för filosofi, eller mer eller mindre ansträngda försök att knyta Heideggers 20-talstexter till hans partimedlemskap på 30- och 40-talen. Jag har inte läst Ruins avhandling men jag vet att hans intressen, Heidegger och Herakleitos, var lite lätt avvikande på SU, Teoretisk filosofi, under hans tid där. Där var den logiska positivismen/analytiska filosofin fortfarande rätt dominerande.
Det är mycket troligt att den innehåller mycket "ansträngda" tankegångar och en vurm för vagheter, likväl. Och Herakleitos i sin tur gjorde honom tjänsten att bara lämna fragment, vilket ger utrymme åt det fritt svävande som utfyllnad. Mitt intryck är att Ruin är lite av en tunnis.
Nja ... Det är en jakt på nya leksaker, tankar att leka och briljera med. Skulle den högborgerlige Ruin vilja rycka undan marken under sina egna fötter. Jag tvivlar.
Engdahl och Stig Larsson förklarade samfällt i en intervju härom året att de aldrig kallat sig postmodernister. "Vi har alltid mycket konservativa", sade Larsson och Engdahl nickade instämmande. Ungdomsåren måste förstås undantas, då var de ju marxister, förmodligen inte för att de ville ha en revolution, utan för att det var där "det hände", där aktiviteten då försiggick.
Det är mycket troligt att den innehåller mycket "ansträngda" tankegångar och en vurm för vagheter, likväl. Och Herakleitos i sin tur gjorde honom tjänsten att bara lämna fragment, vilket ger utrymme åt det fritt svävande som utfyllnad. Mitt intryck är att Ruin är lite av en tunnis.
Nja ... Det är en jakt på nya leksaker, tankar att leka och briljera med. Skulle den högborgerlige Ruin vilja rycka undan marken under sina egna fötter. Jag tvivlar.
Engdahl och Stig Larsson förklarade samfällt i en intervju härom året att de aldrig kallat sig postmodernister. "Vi har alltid mycket konservativa", sade Larsson och Engdahl nickade instämmande. Ungdomsåren måste förstås undantas, då var de ju marxister, förmodligen inte för att de ville ha en revolution, utan för att det var där "det hände", där aktiviteten då försiggick.
Skriver man en hel avhandling om Heidegger oavsett fokus så bör man väl sätta in honom i ett kontext och ge lite allmän bakgrund / bild. Behöver inte vara några långa utläggningar eller skvaller för det.
Är Ruins ständiga svammel om Heidegger sk teoretisk filosofi? Jag har dålig koll på den här svenska / finska uppdelningen men jag trodde teoretisk filosofi mest avsåg logik, språk, epistemologi och sånt som rör matematiska begrepp och allt svammel om t ex medvetande och själ och vad det nu kan vara hörde till det praktiska. På SH är väl den där uppdelning praktisk / teoretisk avskaffad då man vill närma sig det kontinentala och bli något att räkna med (ha ha)
Att Larsson och Engdahl säger att de inte försökte sig på att vara postmoderna i ungdomen är ju bara lögn. Det ville de visst vara då det fortfarande var trendigt och status och inte hade blivit något som pöbeln sysslar med hela dagarna på landets små högskolor. Sån är deras attityd och sån är attityden runt Forum dvs storhetsvansinne och försök för ”uppkomlingar” att verka exklusiva och unika och fisförnäma.
Att de påstår att de är konservativa nu är för att de upplever att det är där exklusiviteten finns idag. Ryggradslösa djur är dock den korrekta benämningen på dessa herrar.