2017-11-22, 19:26
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klintebo1
Aldrig hört talas om nåt liknande, intressant. Så ketamin och DXM har liknande effekt, att eventuella toleranser sjunker eller nollställs? Bara det att själva toleransdämpande effekten inte är lika dospotent jämfört med Agmatine?
Underligt att den nollställer tjack tolerans likväl som cannabis tolerans, iaf i mina öron är det underligt.. x)
Påverkas abstinens besvären då? Vet du hur olika det är jämfört med Champix, sluta-röka tabletten?
Med champix försvinner typ abstinens besvären fullständigt. Synapserna eller vad dom nu kan heta, stängs av, så dom slutar kräva mer nikotin (eller nåt i den stilen).
Bra bidrag till forumet!

Se mina tidigare inlägg.

Champix - Varenicline

Dess farmakologiska profil är att det stimulerar samma receptorer som nikotin gör. Det vill säga att det är en full (binder sig nästan 100% till receptorn) agonist. Detta innebär att cellen fortsätter att agoniseras (stimuleras), precis som nikotin gör.

Eftersom vi redan vet att uppreglering innebär en återgång till baseline, av antalet nikotinerga acetylkolin-celler, dvs att de måste bli fler. Så innebär det att Champix, har ett helt annat syfte gentemot uppreglering & nedreglering, som diskuteras i tråden.

Dess syfte är snarare att fortsätta att stimulera de nikotinerga receptorerna och agera som en ersättare för nikotin. Det innebär att det snarare har ett syfte på att stilla abstinensbesvär, eftersom det rent farmakologiskt inte gör någonting i kontext att uppreglera nikotinerga-receptorerna som blivit agoniserade av nikotin, utan snarare fortsätter att agonisera dem.

I längden innebär det att du bara skjuter bara upp processen av uppreglering, tills du slutar med Champix, om jag nu inte missat andra potentiella mekanismer den kan ha, som potentiellt skulle kunna bistå uppregleringsprocessen.
Citera
2017-11-23, 16:12
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Fortsättning

Efter de förgående inläggen kan vi börja förstå vart uttrycket " droger dödar hjärnceller " och liknande uttryck kommer ifrån.

Det är en selektivt modifierad sanning, som har ett tätt kopplat samband med uppreglering & nedreglering, och där man valt att medvetet förvränga innebörden av processerna i modellen, genom att dels skapa missuppfattningar och felaktiga slutsatser ifrån modellen, genom att indirekt påstå att nedreglering av receptorer skulle vara ekvivalent med - celldöd - vilket det inte alls innebär.

Däremot är det bevisat att glutamat-exotoxcicitet leder till cell-död, vilket förenklat innebär att antalet aktionspotentialer, hur mycket elektriska impulser som färdas mellan synapserna, ökar såpass mycket att det blir en överstimulans, av receptorerna. När denna överstimulans sker, hinner inte cellerna att anpassa sig och de blir överstimulerade och dör.

Detta sker vid överdoser b.la, som i förlängningen innebär att ett ansvarsfullt bruk av droger, där dos, frekvens, styrka och miljöfaktorer är i kontroll av personen som brukar dem, inte leder till större påverkan på hjärnan. En analogi vore att måttlig vinkonsumtion skyddar hjärnan, och liknande studier existerar på flertalet droger, allt ifrån Ayahuasca till MDMA. (Lätta droger)

https://en.wikipedia.org/wiki/Excitotoxicity

Glutamat är involverat i flera sjukdomar, som oftast är neurodegenerativa, där glutamat-exotoxcicitet är den primära mekanismen för degenerering av celler.

Ni lär vid det här laget ha sökt på Google om Memantin, och läst att det används vid Alzheimer, och anledningen till att det görs är just för att glutamat-exotoxcicitet är involverat i sjukdomsutvecklingen. (Detta är bara ett exempel, då Alzheimer har fler mekanismer, men används som ett exempel i kontexten mot den övergripande tråden).

Det är en överaktivitet av glutamat, som leder till glutamat-exotoxcicitet, och eftersom vi vet redan att de tillhörande receptorerna inom glutamat systemet är ; NMDA, AMPA, Kainate, mGlur. Så kan vi inse att ifall vi blockerar (antagoniserar), receptorerna, så kommer glutamat inte kunna binda sig till receptorn och stimulera den.

Det innebär att ifall vi blockerar en receptor, så kommer endogena (naturliga) neurotransmittorer som existerar i hjärnan, i detta exempel - glutamat, inte kunna stimulera den, och i förlängningen kommer denna blockad motverka överstimulans av cellen, som leder till celldöd (glutamat-exotoxcicitet).

Det är nu värt att återgå till mina föregående inlägg och inse, att antagonism (blockad) av dessa receptorer, leder till att det blir fler av den typ av celler som t.ex memantin t.ex. blockerar. Det innebär att det sker en uppreglering av celler.

Memantin blockerar alltså NMDA-receptorn, och vi vet nu att antagonism (blockad) av receptorer leder till uppreglering, dvs att det blir fler celler.

Och eftersom vi vet att NMDA-receptorn, agerar som en master-reglerare av andra receptorer, kommer en uppreglering av denna påverka andra receptorer som är kopplade till denna, dvs de receptorer som blivit nedreglerade av de droger vi använt.

Det är värt att nämna att glutamat och glutamat-exotoxcicitet är involverat i kognitionsprocesser (tankeprocesser), och det är därför de säljs på onlinebutiker som en nootropic.

Flertalet anekdotiska exempel existerar bl.a på hur användare ifrån Reddit använt bl.a memantin för sina kognitionshöjande egenskaper, där bl.a människor med ADHD använt det.

https://www.reddit.com/r/Nootropics/...ve_ever_tried/

Intressant nog finns det också studier som pekar på att NMDA-receptorer är involverade i det cyckliska humör som existerar hos människor på det bipolära-spektrumet, på grund av NMDA-receptorers funktion som en master-reglerare av andra celler.. Aja, lite off-topic, så vi återgår till ämnet.

Bensodiazepiner & alkohol

Det är välkänt att ett långt bensodiazepin missbruk och ett abrupt avslutande av det kan leda till dödsfall, och långvarig alkoholism kan leda till delirium.

Varför ?

För att förstå det måste vi förstå att en av neurotransmittorerna som släpps ut både när man intar bensodiazepiner och alkohol, är GABA. GABA, skapas i en process där den föregående molekylen är just glutamat. GABA, är alltså en neurotransmittor som skapas ur glutamat.

GABA är en neurotransmittor som agerar avslappnade på CNS (centrala nervsystemet), och sättet de gör det på är att det bromsar glutamat-aktiviteten mellan celler, och dämpar de elektriska impulser som avfyras mellan receptorerna. Kommunikationen går helt enkelt långsammare.

Detta är en av anledningarna vi blir så avslappnade när vi dricker alkohol till vardags, det dämpar glutamat aktiviteten, mellan cellerna, genom att GABA utsöndras, och även där NMDA-receptorer stimuleras.

Benzodiazepiner, påverkar GABA-receptorer, och till skillnad ifrån att det stimulerar receptorerna, dvs agoniserar dem, agerar det främst som en allosterisk modulator.

Detta innebär att bensodiazepiner, ökar effektiviteten av GABA-receptorerna, så att dessa blir mer känslig mot hjärnans egna GABA.

Vid ett långvarigt bruk/missbruk av både bensodiazepiner och alkohol så blir glutamat-aktiviteten, kraftigt sänkt, då vi vet att GABA, bromsar glutamat.

Om vi sedan slutar cold-turkey, abrupt, med bensodiazepiner och alkohol så blir det ett MASSIVT flöde av glutamat-aktivitet gentemot cellerna, då nivåerna av GABA i systemet har sjunkit. Det blir till glutamat-exotoxcicitet, och en av de stora långtgående återverkningarna är just delirium som ses vid när man slutar dricka alkohol och i värsta fall - döden, om man slutar med bensodiazepiner tvärt.

Det är därför om man ska sluta med dessa substanser, utan några hjälpmedel som presenteras i denna tråd, ska göra det med ett nedtrappningsschema.

*En annan ganska intressant och ganska rolig sak som är anpassat till alla människor och som påverkar vårt humör, är att den primära mekanismen för hur glutamat, förs bort ifrån NMDA och andra glutamatreceptorer, regleras av blodsockret.

Halten av blodsocker styr hur mycket glutamat som förs bort ifrån receptorerna, och förhindrar glutamat-överaktivitet.

Detta är en av anledningarna till varför vårt humör blir sämre när vi inte ätit, då vårt blodsocker har sjunkit och således kan inte tillräckligt mycket glutamat föras bort ifrån receptorerna, som leder till en tillfällig, och ofarlig, överstimulans av dem, som påverkar vårt humör

Ungefär som ett mini delirium .
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2017-11-23 kl. 16:25.
Citera
2017-11-23, 16:46
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Flumazenil - en substans som används för toleransåterställning och i behandling av bensodiazepin-missbruk.

Flumazenil brukar sägas vara Naloxones motsvarighet fast i bensodiazepin-världen och inte i opiat/opioid-världen.

Det finns givetvis andra substanser som påverkar uppreglerings & nedregleringsprocesserna, och vars mekanism primärt inte associeras till glutamat-systemet och dess receptorer (NMDA, AMPA, Kainate, mGlur). .

En av dessa heter Flumazenil, och är en antagonist av alla receptorer som tillhör GABA-receptor-komplexet.

https://en.wikipedia.org/wiki/Flumazenil

Denna används oftast utomlands för att behandla människor som har ett långvarigt bensodiazepin-beroende.

Eftersom vi vet att bensodiazepiner, likt andra substanser agoniserar (stimulerar) receptorerna de binds mot, så kommer dessa bli nedreglerade (ja, inte alla bensodiazepiner är allosteriska modulatorer, utan kan också vara agonister)..

Flumazenil, påskyndar uppregleringsprocessen, genom att antagonisera (blockera) de receptorer som blivit nedreglerade efter ett långt missbruk. Denna blockering leder som vi vet sedan tidigare till att hjärnan måste bibehålla en jämvikt, och detta leder till att fler receptorer (av den typ som är blockerad), måste skapas för att de ska kunna vara mottagliga gentemot kroppens egna neurotransmittorer.

Detta leder till och har oftast rätt så dramatiska effekter i behandlingen av bensodiazepin-missbruk. Fleråriga missbruk, behandlas utomlands på runt 14 dagar och där många av de associerade abstinenssymtomen försvinner helt och hållet.

(Psykologiska suget är en annan diskussion, men vi håller oss till det fysiologiska beroendet dessa droger skapar, och det allra viktigaste som bibehåller ett beroende).

Dock verkar denna ha blandade responser ifrån användare som rapporterat tester av den, såsom kan ses här på Reddit.

https://www.reddit.com/r/benzodiazep...flumazenilled/

Den senaste forskningsrapporten jag kan hitta är runt 1 år gammal, och här verkar den vara framgångsrik.

https://www.semanticscholar.org/pape...af4ae610506612

Så ni som vill försöka bli kvitt ett jobbigt bensodiazepin-beroende, kan välja att söka er till behandlingscenter utomlands som utför dessa behandlingar. Alternativt beställa på nätet om ni är pålästa och vet vad ni gör. Säljs också bland många nootropics leverantörer om ni söker
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2017-11-23 kl. 16:50.
Citera
2017-11-23, 17:22
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kool-g-rap
Såklart toleransen beror på det.

Om jag håller upp i två veckor har toleransen sjunkit enormt, så jag tror inte jag skulle känna skillnaden om jag använde kosttillskott de två veckorna eller inte. Problemet är att efter ett dygn är toleransen på samma nivå igen.

Många kosttillskott ska fungera vetenskapligt "på pappret" tex kreatin, sen om man faktiskt märker någon skillnad är en annan femma. Men vad vet jag..

Ifall du verkligen vill göra det utan att inta några hjälpande substanser, så får du räkna med att det kommer ta bra mycket längre tid än 2 veckor, särskilt om du har ett långvarigt bruk av t.ex. cannabis.

Därför att det är en tidskrävande process för att uppreglera receptorer som blivit nedreglerade - på naturlig väg.

Det blir rätt så ineffektivt och hjälper inte nämnvärt mycket i att återställa toleransen. Jag föreslår att du provar åtminstone någon av de icke-hallucinogena substanserna en längre period och ser hur det är i att återställa toleransen.

Dessa har bevisligen rätt mycket stöd ifrån forskning men även anekdotiska bevis ifrån skribenter såsom Reddit att det fungerar, som jag presenterat i tidigare inlägg
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2017-11-23 kl. 17:26.
Citera
2017-11-30, 16:43
Medlem
Extremt tacksam för din insats här, den information jag förstått mig på är högt värt för mig. ^^
Angående Champix, det låter ju alltså bara som att dom "lurar" patienterna (för deras eget bästa då)? Borde väl funka lika bra om dom pressar in nikotin i tabletter o gör så dem funkar som depot, eller?
Nikotin kanske är skadligare än Vareniklin på nåt vis?
En till fråga haha, men är det alltså omöjligt för en (någorlunda effektiv) Uppreglering av nikotin receptorer, att ske vid frekvent intag av Vareniklin? Man äter alltså 2 om dagen, morgon o kväll.
Jag ska kolla efter Agmatine o Memantin, eventuellt nåt Glutamat kosttillskott också. Verkar intressant.
Fajtas för tillfället med lite Cannabis besvär. Brukat i ca 6 år, där dom 2 senaste har varit varje dag. Nu har jag ryckt upp mig lite men den jagar mig ännu, och nikotinet likaså. För mig går dom två handihand tyvärr. Lite offtopic kanske.
Må väl.
Citera
2017-12-03, 20:52
Medlem
hjälper dessa även mot fysiskt beroende av opiater/ benso?
Jag menar om de tar bort all tolerans tar de även bort abstinens?

Ber om ursäkt om du redan skrivit det, jag hänger inte riktigt med på allt det kemiska.
Citera
2017-12-04, 16:17
Medlem
Hur är det ta Agmatine för nollställa all tolerans mot Phenibut och L-Theanine? Vilken dos bör man ta och under hur länge period?
Citera
2017-12-10, 19:02
Medlem
Agmatine, boostar opiater och hjälper vid avtändning?

Jag ramlade över en studie som tyder på att Agmatine hjälper vid utsättning av opiater och för att förstärka effekten. Allt står i denna studie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2923207/

Men det står även mycket på andra forum, många som menar att det absolut fungerar som boost för både kratom och opiater..

De flesta på detta forum är också överrens om att det fungerar: https://drugs-forum.com/threads/agma...h-this.223085/

Står mera här (dock inte lika oberoende som studien): http://www.poppyseedtearecipe.com/ag...tiate-opiates/

Jag undrar om det är någon som har direkt erfarenhet av Agmatine och opiater? Det verkar ju helt klart intressant och jag funderar på att beställa hem från danmark eller staterna.. Det har även blodtrycksänkande och andra positiva egenskaper vad jag förstår.. Tänker att det kan vara smart att beställa innan det blir klassat som läkemedel..

Tänker att det kan vara ännu en säkerhet inför den dagen då man väljer att lägga ner.. Loperamid, Agmatine, benso och kratom tillsammans borde ju va bra

Någon som vet om det går att få tag i här i Sverige fortfarande? Såldes ju ganska nyligen för googles annonser är kvar och det verkar inte vara helt förbjudet..

Ha det bra gott folk,
Senast redigerad av ganjalover2047 2017-12-10 kl. 19:05. Anledning: Ny fråga
Citera
2017-12-11, 23:38
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjalover2047
Jag ramlade över en studie som tyder på att Agmatine hjälper vid utsättning av opiater och för att förstärka effekten. Allt står i denna studie: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2923207/

Men det står även mycket på andra forum, många som menar att det absolut fungerar som boost för både kratom och opiater..

De flesta på detta forum är också överrens om att det fungerar: https://drugs-forum.com/threads/agma...h-this.223085/

Står mera här (dock inte lika oberoende som studien): http://www.poppyseedtearecipe.com/ag...tiate-opiates/

Jag undrar om det är någon som har direkt erfarenhet av Agmatine och opiater? Det verkar ju helt klart intressant och jag funderar på att beställa hem från danmark eller staterna.. Det har även blodtrycksänkande och andra positiva egenskaper vad jag förstår.. Tänker att det kan vara smart att beställa innan det blir klassat som läkemedel..

Tänker att det kan vara ännu en säkerhet inför den dagen då man väljer att lägga ner.. Loperamid, Agmatine, benso och kratom tillsammans borde ju va bra

Någon som vet om det går att få tag i här i Sverige fortfarande? Såldes ju ganska nyligen för googles annonser är kvar och det verkar inte vara helt förbjudet..

Ha det bra gott folk,

Japp, det gör det. Jag har skrivit en ganska stor tråd om glutamat-substanser där Agmatine ingår, Memantine fungerar också.

(FB) Tråden om substanser som nollställer ALL tolerans mot droger/mediciner

Agmatine har också en liknande farmakologisk mekanism som ketamin har, och renderar sig vara en extremt effektiv snabbverkande antidepressiv, utan några hallucinogena biverkningar. Skrivit om det också.

(FB) Agmatine är lika effektivt som ketamin vid depression & ångest

Agmatine är hur enkelt som helst att köpa. Finns på eBay, Amazon, Vitacost och andra onlinebutiker
Citera
2017-12-11, 23:45
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av white-power
Hur är det ta Agmatine för nollställa all tolerans mot Phenibut och L-Theanine? Vilken dos bör man ta och under hur länge period?

Agmatine kommer nollställa tolerans mot alla substanser. Oavsett om det är Phenibut eller L-theanine, SSRI, osv. Då samma molekylära mekanism i hjärnan existerar vid alla substanser som ansvarar för beroende/abstinens och uppreglering.

Allting ansvaras till största del av glutamat-systemet, då glutamat-systemet är ansvarigt för hur synapser omarrangeras i hjärnan till följd av nya sensationer/upplevelser i livet.

Tidsperioden är någonting du får experimentera fram dig med, då det beror på som sagt faktorerna för hur länge du brukat substansen som jag skrivit.

Citat:
Ursprungligen postat av kenozoikum
hjälper dessa även mot fysiskt beroende av opiater/ benso?
Jag menar om de tar bort all tolerans tar de även bort abstinens?

Ber om ursäkt om du redan skrivit det, jag hänger inte riktigt med på allt det kemiska.

Ja, det hjälper rejält vid fysisk abstinens då opiater är extremt effektiva på att orsaka nedreglering. Det i sin tur borde göra att du indirekt får det lättare med psykologisk abstinens.

En annan substans som har visat sig vara extremt effektiv i studier mot psykologisk abstinens, är NAC, en glutamat-verkande substans likaså.

https://www.huffingtonpost.com/jonat...b_1663413.html

Den är också extremt effektiv vid spelmissbruk likaså
Citera
2017-12-12, 00:09
Bannlyst
Vill testa agmatine då mina dopaminnivåer verkar låga. Verkar dock som att substansen har förbjudits i Sverige?
Citera
2017-12-12, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Agmatine kommer nollställa tolerans mot alla substanser. Oavsett om det är Phenibut eller L-theanine, SSRI, osv. Då samma molekylära mekanism i hjärnan existerar vid alla substanser som ansvarar för beroende/abstinens och uppreglering.

Allting ansvaras till största del av glutamat-systemet, då glutamat-systemet är ansvarigt för hur synapser omarrangeras i hjärnan till följd av nya sensationer/upplevelser i livet.

Tidsperioden är någonting du får experimentera fram dig med, då det beror på som sagt faktorerna för hur länge du brukat substansen som jag skrivit.
)

Okej jävligt gött isf. M Agmatine är dock förbjudet inom EU så fick beställa från USA.

Jag är ingen missbrukare men använder de sakerna nedan då o då men koffein tar jag typ varje dag men känner av att alla de sakerna jag tar nedan har jag inte samma feelings som innnan dvs. det sköna rusen försvunnit eller knappt känner av det.

Jag vill återställa:

Koffein (tar typ varje dag)
Phenibut (Tar det 1-3 gånger månaden)
Theanine (tar det nån gång i veckan)
Alkohol (Dricker 1-2 lördagar i månaden)

Så hur blir min dos per dag och hur länge ska jag köra den och ska jag ta avstånd från dessa substans under min kur?
Senast redigerad av white-power 2017-12-12 kl. 12:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in